سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میزگرد «رونق تولید»، اشتغال و کارآفرینی در روستاها؛

معاون توسعه روستایی رئیس‌جمهور: برای اشتغال سیل‌زدگان برنامه داریم/ به دنبال مهاجرت معکوس هستیم/ یک کارآفرین: برای «رونق تولید» باید جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود/ دانشجویان تحصیل‌کرده به سمت تولید بیایند

محمد امید معاون توسعه روستایی رئیس جمهور و وحید گرجی کارآفرین طی نشستی به بررسی اقدامات تولید در روستاها و تاثیر آن بر اشتغالزایی و رونق تولید پرداختند.


 به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی میرزایی؛ رهبر معظم انقلاب که هر ساله با تعیین شعارهایی افق حرکت نظام را مشخص می‌نمایند، طی سالیان اخیر اقتصاد را محور شعارهای خود قرار داده‌اند. این امر به خوبی نشان می‌دهد که دغدغه معظم‌له تا چه اندازه بر حمایت از توان داخلی معطوف است. بر همین اساس امسال نیز با محوریت اقتصاد به نام سال «رونق تولید» نامگذاری شد و از آنجا که حمایت از تولید داخلی را می‌توان مهمترین مؤلفه رونق تولید و در نتیجه کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی دانست، گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با حضور معاونت روستایی ریاست جمهوری و یک کارآفرین، اقدام به بررسی وضعیت اشتغال، رونق تولید و برنامه های دولت برای حمایت از تولید داخلی نمود که در زیر ماحصل این گفتگو را ملاحظه می‌کنید:

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان:  با عرض سلام و تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، با توجه به نامگذاری شعار امسال توسط مقام معظم رهبری که رونق تولید نام گرفته است؛ و از سوی دیگر همانطور که مستحضرید ایشان اهتمام  جدی نسبت به مسائل اقتصادی دارند و به همین خاطر در یک دهه اخیر ما شاهد این بودیم که «اقتصاد» محوریت اصلی شعار‌های سال بوده است؛ این موضوع تا چه اندازه در روستا‌ها مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در این زمینه چیست؟

امید: در روستا‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار مناسبی در بخش‌های مختلف از جمله؛ اقتصادی، سیاسی و زیرساختی  صورت گرفته است و این به این معنی نیست که آنچه لازم بوده و از آنچه ضرورت کار در روستا‌ها به حساب می‌آید ما توانسته باشیم همه آن‌ها را انجام دهیم؛ اما در کنار آنها، کار‌ها و تلاش‌های بسیار خوبی که صورت گرفته، ولی جای کار زیادی مانده که روستا‌ها بتواند جایگاه واقعی خود را در اقتصاد، فرهنگ و موقعیت کلان کشور به دست بیاورد و ما هنوز جای کار زیادی داریم.

اشتغال روستائیان حلقه مفقوده‌ خدمت رسانی به روستاها بود که در دستور کار دولت دوازدهم  قرار گرفت

باشگاه خبرنگاران جوان: پس می توان گفت که به نوعی از  جهت ساختاری در مورد  توسعه روستایی تفاوت‌های زیادی را در این چند دهه شاهد هستیم؟

امید: در بخش زیرساختی تفاوت‌های بسیاری ملموسی شاهد بودیم؛ در حال حاضر روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در کشور حدود ۳۸ هزار روستا می‌باشند و از فاکتور‌های اصلی توسعه و زیرساخت‌ها هم به طور تقریبی بهره‌مند هستند؛ به طور مثال  تمام این روستا‌ها به شبکه برق کشور متصل  و نزدیک ۹۵ درصد از این روستا ها از  آب آشامیدنی سالم برخودارند و در بخش بهداشت، آموزش، راه و ... خدمات مناسبی به آنها ارائه می شود. امروزه بالای ۸۶ درصد از نقاط روستایی کشور از نعمت گاز برخوردار هستند در این میان دولت دوازدهم احساسش بر این بود که در بحث خدمت‌دهی به روستا‌ها  یک حلقه مفقوده‌ای وجود دارد  که باید به آن توجه بیشتری شود؛  آن  موضوع "اشتغال روستاییان" است. توجه به زیرساخت‌های روستا از نکات حائز اهمیت است، ولی اگر ما روستا را به معنی روستا  که محل تولید، اشتغال و فعالیت بخواهیم بدانیم  و در عرصه اقتصاد کشور نقش بازی کند باید اقتصاد روستا به وسیله اشتغال در روستا‌ها فعال شود  که این موضوع مهمترین رکن به حساب می‌آید.

