سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان از سازمان ملل گزارش می‌دهد؛

نیویورک، به وقت اقتدار با نقش آفرینی وزیر ظریف

در این گزارش نگاهی کوتاه به حضور ظریف در نیویورک خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ  با آوردن نمونه هایی بارز از زیر پا گذاشتن قوانین حقوق بشری علیه تهران از حق دفاع مشروع کشورمان دفاع کرد.  این بار هم شاهد چنین سخنرانی در نیویورک بودیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان "گرامیداشت روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح" به نیویورک سفر کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان روز چهارشنبه ( چهارم اردیبهشت )  در انجمن "مجمع آسیا" شرکت و سخنرانی کرد. مهمترین نکته صحبت های او به طرح مسئله تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اعلام، داشتن اختیارات لازم در این رابطه بازمی گردد.

طرح تبادل زندانیان از سوی ظریف بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت، تحلیل های زیادی در این رابطه ارائه شد و حتی جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس را هم  به تکاپو انداخت تا شاید بتواند از این نمد برای خود کلاهی ببافد که موفق نشد.

ظریف در این نشست به تشریح اقدامات جنگ طلبانه 'تیم ب' که متشکل از بی بی (نتانیاهو)، بولتون، بن سلمان و بن زاید است، پرداخت و در تمام گفت‌وگو‌های خبری دیگر هم ابعاد مختلف آن را تشریح کرد.

او به اعتراف‌های نتانیاهو در تشویق ترامپ برای خروج از برجام و اقدام علیه سپاه پاسداران اشاره کرد و درباره بولتون هم دریافت ۵۰ هزار دلار بابت سخنرانی در جمع منافقین را یادآور شد و نتیجه گرفت آن‌ها می‌خواهند آمریکا در مسیر درگیری جدیدی قرار دهند که خود ترامپ هم به آن تمایلی ندارد.

شاید تا کنون سابقه نداشته است که کسی غوغاسالاری کاخ سفید نشین‌ها را تنها با استدلال و منطق که ناشی از قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است، پاسخ داده باشد و حتی در نزدیک‌ترین رسانه یعنی فاکس نیوز که هم طیف‌های مختلف کاخ سفید بر آن حاکمند، دست به چنین افشاگری بزند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از این نشست، به سازمان ملل متحد آمد و به عنوان سومین سخنران، رویکرد چندجانبه گرایی، صلح، دوستی و اهل تعامل بودن ایران را تشریح و در عین حال از این تریبون جهانی، بدعهدی‌ها، خروج از پیمان‌های بین المللی و یکجانبه گرایی آمریکا به تصویر کشید.

مواضع محکم رئیس دستگاه دیپلماسی در نیویورک

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به صحبت های مقامات کاخ سفید مبنی بر عادی رفتار کردن ایران و سیاست‌های دوگانه آمریکا در قبال کشورها اظهار کرد که واشنگتن خود رفتاری عادی ندارد. ظریف در سخنان خود این پرسش را مطرح کرد این آمریکاست که از معاهدات بین‌المللی خارج می‌شود، حال کدام کشور است که باید عادی رفتار کند؟

وی همچنین بیان کرد که آمریکا خودش با خروج از برجام و تحریم ایران قطع نامه شوراء امنیت سازمان ملل را نقض کرده است و دیگران را نیز به این کار تشویق می‌کند و این نخستین بار است که یک عضو دائم شوراء امنیت سازمان ملل قطع نامه این شورا را نقض می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با اشاره به تنگه هرمز، لزوم رفت و آمد از آن را در راستای منافع ملی ایران بودن دانست و اظهار کرد در نهایت ایران راه فروش نفت خود را پیدا می‌کند اما هر کس بخواهد از تنگه هرمز عبور کند باید بامسولین امنیت این آب‌ها یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرف شود.

ظریف در رابطه با پیشنهاد آمریکا برای مذاکره جدید نیز خاطرنشان کرد کسی که میز مذاکره را ترک کرد کاخ سفید است و نیازی به میز مذاکره جدید نیست و در ادامه تاکید کرد غرور ملت ایران اجازه نرمش در مقابل واشنگتن را به ایران نمی‌دهد.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان یک برنامه پرسش و پاسخ و در باب  مسئله تبادل زندانیان نیز تاکید کرد ایران بیش از شش ماه است به ایالات متحده آمادگی خود را نسبت به تبادل زندانیان اعلام کرده‎ است اما همچنان پاسخی دریافت نکرده.

محمد جواد ظریف طی سفر خود در نشست بزرگداشت روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد نیز سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی اظهار کرد که ایران همیشه از چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح حمایت کرده است و تلاش‌های دیپلماتیک جمعی، دیگر فقط یک گزینه خردمندانه نیست، بلکه تنها راه حل است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد که برای دفاع از چندجانبه گرایی در جهان، لازم است مانع دستیابی آمریکا به منافع مورد تصورش از اقدامات غیرقانونی دولت آن کشور شد و با قوت تمام هرگونه فشاری را که به دیگران وارد می‌آورد تا حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند، رد کرد. بعلاوه در رد یکجانبه گرایی، همه ما مسئولیت داریم تا به صورت دسته‌جمعی هر دولتی را برای عواقب هر گونه بی‌قانونی آن مسئول بدانیم.

ظریف همچنین در جریان سفر خود با کریس والاس مجری فاکس نیوز، شبکه محبوب دونالد ترامپ و طرفداران وی نیز مصاحبه کرد که می‌توان گفتمهم ترین بخش سفرش هم بود!

