لاریجانی تاکید کرد: از حدود ۱۱۰ سال پیش و در زمان مشروطه هم شهید مدرس بر روی موضوع بنگاهداری دولت نگرانیهایی داشت و اعلام میکرد که دولتها، بنگاهدار و بازاری خوبی نیستند که این موضوع نشان میدهد یک گیری در فرهنگ ما وجود دارد و تنها بحث سیاستگذاری نیست، زیرا سیاستمداران هم از دل همین مردم بیرون میآیند.
وی با اشاره به اینکه صرف طرح هدفهای خوب مشکلات حل نمیشود، اظهار کرد: باید برای رسیدن به هدفها زمان گذاشت و میزان مسئولیتهای هر نهادی را مشخص کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبادل تجاری در شرایط کنونی آسان نیست اگر چه ما اصل رقابت را قبول داریم، اما در این شرایط تحریمی این موضوع امکانپذیر نیست.
لاریجانی تاکید کرد: ما بعد از یک مناقشه و مذاکره ۱۲ ساله به یک تفاهم رسیدیم، اما این موجود عجیب غریب (ترامپ) بعد از بر سر کار آمدن از این توافق (برجام) خارج شد، البته رئیس جمهور آمریکا هر روز از یک معاهده خارج میشود. یک چیزی در مغزش وجود دارد که این ضایعهای در عرصه بینالملل است، چون این فرد در برخی شرکتها نفوذ دارد، برای عدم همکاری آنها با ایران فشار وارد میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سهل اندیشی است که برخی میگویند، اکنون میتوان با آمریکا مذاکره کرد، بیان کرد: ترامپ ۱۲ شرط را برای مذاکره با ایران قرار داد و بنده معتقدم گفتگو با این شخص یک اشتباه راهبردی است و مشکلات را حل نمیکند، زیرا ترامپ باید بفهمد که با شخص قوی روبهرو است تا سرش به سنگ بخورد.
لاریجانی ادامه داد: بنده درباره مسائل امنیتی بیتجربه نیستم و معتقدم گفتمان ترامپ، تسلیم و تحقیر است، همانطور که عربستان سعودی پول داده و تسلیم هم شده است، اما باز ببینید چگونه این شخص آنها را تحقیر میکند.
وی بیان کرد: ملت ایران متمدن هستند و سابقه تاریخی داشته و بیریشه نیستند، ایران همیشه بوده و عقبه تاریخی داشتن یک موضوع مهم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همه افراد در جامعه ما به ویژه روشنفکران یک وظیفه تاریخی دارند و همگان باید بدانند که این موجود (ترامپ) موجودی نیست که اگر در مقابلش از چهار خواسته خود کوتاه آمده و شروط وی را بپذیریم کوتاه بیاید بلکه باید رئیس جمهور آمریکا بداند با یک سد سنگین مواجه است.
لاریجانی تصریح کرد: برای این دوره فکر کنید، زیرا شرایط خاصی وجود دارد که تدبیر درست نیاز دارد.
رئیس مجلس با بیان اینکه ما مسئله تحزب را در کشور نباید دسته کم بگیریم، گفت: افرادی هستند که با رأی مردم به مجلس و دولت وارد میشوند، اما اگر این موضوع مبنی بر تشکلهای شناسنامهدار نباشد، نمیتواند تصمیمگیری کرد.
وی تصریح کرد: ما این موضوع را به سمت تشکلی و استانی شدن در اصلاح قانون انتخابات پیش بردیم تا رأیها اکثریتی و تناسبی باشد، یعنی هر گروه و لیستی بتواند به تناسب وزن خود وارد مجلس و سیستمهای دیگر شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اپوزیسیونی که حذف شود در این قانون دیگر نداریم، و اینگونه همه میتوانند وارد مجلس و سیستمهای دیگر شوند، البته باز هم باید بر روی آن فکر شود.
