سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انسان عامل ۷۵ درصد تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد است

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای را عامل انسانی دانست و گفت: این عامل ۷۵ درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جاده‌های این استان تاثیر گذار است.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، سرهنگ بهنام ویسی پوررئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمدگفت:  عامل انسانی به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ سازی نیاز دارد، از همین رو به سختی تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: نیاز است در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت خانواده‌ها برای آموزش فرزندان در کهگیلویه و بویراحمد در بحث رانندگی بیشتر کار شود، زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادف‌های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ سازی است.

سرهنگ ویسی پور بیان کرد: افرادی که گواهی ندارند و یا هنوز به سن قانونی نرسیده اند بدون اطلاع خانواده هایشان زمینه ساز بسیاری از تصادفات اخیر کهگیلویه و بویراحمد در یک ماه اخیر امسال بوده اند.

وی وضعیت نامناسب راه‌ها و جاده‌ها را یکی دیگر از عوامل حوادث جاده‌ای عنوان کرد و یادآور شد: راه‌ها و جاده‌ها به عنوان یکی از مهمترین علت‌های ایجاد حوادث جاده‌ای به شمار می‌روند.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بسیاری از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق کوهستانی و دارای شیب تند هستند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از تصادفات آستانه سال ۹۸ در این استان در نقاط حادثه خیز و به سبب نقص جاده‌ای و بیشتر در معابر کم عرض بوده است.

سرهنگ ویسی پور ابراز داشت: برای کاهش میزان تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد چهارخطه کردن جاده‌ها و جداکننده‌های فیزیکی بسیار موثر خواهد بود.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نمونه محور یاسوج به باغچه سادات و چرام یکی از محور‌های حادثه خیز کهگیلویه و بویراحمد است که از نیمه دوم فروردین امسال ۳ فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشته است.

وی بیان کرد: این جاده بافت روستایی داشته و دارای عرض کمی است که با توجه به ترافیک زیاد و عبور مسافران زیادی از شهر‌های چرام، دهدشت، لنده و بهبهان از این جاده، پاسخگوی این حجم ترافیک نیست.

سرهنگ ویسی پور عنوان کرد: جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تجهیزات الکترونیکی از جمله دوربین‌های پایش تصویری است که بتوان بر رفتار رانندگان نظارت کرد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد افزود: رانندگان غیر حرفه‌ای و ناآشنا به معابر برون شهری با بی احتیاطی و سرعت بسیار زیاد زمینه ساز بروز چنین تصادفاتی می‌شوند.

وی تصریح کرد: هم اینک تصادفات کهگیلویه و بویراحمد به سمت راه‌های روستایی کشیده شده و بیشتر تصادفات موجود واژگونی، شاخ به شاخ یا برخورد با عابر پیاده بوده است.

سرهنگ ویسی پور یکی دیگر از دلیل‌های تصادف‌های جاده‌ای و مرگ در سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد را بی کیفیت بودن و ناایمن بودن برخی از خودرو‌ها دانست که بیشتر آن‌ها قدیمی و فرسوده هستند.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برخی از افراد نیز از بستن کمربند ایمنی امتناع می‌کنند که این خود نیز زمینه ساز بروز مرگ رانندگان در حوادث می‌شود.

وی ابراز داشت: در سال ۹۷ برخی از نقاط حادثه خیز از جمله پیچ‌های عبدالخانی در گچساران و دوراهی سپیدار تا تنگاری با چهار خطه کردن رفع شدند.

هم اینک اولویت رفع نقاط حادثه خیز در این استان با کمربندی یاسوج، پل تلگاه سه ریز و کریک و همچنین جاده یاسوج به چرام است.

بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر جاده ارتباطی اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز راه روستایی است.

این استان بیش از ۴۰ گردنه خطرناک و حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر نقاط حادثه خیز دارد.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهر‌های استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به ویژه در محور‌های اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

انتهای پیام/غ

 افزایش تصادفات در استان

برچسب ها: تصادفات ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.