وی افزود: استمرار روند کنونی مصرف بنزین به لحاظ زیرساختی از منظر تولید بنزین به کانون بحرانی تبدیل میشود و یک سیاست درستی باید اتخاذ شود. استمرار وضعیت مصرف کنونی سوخت خساراتهای زیادی به لحاظ اتلاف منابع کشور و آلودگی هوا در بر دارد.
اسعدی بیان کرد: در چنین شرایطی خودروسازان کشور فرصتی خوبی در اختبار دارد برای اینکه توسعه صنعت خودرو برای مصرف بهینه سوخت را در برنامه خود قرار دهند.
این کارشناس انرژی در خصوص منطقی کردن قیمت حاملهای انرژی گفت: این امر یکی از راهکارهای مدیریت مصرف است. تا کنون با اتخاذ برنامههای کوتاه مدت در حوزه منطقی کردن قیمت همچون هدفمندی یارانهها به صورت مقطعی راجع به این موضوع تصمیم گیری شد، اما نتایج مطلوبی در بر نداشته است.
بیشتر بخوانید: بررسی راه های کنترل مصرف بنزین/سهمیه بندی بنزین فساد آور است
وی ادامه داد: قیمت یکی از عوامل اثرگذار در مورد مصرف هر کالایی است. سن خودرو، شرایط حمل و نقل عمومی، میزان مصرف خودرو در ازای ۱۰۰ کیلومتر از جمله عوامل تاثیرگذار در مدیرت مصرف بنزین است ما نمیتوانیم فقط یک عامل را در نظر بگیریم.
این کارشناسن انرژی تصریح کرد: تا سال ۸۴ به صورت سالانه قیمت بنزین را ۱۰ درصد اضافه میکردند از سال ۸۴ دولت پیشنهاد افزایش حاملهای انرژی را در قالب برنامه مشخص به مجلس ارائه کند که تا سال ۸۸ متوقف شد. اگر افزایش ۱۰ درصدی سالانه قیمت حاملهای انرژی را ادامه میدادیم تا الان اختلاف قابل توجهی با قیمت فوب خلیج فارس نداشتیم. این فضا حتما باید مدیریت شود.
وی در پاسخ به این سوال که ادامه روند کنونی مصرف بنزین چه مشکلی به وجود میآورد گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکنون کمک کرده که نیاز به واردات نداشته باشیم، اما با این مصرف فعلی بنزین تنها تا سال ۹۸ میتوانیم ادامه دهیم و با ادامه روند کنونی مصرف نیاز به واردات بنزین خواهیم داشت که در این خصوص محدودیت داریم از داخل قابلیت تامین نداریم و از خارج هم با این مضیقهها به راحتی قابل وصول نیست همچنین زیرساختهای لازم برای توزیع و نقل و انتقال را نداریم.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: یکی از عوامل میزان مصرف بنزین به صنعت خودرو بر میگردد. اگر بخواهیم مدیریت جامعی داشته باشیم نباید تنها به دنبال ساخت پالایشگاه و واردات باشیم و باید پکیج کاملی از حمایت و برنامه داشته باشیم.
وی افزود: باید تجدید نظر اساسی در حمایت از صنعت خودرو شود. صنعت خودرو بعد از حدود ۵۰ سال هنوز چشم انتظار کمک دولت برای ادامه کار دارد. با بهبود کیفیت و تکنولوژی خودرو میتوانیم میزان مصرف بنزین را در کشور مدیریت کنیم
اسعدی در خصوص اینکه آیا اصلاح قیمت سوخت در کالاهای دیگر تاثیر میگذارد گفت: این امر یک تصمیم اقتصادی است و بدون وارد کردن یک سری هزینهها امکان پذیر نیست میتوانیم این را مدیریت کنیم.
وی افزود: اینکه عرضه سوخت را از طریق کارت سوخت مدیریت کنیم امکان پذیر نیست مگراینکه در کنار آن سهمیه بندی شود، اما کارت سوخت زیرساختهای مناسبی برای مصرف بنزین فراهم میکند. اگر سهمیه مشخص شود مازاد آن را باید برای ایجاد زیرساختهای مدیریت مصرف همچون افزایش حمل و نقل عمومی استفاده شود.
در ادامه دادرس کارشناس انرژی در این خصوص بیان کرد: مدیریت مصرف بنزین به دو مولفه اصلی ذخیره انرژی و مدیریت اتلاف انرژی بستگی دارد. مصرف بنزین در ایران ۳ برابر متوسط جهانی است که به ۳ موضوع سن بالای ناوگان عمومی همچون تاکسیها، زیاد بودن شعاع حمل سوخت برای رسیدن به جایگاههای عرضه و نبود مدیریت مصرف بهینه سوخت مربوط میشود.
وی ادامه داد: در کشور ما ۲۰۰ نفر از هزار نفر ماشین دارند و ۸۰۰ نفر از سوبسیدهای یارانه محروم هستند در حالیکه در اروپا از هزار نفر ۸۷۰ هزار نفر خودرو دارند و میانگین مصرف بنزین در اروپا یک سوم ایران است.
وی بیان کرد: میانگین مصرف سوخت خودروهای ما در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است در صورتی که در جهان ۵ یا ۶ لیتر است. دو برابر مصرف بنزین درخودرو داریم.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی ۳ آیتم برای قیمت گذاری در نظر میگیرد. این عوامل شامل توازن میزان عرضه و تقاضا، تناسب قیمت داخلی با صادراتی و تناسب قیمت حاملهایی انرژی نسبت به یکدیگر میشود.
وی ادامه داد: کنترل قیمت بنزین کمک به مردم نبوده بلکه عدم مدیریت مصرف حاملهای انرژی بوده است.
این کارشناس انرژی اظهار کرد: عدم تناسب قیمت گذاری سوخت، فراوانی عرضه بدون کنترل و عدم کنترل در مبادی خروجی ۳ عامل تاثیرگذار در قاچاق سوخت محسوب میشود.
وی ادامه داد: هر خودرو در سال ۱۴ برابر یارانه فرد، یارانه سوخت میگیرد این باید مدیریت شود راهکار دولت در سهمیه بندی مفید خواهد بود، اما باید ساختار آن ایجاد شود.
دادرس تاکید کرد: جایگاههای عرضه سوخت باید از نظر کیفیت ارتقا یابند و کارمزد جایگاه داران هم اصلاح شود همچنین افزایش سی ان جی به مدیریت مصرف بنزین کمک میکند.
انتهای پیام/