سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پس از اعدام جمعی اخیر در عربستان

دموکرات‌ها مجدداً خواستار بازنگری در روابط آمریکا و عربستان سعودی شدند

دموکرات‌های آمریکا بازاندیشی درباره اتحاد واشنگتن-ریاض را بعد از اعدام جنجال‌برانگیز ۳۷ نفر از شهروندان عربستانی خواستار شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ­مقامات دموکرات آمریکا روز چهارشنبه بازاندیشی درباره اتحاد میان واشنگتن و ریاض را بعد از اعدام ۳۷ نفر از شهروندان عربستانی که به اتهام "تروریسم" محکوم شده بودند، خواستار شدند.

اکثر این شهروندان عربستانی که روز سه‌شنبه اعدام شدند، از اقلیت شیعه بودند. به گفته سازمان ملل متحد، دستکم سه نفر از اعدام شدگان در زمان محاکمه زیر سن قانونی بودند.

به اعتقاد سناتور برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، این اعدام‌ها "نشان می‌دهند تعریف مجدد روابط با رژیم استبدادی عربستان سعودی، متحد تاریخی آمریکا در خاورمیانه به چه میزان فوریت پیدا کرده است". سناتور سندرز اعلام کرد واشنگتن باید "نشان دهد که سعودی‌ها برای ادامه نقض حقوق‌بشر و دیکته کردن سیاست خارجی ما قدرت نامحدود ندارند".

دایان فاینشتاین، دیگر سناتور دموکرات نیز "تجدیدنظر در روابط آمریکا با عربستان سعودی" بعد از قتل جمال خاشقجی، روزنامه عربستانی که در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید، خواستار شده است.

وی در توییتی نوشت: "این اخبار اخیر نگرانی‌های مرا تشدید می‌کند. ما نمی‌توانیم توسل فزاینده عربستان را به اعدام‌ها به ویژه زمانی که سوالات زیادی درباره اعتبار این محاکمه‌ها وجود دارد، نادیده بگیریم".

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از حزب جمهوری خواه حتی بعد از قتل جمال خاشقجی واکنش فوری به آن نشان نداده بود و متعهد شده بود روابط نزدیک میان دولت آمریکا و عربستان را حفظ کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال درباره این اعدام‌ها اعلام کرد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا "هر بار" که نگرانی‌هایی وجود داشته، مسئله حقوق بشر را با سران سعودی مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این اعدام‌ها اظهارنظری نکرد، اما تایید کرد آمریکا با اعدام در مواردی که شخص اعدام شده در زمان ارتکاب جرم احتمالی زیر سن قانونی بوده باشد، مخالف است.

دولت ترامپ، عربستان سعودی را به علت خرید تسلیحات آمریکایی و ذخایر نفتی و دشمنی با ایران به منزله شریکی راهبردی تلقی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.