سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت در دومین ماراتن برنامه نویسی سلامت:

راهی جز استفاده از توان و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها نداریم/ غلط می‌کنند درب وزارتخانه را به روی نخبگان ببندند

نمکی گفت: ما باید از رویکرد‌های جدید و ظرفیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم دومین ماراتن برنامه نویسی سلامت ایران که در منطقه کیش برگزاری شد با بیان اینکه توسعه یعنی اینکه بتوانیم نیروی انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کنیم، گفت: کشور‌ توسعه یافته کشوری است که بتواند در مقتضیات زمان خود زندگی کند، اگر کشوری در عرصه‌های گذشته سیر کند قطعاً کشور توسعه یافته نیست و دیروز نیز عرض کردم که می‌شود کشوری را با سنت‌ها تکان داد، اما فقط می‌شود با عقل و علم آن را نگه داشت؛ ماندگاری یک ساختار مقاوم و پویا فقط با عقل و علم امکان پذیر است و با شعار و احساس و تکیه بر سنت‌ها امکان پذیر نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به قدمت طولانی جمهوری ایران در سیستم‌های ثبت داده‌های سلامت گفت: ما ۳۰ سال قبل سامانه زیج را برای ثبت داده‌ها و خلق کردیم و به مرور زمان داده‌ها  به روز ثبت می‌شد و در آن روز بهترین نظام و اطلاعات ما زیج حیاتی بود، اما آیا می‌توان با این نظام این کشور را اداره کرد؟ امروز به عنوان وزیر بهداشت اعلام می‌کنم بدون استفاده از رویکرد‌های جدید نمی‌توانیم مشکلات بیماری‌ها را حل کنیم.

وی گفت: یک روز با ۵ دلار کودکان بیماری واکسینه می‌شدند، اما امروز حوادث جاده‌ای و بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر هستند، در ارزانترین کشور‌های دنیا بستری در آی سی یو بالای هفتصد الی هشتصد هزار تومان هزینه دارد و یک دوره شیمی درمانی برای یک نفر بیش از واکسیناسیون یک روستا در آن روز‌ها هزینه می‌برد.

وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیست

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیست، گفت: حتی اگر تمام بخش‌ها نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند مشکل حل نخواهد شد؛ بنابراین به قول سهراب باید چشم‌ها را شست و جور دیگر باید دید، ما باید از رویکرد‌های جدید و ظرفیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

دولت محتاج اندیشه‌های جوان است

نمکی تاکید کرد: امروز کشور محتاج اندیشه‌های جوان است، سرمایه این کشور جوانان هستند. امروز فرزندان کشور را رها می‌کنند و ما دچار بی‌خویشتنی شده‌ایم، حس وطن‌دوستی در فرزندان ما کم‌رنگ شده است و وقتی که می‌گوییم ایرانی هستیم نباید احساس حقارت کنیم و باید کمک کنیم که ایرانی آباد و آزاد بسازیم ما از این ایام خواهیم گذشت.

وزیر بهداشت افزود: درب وزارت بهداشت به روی نخبگان باز است، غلط می‌کنند درب وزارتخانه را به روی نخبگان ببندند، همه باید به پیشرفت نظام سلامت کمک کنیم، امروز فناوری‌های نوین می‌توانند کمک زیادی به نظام سلامت کنند.

وی ادامه داد: در زمینه‌های مختلف ارائه خدمت نیازمند فناوری‌های نوین هستیم و نمی‌توانیم همواره مردم را به دلیل بیماری‌ها و کنترل فشار خون به کلینیک‌ها بکشانیم،  باید به سمت ارائه مشاوره به بیماران از راه دور و از طریق تله مدیسن برویم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.