سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از وابستگی تا استقلال و خودکفایی با همت بلند مددجویان/ چرخ هایی که در راه تولید داخلی می چرخند

این روزها کم از موفقیت و پشتکار مددجویان کمیته امداد نمی شنویم، همتی که اگر در سایه توجه هم قرار بگیرد می تواند چرخی از چرخ های تولید داخل را بچرخاند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،اعظم عامری جوان ۳۴ ساله پرتلاش بندرعباسی که روزی یکی از مددجویان زیر پوشش کمیته امداد محسوب می‌شد حالا مدتی است توانسته باهمت، تلاش و پشتکار روی پای خود بایستد و امروز به‌عنوان یک کارآفرین اشتغالزایی کند.

خانم عامری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،می‌گوید: مشکلات ما از زمانی شرع شد که سال ۸۲ پدرم را در یک سانحه رانندگی از دست دادیم و مشکلات زندگی و تامین نیاز‌های زندگی و سه فرزند بر دوش مادرم قرار گرفت.

وی گفت: شرایط زندگی بسیار سخت بود و مادرم به سختی تلاش می‌کرد تا ما کمبودی نداشته باشیم، اما با ابتلای مادر به بیماری قلب مشکلات به نحوی دیگر خود را به ما نشان داد و ما بچه‌ها باید به صورت نوبتی کنارش می‌ماندیم و با توجه به محصل بودن من و اشتغال خواهرم در یک فروشگاه، کار بسیار سختی بود.

اعظم عامری افزود: سال ۹۰ با راهنمایی دوستان و آشنایان به کمیته امداد مراجعه کردیم و از خدمات آن بهره‌مند شدیم به گونه‌ای که حتی هزینه‌های درمانی مادرم و عمل چشم او را هم متقبل می‌شدند.

وی می‌گوید: من در رشته حسابداری فارغ التحصیل شدم که بعد جواب نگرفتن از تلاش هایم برای ورود به بازار کار مرتبط با رشته تحصیلی از سال ۹۲ به یادگیری خیاطی و کار در منزل مشغول شدم.

از وابستگی تا طعم شیرین استقلال

این کار آفرین موفق ادامه داد: همیشه دوست داشتم روی پای خودم بایستم و به جنگ با مشکلات بروم و از آنجایی که در خیاطی وارد بودم با همفکری خواهرم که از سن ۱۶ سالگی گلدوزی هم کار می‌کرد و استفاده از تجربیات مادرم به عنوان یک خیاط با سابقه تصمیم گرفتم تا کمر همت ببندم و خیاطی را به صورت حرفه ای‌تر دنبال کنم و از امتیازات کمیته امداد برای راه اندازی کسب و کار بهره ببرم.

این جوان کوشا می‌گوید: طرح ایجاد یک کارگاه تولید تشک با طرح‌ها و تم‌های عروسکی را به کمیته امداد ارائه دادم که با توجه به هزینه‌های بالا متاسفانه امکان اجرای آن فراهم نبود، اما با پیگیری و راهنمایی‌های کارشناسان کمیته امداد با انگیزه بیشتری یک کارگاه تولیدی روکش لحاف و تشک راه اندازی کردم.

وی افزود: برای راه اندازی این کارگاه ۵۰ میلیون تومان از تسهیلات اشتغالزایی مددجویان دریافت کردم و با کمک کمیته امداد فعالیت کارگاه از فروردین ۹۷ کلید خورد و علاوه بر خودم برای سه نفر دیگر که ۲ نفرشان از مددجویان بودند ایجاد شغل شد.

خانم عامری گفت: حالا که بیش از یک سال از فعالیت کارکاه می‌گذرد باید بگویم واقعا راضی هستم و هنوز هم مسئولان کمیته امداد پیگیر فعالیت‌های من هستند و هر جا که نیاز باشد با من همکاری می‌کنند حتی پیشنهاد پرداخت وامی جدید برای خرید چرخ‌های مخصوص دوخت این نوع روکش‌ها را داده اند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه استقلال مالی دارم به جز مستمری تنها از خدمات بیمه‌ای و درمانی کمیته امداد تا زمان تثبیت کامل شغلی استفاده می‌کنم.