وی اظهار کرد: شهید بهشتی با تشکیل حزب جمهوری اسلامی کار درستی انجام داد، اما شرایط کشور تحمل این موضوع را نداشت و متوقف شد که این موضوعی اشتباه بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از مسائلی که میتواند درباره اقتصاد موثر باشد، داشتن نگاه طبیبانه است، افزود: نگاه مأیوسانه نباید به مسائل داشته باشیم، زیرا در شرایط کنونی با توجه به فشار آمریکاییها مفید نیست، البته متأسفانه برخی به دلیل رقابتهای اقتصادی این نگاه مأیوسانه را القا میکنند و برخی دیگر هم لسان ایجابی ندارند و اینطور القا میکنند.
لاریجانی ادامه داد: در شرایط فعلی داشتن نگاه مأیوسانه مشکلات را حل نمیکند و البته نمیتوان به موضوع حل مشکلات اقتصادی هم نگاه ساده داشت.
وی افزود: سیاستمداران هم باید سهم خود را درباره مسائل بالا ببرند، اگرچه برخی نگاهها هم حل مشکلات را سختتر کرده است، برخی فکر میکنند فربه شدن بخش خصوصی جای حکمرانان و دولت را تنگ میکنند که این موضوع در شرایط فعلی درست نیست اگرچه امکان دارد در گذشته اینطور بوده باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است برخی شرکتهای دولتی در بعضی پیشفرضها کارشان سختتر شود، اما حکمرانان چنین نگاهی ندارند، لذا باید در برخی امور به ریشههای فرهنگی آن توجه کرد.
لاریجانی ضمن اشاره به پرسشی درباره اینکه چرا فکر میکنند عدالت با فضای رقابت سازگار نیست، تاکید کرد: در طول سالهای قبل بعد از انقلاب اسلامی در یک زمانی تفکر نیمچه سوسیالیستی در کشور حاکم شود و فکر میکردند این عادلانهتر است، در آن زمان فضای روشن فکری متأثر از نگاه چپ بود، لذا این موضوع بر روی اقتصاد ما سایه انداخت و اکثر اقتصاددانها بعد از انقلاب نگاه چپ داشتند.
وی تصریح کرد: البته برخی اقتصاددانها با نگاه اسلامی هم متأثر از سوسیالیستها بودند مانند دکتر علی شریعتی که فضا در آن زمان اینگونه بود و البته بعد شرایط قدری تغییر کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در زمان آقای هاشمی رفسنجانی بنگاهداری بزرگ تأسیس شد، بعد از جنگ زمانی که میخواستند اقتصاد را باز کنند، بنگاهها احداث شد البته شاید آن زمان چارهای دیگر نمیدیدند و مورد پسند بود و نقدی هم نشد که مشکلاتی به این دلیل به وجود آمد.
لاریجانی ادامه داد: در دوره قبل از این دولت هم یک آشفتگی فکری وجود داشت، البته نه فقط در اقتصاد بلکه در همه زمینهها، زیرا موضوع عدالت به درستی تعریف نشده بود.
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی کشور بیشتر به سمت حل مصداقی است، گفت: ما نباید خود را به مسائل تئوری سرگرم کنیم و سیاستمداران بیشتر به صورت مصداقی به حل مشکلات بپردازند، زیرا تئوری پردازی کار سیاستمداران نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامی داشت یاد شهید مطهری اظهار کرد: این شهید جزء متفکرینی بود که با داشتن گرایش عقلی مسائل را خوب میفهمید و تمرکزش بر روی حق طبیعی انسان بود و حتی نظریات خود را درباره حقوق زن و اقتصاد بر روی همین مسئله پایهگذاری کرد.
لاریجانی افزود: انسان برای رسیدن به حق طبیعی خودش باید در یک فضای آزاد باشد، اگرچه تئوری رقابت در اقتصاد از دیدگاه سوسیالیستها مورد نقد است، ولی ما بر اساس مبنای عقلانی میدانیم که در یک فضای آزاد رقابتی نیروی بالقوه به بالفعل تبدیل میشود.
