سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

ظرفیت‌های مغفول مانده بازار پاکستان

گفت و گوی ویژه خبری امشب دوشنبه با موضوع ظرفیت‌های مغفول مانده بازار پاکستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع ظرفیت‌های مغفول مانده بازار پاکستان با حضور ماشالله شاکری سفیر سابق ایران در این کشور و عبدالحکیم ریگی رئیس اتاق بازرگانی ایران و پاکستان برگزار شد.

در ابتدای برنامه ماشالله شاکری با اشاره به سفر عمران خان به کشورمان گفت: خیلی خوشحالم که این سفر صورت گرفت و همانطور که شاهد بودید یکی از جنبه‌های برجسته این سفر فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد پیوند‌های دیرینه تاریخی و تمدنی دو کشور اشاره داشتند، از قبل آقای عمران خان و هیئت همراه علاقه خود را برای تشرف به بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اعلام کرده بودند و همین باعث فهمیدن اشتراکات دوکشور شد.

وی ادامه: تمام این مسائل به همراه عنصر همسایگی و جمعیت پیوند دهنده روابط دوکشور است، این جمعیت بازار بسیار بزرگی برای هردو کشور می‌تواند باشد، ما بین همسایگان پاکستان از یه سابقه درخشان برخورداریم.

سفیر سابق ایران با اظهار تاسف درمورد عدم استفاده از این ظرفیت‌ها گفت: ما نیازمند شناسایی و بهرمندی از این بازاریم، به نظر من ما زیر ساخت هارا از گذشته برای این امر آماده نکردیم؛ این زیرساخت‌ها شامل زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری می‌شوند، اتصالات ما با پاکستان فرسوده و قدیمی شده و مربوط به دهه‌های گذشته می‌باشد؛ حتی ریل راه آهن که در گذشته بسیار فعال بوده امروزه فرسوده شده است.

شاکری با اشاره به کیفت خوب مواد اولیه و مواد غذایی پاکستان گفت: ما این مواد را چند سالیست که در ایران می‌بینیم، پاکستان تولید کننده بسیاری از مواد غذایی است که ما در کشورمان نیاز داریم؛ همچنین آن‌ها در صنعت نساجی هم پیش گام هستند، صنعت نساجی ما به سمت کشور‌های شرق آسیا رفته است.

وی دلایل عدم این بهره برداری را عدم شناخت پتانسیل بازرگانی پاکستان و فقدان شکل گیری تشکل‌های مربوط دانست و افزود: امیدوارم که بعد از سفر آقای عمران خان شاهد شکل گیری و اتصال این مسائل به یکدیگر باشیم.

در ادامه گفت وگوی ویژه خبری عبدالحکیم ریگی رئیس اتاق بازرگانی ایران و پاکستان در تشریح وضع روابط اقتصادی دو کشور گفت: تبادل اقتصادی ایران و پاکستان همیشه بین ۱ میلیارد تا ۱ میلیارد و ۳۰۰ در نوسان بوده است که این نوسان باعث شده که برخی مواقع به سود پاکستان و برخی موارد به سود ایران است؛ ما صادرات کالای صنعتی، برنج، کنجد، فراورده‌های نفتی و... را داریم.

شاکری در تشریح اقتصاد پاکستان گفت: اقتصاد پاکستان یک اقتصاد باز است، سرمایه گذاران مطرحی در آن جا سرمایه گذاری کرده اند؛ آن‌ها توانسته اند سرمایه‌های خارجی را جذب کنند، پاکستان از قدیم در داد و ستد کالا روابط تجاری خوبی با چین داشته، این کشور با آمریکا و کشور‌های اروپایی در صنایع نساجی داد و ستد دارد؛ پاکستان در حوزه انرژی از کشور‌های حوزه خلیج فارس واردات قابل توجهی دارد، ما اگر بتوانیم خط لوله گاز خود را به دست مصرف کننده‌های پاکستانی برسانیم می‌توانیم از شرکای پاکستان در این زمینه باشیم.

سفیر سابق ایران در پاکستان در مورد دلیل عقب افتادن صادرات گاز به این کشور گفت: این بحث دلایل سیاسی و اقتصادی دارد، پاکستانی‌ها نتوانسته اند بر مسائل سیاسی و اقتصادی خود فاعل باشند و از همین جهت ضرر‌های بسیاری دیدند؛ این مسائل مربوط به برق هم می‌شود و در همین راستا رئیس جمهور اعلام کرد که ما می‌توانیم صادرات برق خود به این کشور را ۱۰ برابر کنیم.