این جوان گفت: موفقیت امروزم بعد از لطف خدا ،کمک کمیته امداد بود تا بتوانم آنچه را که در سر داشتم به مرحله اجرا درآورم و حس خوب استقلال و داشتن نقشی هر چند کوچک در چرخه اقتصاد و تولید کشور را تجربه کنم.

وی به بانوان مددجو توصیه کرد اگر ایده‌ای در ذهن دارند و زمینه کاری خود را پیدا کردند بدون ترس، با اعتماد به نفس، توکل به خدا و مشورت با افراد خبره کار خود را شروع کنند.

اجرای طرح‌های توانمند سازی راهکاری برای اشتغال مددجویان و کمک به رونق تولید

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان گفت: خودکفایی مددجویان به معنی قطع کامل همه خدمات و حمایت‌های معنوی و مالی نیست بلکه با استقلال مددجویان حمایت‌های معنوی و بیمه درمانی، کمک هزینه‌های ازدواج و مسکن به این مددجویان تا تثبیت کامل موقعیت شغلی به مدت سه سال ارائه می‌شود.

خسروانی افزود: پیگیری وضعیت مددجویان و کمک رفع مشکلات پیش رو در زمینه کاری یکی از اولویت‌ها است.

وی گفت: با اجرای طرح‌های اشتغالزایی مددجویانی که از هر لحاظ وابسته هستند وارد بازار کار می‌شوند و علاوه بر تامین نیاز‌های خود و حتی اشتغالزایی برای دیگران با دیدن اینکه حالا نقشی هم در تولید و چرخه اقتصاد دارند با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.

خسروانی گفت: پارسال ۴ هزار و ۸۳۲ طرح با ۸۳۱ میلیارد و ۵۴۱ میلیون تومان برای اشتغالزایی مددجویان اجرا شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان افزود: از این تعداد ۷۹۸ طرح از محل صندوق امداد ولایت با ۱۱۳ میلیارد و ۲۸۴ میلیون ریال و مابقی از محل منابع بانکی تامین شده است.

خسروانی گفت: این تسهیلات به طرح‌های کشاورزی، دامپروری، شیلات و آبزیان، خدماتی و صنایع دستی و فعالیت‌های صنفی و صنعتی پرداخت شده است.

وی سقف تسهیلات پرداختی را ۵ تا ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان هم با اشاره به اینکه ۷۸ هزار خانوار از خدمات مادی و معنوی این نهاد بهره‌مند هستند، گفت: امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد ۷ هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.

علی الهیاری افزود: امسال سقف تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد.

وی مهارت افزایی، اشتغال و توانمند سازی مددجویان را اهداف این نهاد برشمرد.

توانمندی و خودکفایی خانواده‌های مددجو آثار و نتایجی از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد که شامل کمک به افزایش توان مالی مددجویان، کمک به تحول و توسعه اقتصادی کشور، کمک به افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، تغییر وضعیت مددجو از یک عضو مصرف کننده به نیروی مولد است.

ارتقای فرهنگ کار و تلاش در اعضای خانواده، حفظ و ارتقای سبک زندگی اسلامی و ایرانی، ایجاد روحیه تعاون و همکاری با دیگران، خروج فرد از حالت انزوا و گوشه گیری، حفظ و ارتقای سلامت روحی و روانی افراد، کاهش مهاجرت روستائیان و شهر‌های کوچک، ارتقاء آگاهی علمی و کمک به پیشگیری و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و تحکیم و تقویت کانون خانواده از دیگر دستاورد‌های فرهنگی و اجتماعی خودکفایی است.

گزارش از سمیه زارعی

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کمیته امداد ، اشتغال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.