تا پایان شهریورماه ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در روستاها ایجاد می‌شود

دولت دوازدهم از سال گذشته اعتبارات خوبی را برای  موضوع  اشتغالزایی کارسازی کرده است؛ نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار از سرمایه توسعه ملی برای توسعه روستایی دریافت شده است  که این مبلغ به منابع بانکی افزوده شد و در نتیجه  حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از سال گذشته به اجرای طرح‌هایی که با ماهیت ایجاد اشتغال در روستا‌ها هستند را آغاز کردیم و امروزه بالای ۷ هزار میلیارد تومان از این منابع پرداخت شده و حدود ۱۵۰ هزار فرصت شغلی هم  در قالب این ۷ هزار میلیارد تومان ایجاد شده است، البته این ۷ هزار میلیارد باید  به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند و فکر می‌کنم تا پایان سال جاری یا  شهریور ماه  بتوانیم این منابع را جذب کنیم؛ در حال حاضر طرح‌هایی که به بانک رفته بیش از این ۱۸ میلیارد است، ولی این فرصت را در اختیار بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرار دادیم تا بتواند طرح‌ها را بازبینی کنند و ماهیت اصلی این طرح‌ها باید به طوری باشد که بتواند اشتغال را در روستا‌ها تقویت کند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه امسال هم سال رونق تولید نامگذاری شده است؛ مهمترین گامی که دولت می‌توانست بردارد  همین طرح است و با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و موافقت مقام معظم رهبری مقرر شد از صندوق توسعه ملی این منابع تأمین شود و تأمین این منابع می‌تواند در ایجاد اشتغال در روستا‌ها  هم بسیار مؤثر باشد؛ پیش‌بینی ما این است که این منابع بتواند تا پایان شهریور ماه ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌ها ایجاد کند.

به دنبال مهاجرت از شهرها به روستاها هستیم

باشگاه خبرنگاران جوان: در این طرح به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و موضوع اقتصاد مقاومتی چه مقدار توجه شده است؟

امید: به نظرم اشتغال روستایی با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منطبق است؛ به طور مثال؛ در اقتصاد مقاومتی اهدافی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس جمهور بررسی می شود که  به طور دقیق همین شیوه‌ای است ما در اشتغال و اقتصاد روستایی آن را دنبال می کنیم و مبتنی بر تولید و امکانات داخلی، با نگاهی حتی به صادرات و فروش خدماتی در بیرون از کشور این موضوع اتفاق می‌افتد، به همین دلیل طرح‌هایی که در اشتغال روستایی با دید اقتصاد مقاومتی منطبق هستند باید در مجموع ستاد‌های مقرر مورد تصویب قرار بگیرند. خیلی زمان نگذشته است که اقتصاد در روستا‌های ما بسیار شکوفاتر از امروز بوده، یعنی ما وقتی که تکنولوژی، شهرنشینی و مدرنیته را وارد فرهنگ و اقتصاد کشور کردیم رشد جمعیت روستایی کاهش پیدا کرد و بالعکس رشد جمعیتی شهری افزایش یافته است؛ پیش از انقلاب جمعیت روستایی و شهری ما به طور تقریبی  بالعکس زمان کنونی بوده است؛ در واقع در حال حاضر حدود ۲۶ درصد جمعیت روستایی داریم.