وزیر امور خارجه کشورمان در این مصاحبه اظهار کرد که ترامپ با توجه به شعارهای انتخاباتی‌اش به دنبال جنگ نیست، اما گروه "بی بی" ( جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بی سلمان و بن زاید ) سیاست‌های ترامپ را به سمت رویارویی با ایران سوق می‌دهند و همچنین تاکید کرد که کارزار فشار حداکثری ترامپ با ایران محکوم به شکست است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درباره تروریستی خواندن سپاه از سوی واشنگتن تاکید کرد که سپاه هیچ آمریکایی را نکشته و است موجودیتش برای مبارزه با تروریسم است. همچنین در صحبت با کریس والاس یادآور شد دونالد ترامپ در جریان برنامه‌های تبلیغاتی خود که مجری آن هم والاس بود، به مبارزه سپاه با داعش اذعان کرده بوده است!

ظریف دلیل خروج آمریکا از برجام را نفرت ترامپ از اوباما دانست و اظهار کرد ترامپ به همین دلیل خواست هر چه اوباما رشته کرده بود را پنبه کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با «رویترز» نیز گفت‌وگویی انجام داد.

وی در این مصاحبه تاکید کرد ایران به دنبال درگیری نیست اما برای دفاع از حاکمیت و مرزهای خود هم گریزان نیست!

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در هشداری که رویترز آن را «رمزآلود» توصیف کرده، گفته است که ممکن است کسانی بخواهند در یک توطئه‌، حادثه‌ای رقم بزنند که آغازگر یک بحران بزرگتر باشد.

بعلاوه ظریف تحریم سپاه را اقدامی «پوچ» توصیف کرد و اما گفت تا زمانی که ایالات متحده به قواعد حاکم بر نحوه عملکرد نیروها در خلیج فارس پایبند باشد، ایران علیه این نیروها اقدام نظامی نمی‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تاکید کرد «ما (ایران) ملاحظه به خرج می‌دهیم، اما این به آن معنی نیست که اگر ایالات متحده قواعد بازی را تغییر داد یا قواعد برخورد را تغییر داد، می‌تواند قِسِر در رود».

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر خود دیدارهایی نیز با مقامات مختلف انجام داد.

ملاقات‌های ظریف با مقامات

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان سفر خود به نیویورک با آنتونیو گوترش نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیدار و درباره مسائل و تحولات منطقه تبادل نظر کرد.

وی همچنین با وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار کرد و با اشاره به تلاش‌های ایران برای گسترش روابط اقتصادی با ونزوئلا، بر تداوم حمایت ایران از این کشور و عدم دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا، لزوم رعایت حقوق بین الملل و همکاری و هماهنگی ایران با دیگر کشور‌هایی که مخالف یکجانبه گرایی در نظام بین الملل هستند، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز ضمن قدردانی از مساعدت‌ها و پشتیبانی‌های ایران از ونزوئلا و اهمیت تداوم رایزنی‌ها بین دو کشو، به اقدامات دیپلماتیک گسترده ونزوئلا برای مقابله با هجمه ناجوانمردانه برخی کشور‌ها به رهبری آمریکا برای دخالت درد آور در امور داخلی این کشور اشاره و بر ثبات کشور و کنترل کامل دولت بر اوضاع، مخالفت عموم مردم ونزوئلا با دخالت‌های آمریکا و بالا گرفتن حمایت‌های مردم از دولت قانونی این کشور، سرسپردگی مخالفان این کشور به آمریکا و اجازه نداشتن آن‌ها برای مذاکره، تاکید کرد.

محمدجود ظریف پنجشنبه پنجم اردیبهشت با "تیمو سوئینی" همتای فنلادی خود نیز دیدار کرد. وزارت امور خارجه فنلاند در آذر سال گذشته اعلام کرد که فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی به خاطر نقش این دو کشور در بحران انسانی یمن را متوقف می‌کند.

ظرافت سخنان ظریف

همیشه و همه جا محمد جواد ظریف تمام قد و با مواضعی مشخص از ملت و حقوق کشورمان دفاع کرده و صراحتا جدیت دولت- کلت کشورمان را در دفاع از حق خود، اعلام کرد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در "انجمن جامعه آسیا" که در نیویورک انجام شد، گفت: در حقیقت هشدار ظریف نسبت به ماجراجویی آمریکا نشان می‌دهد که ایران از چند نظر و در حوزه‌های سیاسی و نظامی برای دفاع از تمامیت عرضی و حقوق ملت ایران آماده هستند.

وی همچنین در ادامه افزود: در حقیقت ایالات متحده با اقدامات تهاجمی‌ای که نسبت به ایران انجاد داده است، مانند قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی و همچنین منع ایران از صادرات کالا‌های خود، متوجه می‌شویم که هدف آمریکا و مخصوصا شخص دونالد ترامپ تسلیم کردن دولت و ملت ایران است؛ در حالی که ملت بزرگ ایران تحت هیچ شرایطی در برابر ایالات متحده عقب نشینی نخواهند کرد.

اما با توجه به سخنان ظریف مبنی بر اینکه ترامپ خواهان جنگ نیست و بلکه تیم "ب" این جهت را به سیاست‌های دولت وی داده‌اند، رئیس کاخ سفید تا کی و کجا می‌تواند به این روند ادامه دهد؟

وزیر امور خارجه ایران در نیویورک صراحتا اعلام کرد برای برقراری صلح و امنیت منطقه غرب آسیا و جهان از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند اما، برای دفاع از خود هم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی ایران که برای نخستین بار در سخنرانی‌های خود از نزدیکان ترامپ به عنوان "تیم ب" نام برده بود و هشتگش را هم در توییتر خود با عنوان B-TEAM نام برد، به سوژه‌ای برای کاریکاتوریست ها تبدیل شد تا بتوانند سیاست های افراط گرایانه‌ی ترامپ و تیم بی بی را مورد انتقاد قرار دهند.

گزارش از رهادخت رستگار

انتهای پیام/

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.