در ادامه مراد نعمتی رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان توسط ارتباط تلفنی در مورد مشکلات معاملات بین ایران و پاکستان گفت: پاکستان دروازه ورود ما به شرق و جنوب شرق است، آن‌ها یک کشور واردات محورهستند؛ در سال گذشته وارادات آن‌ها حدود سه برابر واردات آن‌ها بوده، حسی که به ایران در این کشور وجود دارد درمورد کم‌تر کشوری صدق می‌کند؛ اما روابط دوجانبه فراز و فرود‌هایی داشته است.

نعمتی با بیان اینکه حضور ما در پاکستان یک حضور در عمق است افزود: بازار و توانمندی ما با پاکستان مکمل است، ما از لحاظ تولید و صنعت قوی‌تر از پاکستانیم، ولی در قدرت بازاریابی پاکستانی‌ها بسیار خبره اند، آن‌ها در حال حاضر تجارت آزاد با چند کشور را دارند و می‌توانند شرکای خوبی برای صادر کننده‌ها باشند، تراز تجاری ما با پاکستان همیشه مثبت و در سال گذشته حدود سه برابر تراز به نفع ما بوده است

وی ادامه داد:تنوع صادرات ما به آن‌ها بالاست و این تنوع به مراتب نسبت به کشور‌های دیگر کم‌تر است، ما به دلایل وجود تحریم‌ها حجم زیادی از مبادلات خود را غیر مستقیم انجام میدهیم، اما این توجیح کننده نیست و بایدحجم مبادلات را بالا ببریم.

رایزن سابق بازرگانی ایران در پاکستان در تشریح مشکلات موجود بین دو کشور گفت: ما روابط بانکی بین دو کشور نداریم، گام اول برای یک تجارت امن داشتن روابط بانکی است، ما موافقت نامه تجارت ترجیحی با پاکستان را در سال ۱۳۸۵ امضا و اجرایی کردیم، اما این دو کشور خوب آن را اجرا نمی‌کنند مانند مثال نارنگی پاکستان در این توافق نامه وجود دارد، اما ما ممنوعیت ورود گذاشتیم و مجبوریم توسط کشور ثالث این مبادله را انجام دهیم، ما با این کشور توافق نامه تجارت آزاد نداریم، تجارت ما با پاکستان از قدیم غیر رسمی بوده است.

در ادامه عبدالحکیم ریگی درباره ظرفیت‌های توسعه روابط ایران با پاکستان گفت: ما ظرفیت‌های خوبی داریم، پاکستان جمعیت بالایی دارد و از این جهت بازار خوبی برای ما به شمار می‌رود، همچنین ما می‌توانیم از طریق این کشور به چین وصل شویم و اگر این تحقق یابد ما به راحتی از میرجاوه به راه‌های چین وصل می‌شویم، این امر در آینده نزدیک عملی خواهد شد.

ریگی تصریح کرد: پاکستانی‌ها در حال حاضر کالا‌های خود را از خاک ایران و با سوخت خصوصی حمل می‌کنند، ما باید قرار داد تجارت آزاد را امضا کنیم این کار ظرفیت خوبی را در اختیار ما می‌گذارد و مسئولان پاکستان هم موافق هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و پاکستان با اشاره به صحبت‌های نعمتی مبنی بر عدم رابطه بانکی بین دو کشور گفت: این یک بحث بسیار مهمی است، ما با پاکستان به طور محسوس روابط بانکی نداشتیم، همیشه کار ما پای یا پای و کالا با کالا بوده است؛ ایران می‌تواند ارز تمام کالا‌هایی که به پاکستان صادر می‌کند نگیرد و در قبال آن کالا وارد کشورش کند.

شاکردی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره اتصالات بین دو کشور افزود: معتقدم از این اتصالات به اندازه ظرفیت خود استفاده نشده است، سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان از بنیان‌گذاران سازمان اقتصادی اکو هستند، ترکیه از روابط خوبی با پاکستان برخورددار است.

سفیر سابق ایران در پاکستان تصریح کرد: جغرافیا این کمک را به ما کرده که در میان دو ایران ترکیه باشیم، لذا می‌توانیم پیوند دهنده آن‌ها باشیم که این امر در نهایت برای ما هم منافعی دارد، در صنعت گردشگری- درمانی ما ظرفیت‌های بسیار خوبی را داریم، اما کمترین توریست درمانی را از پاکستان داریم.

سفیر سابق ایران با اشاره به امضا سندی بین وزاری بهداشت دو کشور گفت: این تنها سندی بود که امضا شد، ما در این زمینه و دارو می‌توانیم بسیار موثر باشیم، آقای عمران خان ساخت ۵ میلیون خانه را شروع کرد ما در صدور خدمات فنی مهندسی در کشورمان در منطقه دست برتر را داریم.

