سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا ناشران خارجی در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب حضور ندارند؟

یک ناشر از حضور نداشتن ناشران خارجی علیرغم ثبت نام گلایه کرد.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سی کشور برای حضور در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ایران آمدند.

هدف از آوردن ناشر خارجی به نمایشگاه کتاب مبادله فرهنگی میان ایران و کشورهای دیگر است اما در عمل اتفاق دیگری می افتد.

در بخش بین‌الملل سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، غرفه های کشورهای ایتالیا، سفارت واتیکان و سوریه خالی است در حالیکه در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه گرفتند اما به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیامدند.

بخشی از غرفه های بخش بین الملل به بخش بین الملل انتشاراتی های ایرانی مانند نشر کارنامه اختصاص داده شده است. بخشی  از غرفه ها هم به ظاهر اسم کشورهای خارجی را یدک می کشند در واقع کارمندان سفارت های مختلف هستند که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند.

 این بخشی از اتفاقات نمایشگاه کتاب بود در بخش دیگر نمایشگاه،میهمان ویژه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برنامه هایی را برای معرفی کشور خود برگزار می کند. شاهد هستیم مردم جلوی غرفه چین صف کشیدند تا کاغذی را که چینی ها مهر می زنند به همراه پرچم کشور چین دریافت کنند سپس به راه خود ادامه می دهند.

بخشی از تصویر گران ایرانی هم به غرفه چین می روند و آثار خود را به چینی ها ارائه می دهند تا ناشران چینی با آن ها همکاری کنند.

اما در بحث خرید رایت در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چه اتفاقی می افتد؟

فریده خلعت بری مدیر انتشارات شباویز به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خرید و فروش رایت در بخش بین الملل سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت:به ما برگه هایی دادند تا در آن بنویسیم با چند ناشر خارجی قرارداد رایت بسته ایم. این درحالی است که ناشران خارجی را در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب نمی بینم. ابتدا از ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران دعوت کنند سپس از ما بخواهند با ناشران خارجی قرارداد ببندیم.

وی افزود: تنها با چند ناشر چینی صحبت کردیم. ناشران چینی هم که به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمدند، بیشتر به فکر فروش آثارشان هستند که به زبان فارسی منتشر کرده اند بدین منظور معرفی و رونمایی از همین کتاب هایشان را در نمایشگاه کتاب تهران برگزار می کنند افرادی هم در همین مراسم رونمایی شرکت می کنند اما ناشران چینی به فکر خرید و فروش رایت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیستند.

مدیر انتشارات شباویز با اشاره به پیشنهاد خود برای حضور ناشران خارجی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیان کرد: مسئولان برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از کشورهای خارجی که به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر می شوند بخواهد نیمی از هیئت همراهشان ناشرانی باشند که در زمینه خرید و فروش رایت فعالیت می کنند و تنها به فکر فروش کتاب هایشان نیستند که این مسئله ارتباطی با نبود قانون کپی رایت در کشور ندارد.

سهیلا شریفیان مسئول غرفه آژانس ادبی پل هم در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ارتباط با ناشران خارجی اظهار داشت: آژانس ادبی پل با چند ناشر خارجی صحبت کرده است که پنج شش نفر آنها با رئیس آژانس ادبی پل وارد مذاکره شدند. این آژانس ادبی بیست و پنج سال است که در این زمینه فعالیت می کند و هم اکنون با 25 ناشر خارجی همکاری دارد که این همکاری ها در نمایشگاه های بین المللی کتاب تهران ایجاد شده است.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.