وی با اشاره به اینکه نقش دولت در این میان بسترسازی مناسب برای یک رقابت سالم است، گفت: دولت نمیتواند خود بنگاهداری کند و تنها در زمانی میتواند این اقدام را انجام دهد که بخش خصوصی به یک موضوع وارد نشود اگرچه آن زمان هم باید دولت زمینه را برای ورود بخش خصوصی مؤیسر کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت نباید قیمتگذاری و ورود به بخش خصوصی داشته باشد، بلکه باید زمینه آزاد رقابتی را ایجاد کند.
لاریجانی با اشاره به اینکه چگونه میتوان از وضعیت فعلی اقتصادی خارج شویم، بیان کرد: صرف اعلام و ارائه طرحهای خوب مشکلات اقتصادی حل نمیشود؛ معتقدیم میتوان مسائل اقتصادی را از روزنههایی حل کرد، اما به طور مثال ما هیچگاه نگفتیم که با عربستان سعودی که این همه نسبت به ما دشمنی میکند مذاکره نمیکنیم، ولی اگر آنها دشمنی میکنند دیگر نمیتوان با نرمش زیاد برخورد کرد، زیرا جلوتر میآیند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از ساختارها در کشور به وجود آمده که دیگر باید تغییر کند، اظهار کرد: دستگاههای اجرایی از من دلخور نشوند به طور مثال یک نهادی که مسئول توسعه کشور به معنای واقعی باشد ما نداریم، از زمانی که سازمان برنامه و بودجه با یکدیگر ادغام شدند، تنها بحث بودجه مورد توجه قرار گرفت و دیگر به بحث برنامه توجهی نشد.
لاریجانی ادامه داد: موضوع بودجه را میتوان به وزارت اقتصاد سپرد، از ابتدا سازمان برنامه برای توسعه کشور احداث شد، بنده این موضوع را به دولت هم گفتهام، اما محقق نشد، زیرا این موضوع بر اساس قانون اساسی جزء وظایف دولت است.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد یک علم تخصصی است، بیان کرد: باید مجمعی از اقتصاددانها نظرات خود را تنقیح کنند، اما باید یک رفت و برگشت و گفتگو میان اقتصاددانها و سیاستمداران وجود داشته باشد که متأسفانه این موضوع اکنون کمرنگ است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه گفتگو میان فعالان اقتصادی و دولت در نظر گرفته شده، اما باید بازتر شود.
لاریجانی گفت: برخی مطالب و راهحلها در شرایط کنونی تحریم هم قابل اجراست، مانند اصلاح وضعیت صندوقها و بانکها یا استقلال جدی بانک مرکزی که البته ما یک خیز در مجلس برای استقلال بانک مرکزی برداشتیم که توسط شورای نگهبان نسبت به آن ایراد گرفته شد و به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.
وی با بیان اینکه قانون اساسی سند مادر بوده و همه باید تابع آن باشند، افزود: البته یک زمانی برخی اشکالات آن را میتوان حل کرد، همچنین حدود ۱۵۰۰ سیاست کلی هم در کشور وجود دارد که قرار گرفتن تمام این قوانین و سیاستها کنار هم مشکلاتی را به وجود میآورد، یعنی ما نتوانستیم ۸ اولویت اول کشور را از دل تمام این قوانین بیرون بیاوریم و مورد توجه همه برای حل مشکلات کشور باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشور چین توانسته ۸ موضوع را به عنوان اولویت کشورش به صورت جدی در نظر بگیرد و حتی با تغییر رؤسای جمهور این کشور هم این اولویتها تغییری نکرده است لذا ما هم باید ۸ اولویت را در تمامی زمینههای اقتصاد، سیاست خارجه و ... در نظر بگیریم.
لاریجانی در پایان بیان کرد: درِ مجلس به سوی اقتصاددانها باز است تا نظرات خود را به ما اعلام کنند.
انتهای پیام/
همین بخش خصوصی است که مردم را داره نابود می کنه
یعنی بخش خصوصی هر قیمتی بخواهد میتواند تعیین کند؟؟!
واقعا که........