سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زایش معلولیت‌های ناشی از تصادفات و حوادث در خراسان جنوبی

تصادفات و دیگر حوادث پارسال خراسان جنوبی ۵۳۱ معلول به جامعه معلولان استان اضافه کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، احمدی  معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گفت: پارسال آمار ثبت شده در بهزیستی استان    ۲۳ هزار و ۴۵ نفر معلول بود که این تعداد، هزار و ۷۷۲ مورد بیشتر از سال ۹۶ بود.

وی با اشاره به اینکه پرونده‌های معلولیت استان در سال ۹۶، ۲۱ هزار و ۲۷۳ مورد بود. افزود: هزار و ۲۴۱ پرونده از ۱۷۷۲ پرونده اضافه شده در سال ۹۷، مربوط به معلولانی است که تا کنون زیر پوشش خدمات بهزیستی نبوده اند و اکنون به دلیل مشکلات معیشتی، از خدمات بهزیستی بهره می‌گیرند و ۵۳۱ مورد از پروند‌ها نیز مربوط به افرادی است که در تصادفات و سایر حوادث، دچار معلولیت شدند.

 احمدی شادمهری ادامه داد: نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی را ۲.۹ درصد اعلام کرد که ۰.۴ درصد بیشتر از نرخ معلولیت در کشور است.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان گفت: متأسفانه به ازای هر کشته در تصادفات استان، یک یا دو نفر که بیشتر کودکان هستند با قطع عضو یا نخاع دچار معلولیت می‌شوند که سبب افزایش معلولیت‌ها در استان شده است.

 احمدی شادمهری همچنین از کاهش معلولیت‌های مادرزادی و ژنتیکی در استان خبرداد و گفت: سال گذشته ۱۳ جنین معلول با تشخیص و مشاوره متخصصان بهزیستی در استان با هدف پیشگیری و کاهش معلولیت‌های ژنتیکی و مادرزادی سقط شد.

وی به بالابردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم با مشاوره ژنتیک و نقش مؤثر آن در کاهش معلولیت‌ها خبرداد و افزود: با توجه به پیشرفت‌های اخیر علم طب در شناخت علل بیماری و معلولیت ها، بسیاری از معلولیت‌های جسمی و ذهنی، قابل پیش بینی و پیشگیری هستند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان از راه اندازی مراکز مشاوره ژنتیک با هدف زیرپوشش قراردادن اقشار در معرض آسیب و معلولیت خبر داد و افزود: هم اکنون ۶ مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعال است و ۲ طرح غربالگری اختلالات ژنتیک ۲۵ -۱۵ سال و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از سال ۹۵ در خراسان جنوبی در حال اجراست.

اعظم احمدی شادمهری بهترین زمان تشخیص و مشاوره ژنتیک را قبل از ازدواج و زمانیکه هنوز تصمیم به ازدواج صورت نگرفته نشده است، اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۵۰۰۳ دانش آموز و ۳۵۰۲ زوج در شرف ازدواج از خدمات این طرح‌ها به صورت رایگان بهره‌مند شدند.

وی از شیوع برخی معلولیت‌ها در روستا‌های استان خبر داد و افزود: دلیل معلولیت‌ها در این روستاها، شناسایی شده و تمامی هزینه‌های آزمایشات ژنتیک به صورت رایگان برای بیماران این روستا‌ها انجام می‌شود.

بهزیستی خراسان جنوبی پارسال بیش از ۶۰۰ میلیون تومان کمک هزینه مشاوره و آزمایشات ژنتیک به معلولان و سایر افراد شناسایی شده در معرض معلولیت، پرداخت کرد.

انتهای پیام / ط ا

 ۲.۹ درصد نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.