وی درباره وضعیت موجود شبکه تعاونیهای زنان روستایی افزود: در حال حاضر تعداد ۳۲۸ تعاونی روستایی زنان با ۶۰ هزار و ۵۴۶ نفر عضو و سرمایهای به میزان ۲۹ میلیارد ریال در سطح ۲۱۳۵ روستا مشغول فعالیت بوده و گروه توسعه و آموزش تعاونیهای روستایی زنان سازمان مرکزی تعاون روستایی در قالب ۳ برنامه عملیاتی شامل آموزش ارکان، کارکنان و اعضای تعاونیهای زنان، معرفی و گسترش پروژههای اشتغالزا در تعاونیها و حضور گسترده تعاونیها در نمایشگاهها، اقدامات لازم را در راستای توانمندسازی و حمایت از تعاونیهای مذکور در دستور کار خود قرار داده است.
بیشتر بخوانید: ایجاد و تثبیت اشتغال از طریق کسب و کارهای نوین کشاورزی
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ارتباط با آموزش ارکان، کارکنان و اعضاء تعاونیهای زنان روستایی بیان کرد: در حوزه آموزش، به استناد بندهای ۱ و۶ و۷ ماده ۳ اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تعلیم و تربیت کارمند و مدیر برای شرکتها و اتحادیهها بر عهده این سازمان است و بر همین اساس در زمینه آموزش تعاونیهای روستایی زنان نیز برنامههای سازمان هرساله در قالب تقویم آموزشی به استانها ابلاغ میشده که در این ارتباط حذف ردیف آموزشی ۲۰۰۱۰۱ از سال ۱۳۹۳ و کاهش تخصیص بودجه آموزشی به استانها مشکلات عدیدهای را ایجاد کرده است.
به گفته وی، در حقیقت تا قبل از سال ۹۳ حتی اعضای تعاونیهای روستایی زنان از آموزشهای مرتبط بهرهمند میگردید در حالی که بعد از سال ۱۳۹۳ این آموزشها متوقف و آموزشهای مستقیم ویژه ارکان نیز با توجه به کمبود بودجه مذکور کاهش چشمگیری داشته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اهمیت بالای اصل آموزش در ارتقای بهرهوری نیروی انسانی، دفتر آموزش سازمان به منظور جبران این کمبود، راهکارهایی همچون پایین آوردن میزان تعهد استان ها، تأکید به مدیریتهای استانی در خصوص حضور تعاونیهای زنان در آموزشهای شبکه و برقراری تعامل با سایر نهادهای دولتی از قبیل سازمان فنی و حرفهای، شبکه بهداشت و ... جهت استفاده از امکانات و دورههای آموزشی اتخاذ کرد که خوشبختانه راهکارهای مذکور موجب گردید هر ساله شاهد افزایش سطح آموزشی از نظر کمی بوده بطوریکه عملکرد آموزشی تعاونیهای روستایی زنان در ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۷ معادل ۵۹۷۰ نفر/روز و مؤید رشد ۳۲ درصدی نسبت به برنامه بوده است.
این مقام مسئول همچنین در زمینه گسترش پروژههای اشتغالزا در تعاونیهای زنان ضمن تأکید بر ایجاد و توسعه پروژههای اشتغال زا در تعاونیهای روستایی زنان به عنوان یک برنامه راهبردی در فعالیتهای عملیاتی این سازمان قرار دارد، افزود: عوامل مؤثر در موفقیت و پایداری این فعالیتها شامل امکانسنجی اولیه در ابعاد مختلف نظیر حجم سرمایهگذاری و میزان مشارکت عملی اعضاء، دسترسی به مواد اولیه و منابع مورد نیاز جهت اجرای پروژه و همچنین بازاریابی مناسب جهت عرضه تولیدات و توجه به تنوع فعالیتهای درآمدزا در سطح شرکتهای تعاونی روستایی زنان است.
وی، عملکرد ۹ ماهه آخر سال ۱۳۹۷ در حوزه اشتغالزایی تعاونیهای زنان را ۷۶ پروژه موفق اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در زمینه مشارکت تعاونیهای زنان در نمایشگاههای مختلف افزود: ایجاد فرصت مناسب جهت معرفی وعرضه مستقیم تولیدات تعاونیهای روستایی زنان بمنظور ارتقاء عملکرد شبکهای در بازاریابی و بازاررسانی از طریق حضور فعال تعاونیها در نمایشگاههای گوناگون از جمله برنامههای حمایتی سازمان مرکزی تعاون روستایی نسبت به تعاونیهای روستایی زنان بوده که از این رهگذر شرکتهای موصوف ضمن معرفی و عرضه تولیدات خود، توانستهاند به بازارهای مناسب و پایداری دست یابند. گفتنی است طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۱۴ نمایشگاه درسطوح مختلف منطقهای و کشوری با حضور تعاونیهای روستایی زنان برگزار گردیده که این میزان بیش از ۱۰ درصد بالاتر از تعهد سازمان در این حوزه بوده است.
شیرزاد در پایان درباره برنامه های در دست اقدام سازمان در خصوص تعاونیهای روستایی زنان اشاره کرد و گفت: امسال بخشی از موارد در حال پیگیری سازمان عبارتند از بکارگیری نیروی کارشناسی در پست کارشناس امور اجتماعی زنان استان در راستای اجرای مناسب و اثربخش پروژههای تعاونیهای زنان همچنین تدوین طرح تشکیلاتی جهت ارتقای وضعیت اداره تعاونیهای روستایی زنان است.
انتهای پیام/