سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقایقی جالب از وعده‌های رنگارنگ سوپرمن دنیای فناوری / از سفر به مریخ تا معرفی خودرویی بدون فرمان!

باید قدرت خیال پردازی و افق فکری ایلان ماسک را تحسین کرد، هرچند همین شوق کودکانه او برای در هم شکستن مرز‌های فعلی باعث شده که گاهی از پس برآورده کردن وعده‌هایش برنیاید.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ایلان ماسک از شخصیت‌های جالب و منحصر به فرد دنیای فناوری است.  پول‌های کلانش را بی محابا سرمایه گذاری کرده و از رفتن به مریخ حرف می‌زند. عده‌ای او را نیکولا تسلای زمانه می‌دانند و از نظر برخی دیگر شومنی است که ثروتش از پارو بالا می‌رود.

اگر نخواهیم ماسک را سیاه و سفید ببینیم، باید قدرت خیال پردازی و افق فکری‌اش را تحسین کنیم. هرچند همین شوق کودکانه او برای در هم شکستن مرز‌های فعلی باعث شده که گاهی از پس برآورده کردن وعده‌هایش برنیاید.
ماسک به‌خاطر وعده‌های بی‌اساس جریمه هم شده

برخی ایده‌ها و وعده‌های ایلان ماسک با تاخیر عملی شده یا هرگز رنگ حقیقت را به خود ندیدند، اما او همین حالا هم به اندازه کافی به دنیای دانش و فناوری خدمت کرده است. کسی نمی‌تواند توسعه موشک‌های چند بار مصرف فالکون ۹ و هوی یا تونل‌های بورینگ کمپانی و موفقیت‌های چشمگیر ماشین‌های خودران تسلا را نادیده بگیرد، اما در صد‌ها مطلب دیگر به آن‌ها پرداخته شده و این‌بار قصد داریم به خلف وعده‌های ماسک بپردازیم تا ادعای جدید او مبنی بر اینکه چند سال بعد ماشین‌های دیگر در مقایسه با محصولات کمپانی تسلا مثل اسب خواهند بود، چندان شگفت زده‌تان نکند.
۱. مجهز شدن تمام ایستگاه‌های سوپرشارژ به پنل‌های خورشیدی

ماسک در ۲۰۱۳ مدعی شد که تا کمتر از پنج سال دیگر تمامی ایستگاه‌های سوپرشارژ تسلا به پنل‌های خورشیدی و پک‌های باتری مجهز می‌شوند، اما این وعده عملی نشد. او در ۲۰۱۷ تاکید کرد که این پروژه هنوز در دست اجراست و تا امروز به پایان نرسیده است. ماسک ماه گذشته و در جریان رونمایی از مدل جدید ایستگاه‌های شارژ از پنل‌های مذکور حرفی به میان نیاورد.
۲. خودران شدن کامل ماشین‌های کمپانی تسلا طی دو سال

ماسک در سال ۲۰۱۵ طی مصاحبه با «فورچون» از تکمیل صددرصدی فرایند خودران شدن ماشین‌ها و عدم نیاز آن‌ها به راننده تا دو سال دیگر خبر داد؛ وعده‌ای که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت. او دو سال دیگر این برنامه را تمدید کرده، اما همچنان از چنین ماشینی خبری نیست.
۳. تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸

تسلا در ۲۰۱۶ و در خلال گزارش مالی سه ماهه خود از تولید نیم میلیون ماشین در ۲۰۱۸ سخن به میان آورد:

با توجه به سطح تقاضا برای خودروی مدل ۳ تصمیم داریم دو سال زودتر از موعد مقرر و در ۲۰۱۸ مجموعا ۵۰۰ هزار دستگاه از مدل‌های ۳، ایکس و اس تولید کنیم.

تسلا در آن سال با مشکلات متعددی در فرایند تولید روبرو شد و در نهایت ۲۵۴۵۳۰ خودرو از خط تولید آن‌ها بیرون آمد.
۴. پیمایش سراسر آمریکا توسط ماشین کاملا خودران

اکتبر ۲۰۱۶ بود که مدیرعامل تسلا از تولید یک ماشین کاملا خودران و حرکت آن از لس آنجلس تا نیویورک تا چند ماه دیگر خبر داد. ۱۰ ماه هم این اتفاق رخ نداد و بعدا وی از عملی شدن این پروژه در آینده نزدیک خبر داد:

شاید گفتن این حرف من را احمق نشان دهد، اما اگر تا آخر این سال هم پروژه اجرا نشود در آینده نزدیک عملی خواهد شد.

