سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل یک دیوان داوری اسلامی/ دخالت‌های آمریکا در مسائل منطقه زیاد شده است

رئیس مجلس گفت: داشتن یک دیوان داوری اسلامی برای کشورهای اسلامی بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ که امروز (۸ اردیبهشت ماه) در محل دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: آینده‌نگری از مقولات بسیار مهمی است که موسسه آینده پژوهی جهان اسلام و دانشگاه تهران در این مقوله فعالیت می‌کند.

وی افزود: در این میان برخی از آینده نگران از فیلسوفان مدرنیسم تأثیر می‌گیرند که قابل استفاده است و برخی آینده‌نگران نیز از فیلسوفان پست مدرن متأثرند، همچنین عده‌ای نگاه نیچه نگری دارند؛ در مکتب اسلامی برای تاریخ سنت‌هایی وجود دارد که در قرآن و آرای اشخاص مهم این امر مشخص است.

لاریجانی اظهار کرد: کار موسسه آینده پژوهی جهان اسلام و دانشگاه تهران قابل تحسین است، چون مقوله آینده نگری را به سوی مسائل بزرگتر سوق می‌دهند زیرا عقب ماندن از آینده خسران بزرگی را در آینده به وجود می‌آورد، همان طور که عدم توجه به آینده نگری در برخی رهبران برای توجه به مسائل کوچک و منافع نزدیک باعث شکست در مسیر‌های بزرگتر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برخی آثار این موسسه مشخص است که آن‌ها ابعاد مختلفی را رصد می‌کنند و به دستاورد‌هایی نیز رسیده‌اند؛ گام‌های کوچکی است که می‌تواند اثرات بزرگی داشته باشد.

وی افزود: یکی از تحقیقات موثر در این موسسه توجه به گردشگری بود که با توجه به اختلافات نظام‌های فرهنگی و منافع اقتصادی این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی ادامه داد: داشتن دیوان داوری اسلامی برای گسترش کشورهای اسلامی بسیار مهم است، همچنین موسسه آینده پژوهی جهان اسلام و دانشگاه تهران به دیوان داوری اسلامی توجه دارد؛ البته چگونگی تحقق این مسائل هم مهم است زیرا اگر ایده‌های خوبی وجود داشته باشند، باید برای وصول آن‌ها نیز تلاش شود تا در نهایت بتوان در میان اختلاف نظر‌های موجود در جهان این قبیل تفکرات را به کرسی نشاند.

وی تاکید کرد: این ایده‌های خوب را نباید رها کرد، چرا که گاهی در کشور طرح‌های موثری مطرح می‌شود، اما به دلیل نبود راهکار عملی ساکن باقی می‌مانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم همبستگی در جهان اسلام گفت: بسیاری از متفکران اسلامی مانند اقبال لاهوری، مدرس و امام خمینی (ره) در این زمینه فعالیت داشته‌اند و امام راحل هم دغدغه بسیاری در این زمینه داشته و یکی از دل‌مشغولی‌های ایشان استفاده از جهان اسلام و اتحاد آن بود که در قانون اساسی نیز تحقق یافت.

وی گفت: ارتباطات دیپلماتیک و کمک به کشور‌های مسلمان در سایه افکار بلند امام خمینی (ره) صورت گرفت؛ نهاد مرجعیت فارغ از نقش اصلی خود را بر عهده دارد که باید به آن توجه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوادثی که در عراق چه در زمان صدام و چه بعد از آن اتفاق افتاد، آیت الله سیستانی نقش مهمی داشتند و زمانی که آمریکا با ورود به عراق تصور می‌کرد که یک ایالت تازه‌ای یافته، آیت الله سیستانی توانست شرایط را میان اهل سنت و تشیع آرام کند؛ لذا توصیه می‌کنم این موسسه به ظرفیت نهاد مرجعیت توجه کند.

وی افزود: مرجعیت نقش مهمی در هدایت امت اسلامی داشته و در تاریخ موارد زیادی از اهمیت این موضوع به چشم می‌خورد.

لاریجانی ادامه داد: جریان‌های اسلامی در طول تاریخ با فراز و فرود‌های فراوانی به نقش آفرینی پرداخته‌اند؛ اخوان المسلمین جریان قوی بود که خود را متأثر از افکار متفکرین می‌دانست، ۷۰ الی ۸۰ سال از عمر این تفکر می‌گذرد و یقینا بدون وجود چنین جریان‌هایی نمی‌توان مسائل آینده را پیش بینی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی جریان‌های مخرب دیگر مانند گروه‌های افراطی متأثر از وهابیت که امروز شاهد ظهور آن‌ها هستیم اگرچه ممکن است از یک جریان خارجی ریشه گرفته باشند، اما در درون خود پایگاه فکری دارند لذا نباید آن‌ها را حذف شده بدانیم.

