این دخترها چهار سال است که چنین میکنند و چهار سال هم است که میبینند چقدر درباره ایران قشنگمان در دنیا تبلیغات منفی میشود، اما اینها با تسلطشان بر زبان انگلیسی و شهامتشان در برقراری ارتباط با خارجیها به حد وسع خویش میکوشند تا همه توطئهها را خنثی کنند و مسافران به ایران آمده را با ذهنی پاک و شفاف نسبت به ایران، فرهنگ و مذهبش بدرقه کنند. درباره همه این تلاشها با مریم نفرینژاد ۱۸ ساله صحبت کردهایم که ایده معرفی اسلام و مهدی موعود به گردشگران خارجی، اولینبار در ذهن او جرقه خورده است.
شما به زبان انگلیسی مسلط هستید. زبان را کجا یاد گرفتید؟
من از کلاس ششم خواندن زبان انگلیسی را شروع کردم و مدتی است دیپلمم را گرفتهام.
پس زباندان بودن شما ربطی به مدرسه ندارد.
خیر، متاسفانه مدرسه به دانشآموزان مهارت لازم را نمیآموزد.
شما از مهارتتان در زبان انگلیسی در مسیری خاص استفاده میکنید. این فکر از کجا آمد؟
من عضو اتحادیه انجمن اسلامی مرودشت هستم، از کلاس نهم هم زبانم بسیار خوب بود و حتی از همکلاسیهایم که به کانون میآمدند، جلوتر بودم. با خودم گفتم چرا از این مهارت استفاده نکنم و بگذارم این توانایی هدر برود. برای همین ایدهای در ذهنم شکل گرفت تا منجی عالم بشریت را به همه دنیا معرفی کنم. این ایده را که با مسؤولان انجمن اسلامی شهرستانمان در میان گذاشتم، آنها نیز استقبال کردند و الان چهار سال است به مناسبت نیمهشعبان سعی میکنیم حضرت مهدی (عج)، اسلام و قرآن را به گردشگران خارجی معرفی کنیم.
از میان همه مفاهیم و باورهای اسلامی چرا امام زمان (عج) را انتخاب کردید؟
من از سالها قبل با اتحادیه انجمن اسلامی در بحث مدرسه انقلاب همکاری داشتم یعنی غرفهای داشتیم و در آن به زبان انگلیسی درباره دفاع مقدس، استکبار و... توضیحاتی میدادم. یکسال هم برای امام زمان (عج) چنین غرفهای داشتیم و همان جا بود که ایده تشریح این مبانی برای گردشگران خارجی به ذهنم رسید، بعد هم درباره نحوه اجرای کار با مسؤولان اتحادیه همفکری کردم و این ایده پرورش یافت.
شما چهار سال پیش کار تبلیغیتان را شروع کردید، درست وقتی که یک نوجوان بودید. وقتی با گردشگرها روبهرو میشدید شما را جدی میگرفتند؟
واکنش گردشگرها واقعا خوب بود، من هم هیچ استرسی نداشتم، چون به توانایی خودم باور داشتم و میدانستم که آنها هم سؤالات تخصصی نمیپرسند. نکته خوب این است که همه مردم دنیا به منجی اعتقاد دارند و وقتی من و دوستانم توضیح میدادیم که حضرت مهدی (عج) جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد این برای گردشگران قابل فهم بود. این که نوجوان بودیم هم در مسیرمان خللی ایجاد نمیکرد، حتی گردشگرها تشویقمان میکردند که ما با این سن کم چقدر باهوش هستیم.
برای این که سراغ کدام گردشگر بروید معیار خاصی داشتید؟
نه، ما سراغ همه میرویم. امسال چهار گروه سه نفره بودیم و هر گردشگری را که میدیدیم سراغش میرفتیم.
واکنش مردها بهتر بود یا زنها؟
هر دو خوب بودند، ولی زنها بهتر بودند و ما صحبتمان را با آنها شروع میکردیم.
سر صحبت را چطور باز میکردید؟
ما در این باره زیاد فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بگوییم نیمهشعبان یک جشن ایرانی قدیمی است که به یمن تولد منجی برپا میشود و ما دوست داریم در این شادی با شما شریک شویم.
این را که میگفتید برایشان قابل فهم و پذیرفتنی بود؟
امسال مخاطبان ما دو دسته بودند، گروهی مسیحی و گروهی لائیک. مسیحیها خیلی خوب با موضوع ارتباط برقرار میکردند و حرفهای ما برایشان جالب بود. در جریان این گفتگوها ما هم فهمیدیم که عده زیادی از مسیحیان حضرت عیسی (ع) را منجی بشریت میدانند و در عوض تعدادیشان معتقدند که حضرت مسیح (ع) بازنخواهد گشت.
لائیکها چطور؟
میگفتند ما به این چیزها اعتقادی نداریم. البته ما به هر دو گروه میگفتیم که قرار نیست اعتقاداتمان را به شما تحمیل کنیم.
شما دخترها همه چادری هستید؟
به غیر از دو سه نفر، بله همه چادری هستیم. در واقع هدف ما از فعالیتهای تبلیغیمان علاوه بر ترویج پیام عدالت و عدالتخواهی، انتقال فرهنگی ایرانی به خارجیها هم هست.
نظر گردشگرها درباره چادر چه بود؟
در مجموع حجاب برایشان جالب بود، بهخصوص برای خانمهای خارجی که علاقهمند بودند با ما عکس بگیرند. میگفتند شما چقدر با چادر خوشگل هستید و بعضیهایشان صورت ما را میبوسیدند.
اینها باورهای غلط درباره اسلام یا ایران داشتند؟
راستش ما وقت زیادی برای صحبت با گردشگران نداشتیم، چون آنها برای انجام بازدیدها عجله داشتند، ولی در همان فرصت محدودی که وجود داشت نظرشان را درباره ایران میپرسیدیم. یک خانم لندنی میگفت قبل از آمدنش به ایران خیلیها او را از این سفر برحذر میداشتند، ولی او مصر بوده که به ایران بیاید و حالا که آمده، فهمیده که ایران چه کشور امنی است و مردمش تا چه حد صلحطلب و مهربانند.
در خلال این ارتباطات، کاری کردید تا روابطتان با گردشگرها ادامهدار شود؟
امسال نه، چون سالهای قبل تجربه کرده بودیم که اینها مایل نیستند رابطهشان با ما ادامه داشته باشد و حاضر نبودند شماره یا صفحه اینستاگرامشان را اعلام کنند؛ بنابراین برای این که اذیت نشوند ما درخواستی نداشتیم.
قصد ندارید برنامه تبلیغیتان را گسترش دهید؟
فعلا داریم به این موضوع فکر میکنیم، بهخصوص به این که برای محرم هم برنامه داشته باشیم. در این چهار سال بازخوردهای خوبی از داخل وخارج گرفتهایم و فکر میکنیم مفاهیم کربلا آنقدر وسیع است و پتانسیل دارد که میتواند جزو برنامههایمان قرار بگیرد.
منبع: جام جم
انتهای پیام/