کمپانی تسلادو سال و نیم بعد از طرح پیشنهادی اولیه هنوز این پروژه آزمایشی به سرانجام نرسیده و ماسک سال گذشته توییت جدیدی را در این باره منتشر کرد که از احتمال انجام آن با خودروی V۱۰ خبر می‌داد.
۵. عدم اخراج نیرو‌ها پس از تعدیل ۹ درصدی

اردیبهشت پارسال تسلا ۹ درصد از نیروی کارش را به بهانه کاهش هزینه‌ها اخراج کرد. ماسک پس از تعدیل این ۴ هزار نفر با ارسال ایمیلی به کارکنانش اطمینان داد که این تصمیم دشوار، اما ضروری بوده و هرگز دیگر کارکنان به صورت گروهی اخراج نخواهند شد.

هشت ماه بیشتر از این وعده نگذشته بود که شرکت با هدف کاهش هزینه تولید مدل ۳ و صرفه جویی در مخارج ۷ درصد دیگر از نیروی کارش را برای همیشه به خانه فرستاد.
۶. تامین سرمایه لازم برای خصوصی سازی تسلا

احتمالا هیچکدام از وعده‌های محقق نشده ماسک به اندازه شکست او در خصوصی سازی تسلا مشهور نیستند. او سال گذشته با انتشار توییتی مدعی شد که سرمایه مورد نیاز برای خصوصی سازی شرکت تحت نظرش با ارزش ۴۲۰ دلار برای هر سهم را تامین کرده.

انتشار این توییت باعث افزایش ارزش سهام شرکت شد، اما «کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا»، از توییت ماسک به اتهام کلاهبرداری در اوراق بهادار شکایت کرد که به جریمه ۲۰ میلیون دلاری ایلان، کناره گیری او از ریاست هیات مدیره تسلا و محدود شدن توییت هایش منجر شد.
۷. سوددهی کمپانی تسلا در سه ماهه اول ۲۰۱۹

پس از انتشار گزارش مالی کمپانی تسلا در سه ماهه چهارم ۲۰۱۸ و تکرار سوددهی برای دو فصل متوالی، ماسک مدعی شد که این روند در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد. این درحالی است که کمپانی مذکور در سه ماه اول سال جاری میلادی متحمل زیان ۷۰۲ میلیون دلاری شد.

وی طی کنفرانسی با رسانه‌های منتخب هشدار داد که به خاطر چالش‌های مربوط به صدور ماشین به اروپا و چین و هزینه‌های دیگر امکان دستیابی به سود پایدار در سه ماهه دوم هم وجود ندارد.
۸. تعطیلی فروشگاه‌های فیزیکی

اواخر سال گذشته کمپانی تسلا با اعلام سیاست تغییر نحوه فروش از مراکز فیزیکی به آنلاین از تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی خود طی چند ماه خبر داد، اما تنها به بخشی از وعده‌های خود جامه عمل پوشانید. این شرکت قرار بود با در پیش گرفتن سیاست‌های صرفه جویی در هزینه‌ها و پایین کشیدن کرکره فروشگاه‌های آنلاین قیمت تمام شده خودرو‌ها را تا ۶ درصد کاهش دهد. ایلان ماسک طی کنفرانسی گفته بود

طی چند ماه آینده تنها تعداد معدودی از فروشگاه‌ها را در نقاط پر ترافیک به عنوان گالری و مرکز اطلاعات حفظ خواهیم کرد.

با این حال کمپانی تنها یک ماه بعد اعلام کرد که فقط بخشی از ۳۷۸ فروشگاهش را تعطیل کرده است. ماسک در این باره گفته بود ما ۱۰ درصد از فروشگاه‌های با ترافیک پایین را تعطیل کردیم.

همانطور که دیدید ماسک به ارائه وعده‌های دور از دسترس و حساب نشده عادت دارد. از جدیدترین وعده‌های این کارآفرین موفق و آینده نگر باید به معرفی خودرویی بدون فرمان و پدال گاز و ترمز تا دو سال دیگر و فعال شدن یک میلیون تاکسی رباتیک از سال آینده اشاره کرد.

منبع:دیجیاتو

انتهای پیام/

۸ وعده ایلان ماسک که عملی نشدند

برچسب ها: اخبار فناوری ، خودرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.