وی بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که جهان اسلام با ۲۵ درصد ظرفیت رشد علمی در حالی که اکنون ۱.۶ درصد را به خود اختصاص داده جایگاه کاملا خوبی دارد، اما روند ۱۶ ساله فعالیت‌های علمی که اکثرا مربوط به سه کشور مالزی، ترکیه و ایران است، نشان می‌دهد که سهم تولیدات علمی در کشور‌های اسلامی افزایش یافته است.

لاریجانی تصریح کرد: باید قبول کرد که دُوز مناقشات سیاسی و امنیتی در جهان اسلام در حال حاضر بالا است و ضمناً فشار کشورهای بزرگ و قدرتمند هم گاهی مانع از این رشد می‌شود، فشار کشور‌های قوی مانع رشد علمی حداکثری کشور‌های اسلامی می‌شود.

وی تاکید کرد: معتقدم که ارتباطات دانشگاهی و علمی باید مسیر خود را از مناقشات مجزا کند چرا که وقتی دانشجو و اساتید در کشور‌های مختلف با یکدیگر مأنوس باشند روحیه سیاسی بهتر و فهم مشترکی پیدا می‌کنند که این امر طی دراز مدت در مناقشات تأثیر به سزایی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که کشور‌های مسلمان سه درصد از تولید ناخالصی دنیا را تصاحب کرده‌اند که مجموع کشور‌های اسلامی ۱۴.۹ درصد سهم دارند، البته طبق آمار‌ها این کشور‌ها با کسری بودجه ۳ درصدی مواجه هستند.

وی بیان کرد: صادرات در کشور‌های اسلامی ۶.۵ درصد رشد یافته است مقوله تجارت بین کشور‌های اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد در حالی که کل این مراودات حدود ۲۰ درصد بوده و کشور‌های اسلامی چندان به ظرفیت‌های یکدیگر آگاه نبوده و از آن استفاده نمی‌کنند؛ در این مسیر مشکلات فراوانی وجود دارد، اما نباید ناامید بود و باید تلاش کرد تا به سهم اقتصادی مشترکی برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دخالت‌های آمریکا در مسائل منطقه بسیار زیاد و بی‌محابا شده است، آن‌ها تحرکات بسیاری را با برخی کشور‌های منطقه جهت زاد و ولد تروریسم انجام دادند، کشور‌های بسیاری را درگیر این موضوع کرده و آسیب‌های متعددی را به اقتصاد آن‌ها وارد کرده‌اند.

وی اظهار کرد: زمان ملک عبدالله که وی عاقل‌تر از مسئلان فعلی عربستان است، توانستیم ارتباطات نزدیکی را با عربستان سعودی برقرار کنیم، چرا که او به مسائل منطقه آشنا بود.

رئیس مجلس تصریح کرد: یکی از مسئولان امنیتی ملک عبدالله به ما گفت که ما دو اشتباه درباره ایران و منطقه انجام دادیم، یک اینکه طالبان را به وجود آوردیم و دوم اینکه ۴۰ میلیارد دلار به عراق کمک کردیم تا به ایران ضربه بزند، البته عربستان با این کارشان بیشتر به خودش ضربه زد چرا که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته و حتی به کشور‌هایی که با ایران دشمن هستند هم ضربه‌ای وارد نکرده‌ایم؛ اما آیا این نا اهلی دشمنان پایان پذیرفت؟

لاریجانی ادامه داد: متفکرین فلسطینی و شهرشناسان آثار خوبی در مورد نزاع غرب با کشور‌های اسلامی منتشر کرده‌اند و حتی یکی از محققان تلقی می‌کند که واژه غرب و شرق برای این است که غربی‌ها با تشکیل یک دگری در ذهن‌ها خود را از شرق مستثنی کنند، البته ممکن است بسیاری از مناقشات آن‌ها با ما برای مسئله انرژی باشد در حالی که اگر عاقل باشند می‌دانند که ما نمی‌خواهیم این نفت را در دریا بریزیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رفتار ترامپ بعد از اخاذی از سعودی‌ها تغییر کرد، چراکه آن‌ها هم سعودی را تلکه می‌کنند و هم به تحقیر این کشور می‌پردازند، ما امروز با چنین کشوری مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز ببنید که آمریکا مسئله تحریم ایران را با چه آب و تابی مطرح می‌کند در حالی که اوباما دو بار به جمهوری اسلامی نامه نوشت که خواهان مذاکره است، ما با درنظرگیری شرایط به توافق رسیدیم، اما دیدید که چطور رئیس جهمور عجیب و غریب آمریکا که هر روز از یک توافق خارج می‌شود از برجام خارج شد؛ لذا این امر بیانگر این است که این موجود آینده نگر نیست.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: هر تحریم اقتصادی که علیه کشور صورت بگیرد که دیگر بالاتر از جنگ نیست، مردم ایران یک بار در برابر جنگ تحمیلی ایستادند حال این بار آمریکا می‌خواهد به قیمت از بین بردن استقلال ایرانیان حرف خود را به کرسی بنشاند؟ آمریکا یک جانبه از معاهده برجام خارج شد، پس ما راهی جز مقاومت ندارم و مردم ما نیز این موضوع را درک می‌کنند، کشور‌های منطقه هم فراموش نکنند و حواسشان باشد که تحرکات آن‌ها را فراموش نخواهیم کرد.

