سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با تصویب لایحه‌ای بحث‌برانگیز در پارلمان اوکراین

زبان اوکراینی تنها زبان رسمی این کشور شد

علی‌رغم کثرت زبانی در اوکراین و نادیده گرفتن ۳۰ درصد از جمعیت روسی زبان این کشور، زبان اوکراینی تنها زبان رسمی این کشور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، نمایندگان پارلمان اوکراین روز پنجشنبه لایحه بحث برانگیزی را به تصویب رساندند که بر اساس آن زبان اوکراینی به عنوان تنها زبان رسمی این کشور شناخته خواهد شد.

علی‌رغم کثرت زبانی در اوکراین، ۲۷۸ نماینده پارلمان به این لایحه رای موافق دادند که بیشتر از ۲۲۶ رای لازم برای تصویب آن بود. تصویب این قانون از نگاه بسیاری بی‌احترامی و عدم توجه سیاستمداران به تنوع زبانی موجود در اوکراین است.

پژوهشی که در سال ۲۰۰۱ در اوکراین صورت گرفته است نشان می‌دهد که ۳۰ درصد جمعیت اوکراین، زبان روسی را به عنوان زبان مادری‌شان در نظر می‌گیرند. همچنین اقلیت‌های زبانی دیگری همچون تاتار‌های کریمه، رومانیایی، مجارستانی و بلغارستانی نیز در اوکراین زندگی می‌کنند.

پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین که آخرین روز‌های ریاست جمهوری خود را می‌گذراند در پستی در فیسبوک از این رای استقبال کرده است و وعده داد که این لایحه را پیش از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش امضا و تبدیل به قانون می‌کند.

رئیس‌جمهور اوکراین با رد این ادعا که این لایحه حقوق روس زبانان اوکراین را نقض می‌کند گفت که این لایحه «متناسب و متعادل» است.

بر اساس این لایحه «بازرسان ویژه زبان» در نظر گرفته شده است تا از اجرای این قانون در کشور اطمینان حاصل شود. بر اساس این قانون تمام اسناد رسمی و مقررات باید به زبان رسمی باشد. با این حال مجوز‌هایی برای مذاهب و شرکت‌های خصوصی برای استفاده از زبان‌های دیگر در نظر گرفته شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور منتخب اوکراین در واکنش به این لایحه گفته است که با رسمی شدن زبان اوکراینی موافق است، اما با ممنوعیت یا مجازات برای پیاده سازی آن موافق نیست.

زلنسکی همچنین افزوده است که بعد از آغاز رسمی ریاست جمهوری‌اش این لایحه را بطور کامل مورد بررسی قرار خواهد داد.

تصویب این لایحه یک روز بعد از آن انجام می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که به موجب آن ساکنان شرق اوکراین که در کنترل جدایی طلبان مورد حمایت روسیه هستند می‌توانند آسان‌تر پاسپورت روسی بگیرند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.