سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست تخصصی روز ملی خلیج فارس مطرح شد؛

انتشار ۵ چارت دریایی جدید توسط سازمان نقشه برداری/ تنها با مشکل بودجه بندی مواجهیم

سلطانپور از رونمایی ۳ چارت دریایی مختص به جنوب کشور و ۲ چارت مربوط به بندر انزلی توسط سازمان نقشه برداری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی سلطانپور، مدیریت آب و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری در نشست تخصصی روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: در خصوص نام خلیج فارس فعالیت‌های بسیار زیادی شده است، اما ما روی گستره جمعیت و  این مکان‌ها کار نکرده ایم.

وی افزود: ۷۰ درصد پهنه کره زمین آب است و در واقع ما روی کره آبی زندگی می‌کنیم. برای کشوری مثل ایران که سواحل طولانی دارد باید با توجه به این موهبت، فعالیت‌های بیش‌تر شود. شناور خلیج فارس تنها دو ماموریت دریایی انجام داده است.

سلطانپور با اشاره به فعالیت مهندسان سازمان نقشه برداری گفت: ترافیک دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز اهمیت خلیج فارس را مطرح می‌کند. ترافیک بسیار شدید در برخی نقاط دیده می‌شود. مسیر کریدوری حرکت شناور‌ها و قایق‌ها در خلیج فارس مانند اتوبان‌های موجود در خشکی است.


بیشتر بخوانید: نگاه اقتصادی کشور باید دریا محور شود/تفهیم نام خلیج فارس با منطق و اسناد بین المللی 


وی بیان کرد: عموم جامعه و فعالان دریایی می‌توانند نقشه ترافیکی دریایی را به صورت آنلاین مشاهده کنند. در تنگه هرمز به عنوان بزرگترین تنگه  روزانه ۱۸ میلیون بشکه نفت صادر می شود.

سلطانی پور تصریح کرد: شناخت موقعیت‌ها مکانی و مهندسی نقشه از طریق ایران، یکی از راه‌های اثبات مالکیتی بر خلیج فارس است. عمده استفاده از چارت‌های دریایی برای کاهش ریسک تجارت است. ۹۰ درصد تجارت دنیا از دریا صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: توسعه آب شیربن کن ها، ماهیگیری در قفس و جانمایی آن، صنایع فراساحلی پارس جنوبی، تعیین حریم و حدود دریایی نیازمند کار هیدروگرافی و ترازسنجی آب است که تنها با مشکل بودجه مواجه هستیم. تا سال گذشته ۴۳ چارت ناوبری منتشر کرده ایم.

سلطانپور گفت: سال ۹۴ از زیر سلطه انگلیس برای استفاده از چارت‌های دریایی خارج شدیم و شاهد اکراه این کشور برای حذف چارت کشورهایشان بودیم. باید چندین شناور نظیر آبنگار خلیج فارس داشته باشیم.

وی ادامه داد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۱۵۰ چارت و نقشه دریایی را برای خلیج فارس با مقیاس‌های بسیار دقیق منتشر کرده است. در این نقشه مکان عبور لوله کشی‌های گازی و کابل‌ها برای احتیاط کشتیران‌ها اعمال شده است.

سلطانپور افزود: برای شناخت خلیج فارس و توسعه برنامه­ ریزی در این پهنه آبی کشور،هیچ راهی جز نقشه ­برداری و تهیه چارت­های دریایی وجود ندارد.

وی گفت:بخش هیدروگرافی سازمان نقشه برداری کشور از سال ۱۳۶۴ تاسیس شد تا سال گذشته ۴۳ چارت الکترونیکی ناوبری تهیه کرده است که جایگزین چارت­های دریایی انگلستان شد.

مدیر آبنگاری جزر و مد سازمان نقصه برداری تاکید کرد: هیچ شناوری بدون داشتن نقشه‌های خلیج فارس ایرانی حق حرکت در آب‌های خلیج فارس را ندارد.

انتهای پیام/

سال ۹۴ از زیر سلطه انگلیس برای استفاده از چارت‌های دریایی خارج شدیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.