لاریجانی با بیان اینکه وقتی در کشور‌های اسلامی ناامنی توسعه پیدا کند، آن‌ها رشد نمی‌کنند تصریح کرد: برخی اقدامات سعودی‌ها مانند اعدام ۳۷ نفر مسلمان مشکلات بسیاری را در منطقه ایجاد می‌کند این رفتار‌ها عاقلانه نیست مگر شما کشور اسلامی نیستید پس از جهان اسلام چه می‌خواهید؟ مگر ایران جای شما را تنگ کرده؟ جمهوری اسلامی ایران چندین بار طی ۴۰ سال گذشته به سمت سعودی‌ها دست دوستی دراز کرده، اما آن‌ها نمی‌فهمند.

وی اظهار کرد: از نظر جمهوری اسلامی راه‌ها باز است، اما گویا سعودی‌ها افکار دیگری در سر دارند و می‌خواهند با اسرائیل روی هم بریزند، اما بدانند که این اعمالشان نفرت‌های زیادی را در جوانان منطقه به وجود آورده، به عنوان مثال تصور کنید خانواده‌ای عروسی خود را در حالی در یکی از شهر‌های افغانستان برگزار می‌کند که آنجا مورد هجوم بمب قرار می‌گیرد، آیا دیگر این نفرت از یاد آنها خواهد رفت؟ شما نفرت بزرگی را علیه خود به وجود آورده‌اید و بدانید که این مسئله پایدار است لذا به آن توجه کنید.

لاریجانی در پایان گفت: البته برخی از موضوعات مربوط به کشور‌های اسلامی نیست به عنوان مثال مسئله گاز‌های گلخانه‌ای جهانی است و آمریکا با خروج از معاهده پاریس به مشکلات جدیدی در این حوزه دامن زد، اما متأسفانه اتحادیه اروپا نشان داد که وزن کافی برای ماندن پای معاهدات را ندارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
azizmiar
۱۴:۴۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمیشه هر کاریم بکنیم آمریکا یه بهانه جدید میاره ای کاش زمان اوباما بود این ترامپ راه جرج دبلیو بوش پدر وپسرو ادامه داره میده یک روزی سرشون به سنگ میخوره که خیلی دیره
azizmiar
۱۴:۲۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
به نظر من باتشکیل یک مجموعه از وکلای تراز اول کشورهای اسلامی یک داداگاه درسطح کشورهای مسلمان جهان تشکیل داد الان فلسطین ببینید هرروز جنگ وخون ریزی یاید یک جرقه بزرگ ایجاد بشه تا اسرائیل سر جاش بنشونه باید جلو این آوارگی مردم بی گناه فلسطین گرفته بشه
azizmiar
۱۴:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
امام راحل انقلاب که سلام ودرورد خدا بر او باد خود الگوی یک شخص آینده نگر بودن در جهان اسلام وهمینطور نایب برحقشان مقام معظمرهبری ایشا ن نیز با علم فقهی که دارند الگوی خوبی برای آینده نگری جهان اسلام هستند علوم قرآنی پایه واساس یک مملکت اسلامی هستش قدر این کتاب آسمانی رابدانیم وبرایش اهمیت قائل شویم بهترین راه همایت و پشتیبانی از کشورهای دوست وبرادر مان هست
azizmiar
۱۳:۵۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
میشود با همبستگی کشورهای اسلامی شورای همکاری وراهبردی درست کرد مثل کشورهای حوزه خلیج فارس اگر همکاری در هرمورد چه سیاسی و. اقتصادی بیشتر از قبل باشه خاورمیانه میشود گل سرسبد قاره آسیا باید همه متحد باشیم و باهم برادر باشیم کاری کنیم که ترامپ از اسم خاورمیانه لرزه به تنش بیفته