در ادامه این برنامه نعمتی در مورد عملی شدن مزیت‌ها تصریح کرد: در حوزه کشاورزی ما یک سری اقلام مانند میوه‌جات را می‌توانیم صادر و وارد کنیم، اما می‌توانیم واردات موقت داشته باشیم و به دیگر کشور‌ها بدهیم.

وی در مورد بخش صنعت خاطرنشان کرد: پاکستان از کشور‌های غربی یک سری وسایل را دریافت می‌کند همین موضوع باعث تبدیل شدن آمریکا به شریک اصلی صادرات پاکستان شده است؛ ما می‌توانیم با پاکستان سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم، ما سال ۲۰۱۰ یک شرکت سرمایه گذاری مشترک در پاکستان تاسیس کردیم، این شرکت می‌تواند پروژه‌های مذکور را در دست داشته باشد، چرم و صنعت نساجی پاکستان در خیلی از مواقع از کشور ثالث وارد ایران می‌شود؛ الان دوره ای نیست که دیگر کشور‌ها به راحتی اجازه واردات دهند.

در ادامه ریگی در مورد وجود مشکل برای مطالبه طلب طرف ایرانی از طرف پاکستانی گفت: ما برای مبادله با پاکستان استراتژی نداشتیم، همیشه یک بد حسابی‌هایی هست، اما سود پاکستان از ضرر آن بیشتر است، اما معامله همیشه انجام می‌شود؛ خود آنها به رابطه به ایران علاقه دارند.

شاکری تاکید کرد: میان ایران و پاکستان رابطه عمیقی به دلیل سابقه تاریخی وجود دارد، این موضوع هم امروز در فرمایشات مقام معظم رهبری به روشنی دیده شد و خود عمران خان هم به این موضوع اشاره کردند، ۶۰۰ سال حکومت حاکمان مسلمان در هند نشان دهنده پیونده این دو تمدن است.

سفیر سابق ایران درباره امنیت گفت: متاسفانه این ناامنی ارمغان شومی بود که بیگانگان در منطقه وارد کردند، فقدان امنیت در منطقه ما را رنج می‌دهد، پاکستان بیشترین قربانی تروریسم را داده است، مبارزه با تروریسم نیازمند شبکه امنیتی قوی است و همه کشور‌های منطقه به این ضرورت رسیده اند، چراکه داشتن مرز‌های امن، آرامش و تجارت خوب را به ارمغان می‌آورد.

در ادامه نعمتی در مورد تجارت آزاد بیان کرد: قطعا تجارت آزاد یک آفت تجارت رسمی است، بخش خصوصی پاکستان بسیار قوی است، بخش خصوصی که مشغول تجارت آزاد است مورد قبول جامعه پاکستان نیست و این را یک تهدید می‌دانند؛ تا زمانی که تجارت آزاد بین دو کشور برقرار نشود این مشکل حل نمی‌شود.

ریگی در تایید تجارت غیر رسمی تصریح کرد: این تجارت به هیچ عنوان به تجارت رسمی ضرر نمی‌زند، کولبر‌ها پیاده نظام اقتصادی ما هستند؛ آن‌ها بسیاری از کالا ها را با کولبری به خاک پاکستان وارد و در آن جا بازاریابی می‌کنند، این کالا‌ها بدون عوارض وارد پاکستان می‌شود و صادرات ما را در آنجا معرفی و جا می‌اندازند، معتقدم توسعه تجارت را باید در مرزها انجام دهیم و به نظر من امنیت خود دنبال رو توسعه تجارت است.

نعمتی افزود: اگر کالا با قیمت غیر واقعی در کشور پاکستان جا بیفتد دیگر امکان جایگزینی آن وجود ندارد، امیدوارم به زودی برگزاری روابط بانکی و رفع برخی از موانع تعرفه ای عملیاتی شود و شاهد بیش از پیش صادرات به پاکستان باشیم.

شاکری در مورد مهم‌ترین اقدام برای افزایش ظرفیت تجاری ایران اظهار کرد: نباید خودمان را اسیر یک سری استاندارد‌ها که معلوم نیست چه مقدار از آن درست و یا غلط است، کنیم، ما اقتصاد را بایدجدا از ظرفیت‌های بزرگ که دولت متولی آن است، پیوند دهیم، بخش‌های خصوص دو کشور باید در یک فضای مشترک و مستمر باهم باشند.

ریگی در پایان خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی مشترک نماینده تمامی اتاق هاست، نتیجه ای که من امروز گرفتم این است که معاملات ما پای یا پای باشد و ایران برگشت ارز را منوط بر واردات کالا کند این موضوع و تجارت آزاد تنها راه پیشرفت ماست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.