این در حالی است که قبل از انقلاب حدود ۳۰ درصد جمعیت شهری ما بوده که متاسفانه این اتفاق نامبارک رخ داده است، البته این مسئله  جای بحث  و گفت وهایی زیادی را می طلبد و این معضل  مختص ایران نیست؛ در کشورهای مدرنیته به ویژه در اطراف ایران نیز این معضل وجود دارد و  به همین خاطر می توان گفت که اشتغال روستایی و نگرش دولت نسبت به تولید در روستاها، از سویی کم‌کم ساز مهاجرت معکوس به روستا‌ها را کوک می کند؛ در این مدتی که در خدمت همکارانم در معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری هستم و با توجه به سفر‌هایی که به روستا‌ها داشتم، شاهد این مسئله بودم که روستا‌هایی وجود دارند که به تازگی احیا شدند و به نوعی اقتصاد  آنها به تازگی فعال شده  و موجب برگشت روستاییان به روستای خود و زادگاه‌شان شده است و می توان با صراحت گفت که گرایش مردم نسبت به روستا‌ها افزایش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: تا کنون چندین مرتبه  جلساتی  با محوریت  تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای روستاییان برگزار شده است؟

امید: بخش عمده‌ای از مسئولیت معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری بر عهده آقای رضوی بوده است و زمان‌های بسیاری  را در روستا‌ها سپری کردند، از طرفی با توجه به بررسی‌های بنده درباره اقدامات آقای رضوی برنامه ریزی‌های مناسبی صورت گرفته است؛ از سویی یکی از ارکان اصلی مسافرت‌های ما  موضوع سرکشی به روستاهاست و در کنار آن توجه به اقتصاد باتوجه به ظرفیت روستا‌ها را دستور اصلی کار خود  قرار دادیم. خوشبختانه طی توجه‌ای که دولت به بخش روستایی داشته است باعث شده که مدیریت بخش‌های مختلف نیز این گرایش را داشته باشند و احساس کنند که در روستا‌ها منابع خوبی وجود دارد و از این منابع در تولید و اشتغال کشور استفاده کنند.

طی ۲۶ سال، کارگران کارخانه را از ۵  نفر به هزار و ۳۰۰ نفر رسانده‌ایم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای گرجی شما هم در مورد فعالیت و نوع  کارآفرینی خود توضیح می دهید و تا چه اندازه توانستید اشتغالزایی داشته باشید؟

 گرجی: به طور دقیق در  ۲۶ سال گذشته ما فعالیت خود را در روستای نرگاه کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان یاسوج با هدف کشت و فرآوری گیاهان دارویی برای تولید ارزش افزوده روی گیاهان دارویی آغاز کردیم. استان کهگیلویه و بویراحمد را به علت مزیت‌هایی که از جهت اقلیمی و آب و هوایی داراست، انتخاب کردیم؛ خوشبختانه بعد از گذشت ۲۶ سال از ۵ نفر اولیه‌ای که این فعالیت را پایه‌گذاری کردیم امروزه به هزار و ۳۰۰ نفر رسیدیم ،همچنین در حوزه گیاهان دارویی عصاره و اسانس برای صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی، تولید محصولات آرایشی و بهداشت در حال حاضر جزو برند خوش‌نام کشور هستیم که مصرف کنندگان ایرانی هم تا حدودی با آن آشنا هستند، در مورد  اشتغال روستایی هم از این هزار و ۳۰۰ نفر، ۴۵۰ نفر آن در خود روستا به طور مستقیم توسط خود شرکت به کار گرفته شده‌اند و بقیه هم در حوزه توزیع و فروش مشغول به فعالیت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما تا چه اندازه‌ای کارآفرینان می‌توانند در تحقق شعار سال با عملکرد خود تأثیرگذار باشند؟

گرجی: این افتخار کارآفرینان کشور است که مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری قرار می‌گیرند و این اعتمادی که به کالای ایرانی  شده است  یک فرصت استثنایی برای همه کارآفرینان به شمار می‌آید، از طرفی ما باید هدفمان تولید با کیفیت بوده  و کمیتی که پاسخگوی بازار مصرف داخل باشد و هدف‌گذاری‌های صادراتی را مدنظر قرار بدهد؛ این همان اولویت‌های مهم کارآفرینان کشور است. ما چند روز گذشته در نمایشگاه تجهیزات پزشکی و دارویی حضور داشتیم در آنجا با هماهنگی که کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده بودند و با شرکت‌های توانمند سوری توافقات بسیار مناسبی در حوزه‌های تولید دارو‌های گیاهی و تجهیزات پزشکی حاصل شد که از جهت فناوری و دستاورد‌های علمی باعث افتخار کشور  است.

دانشجویان تحصیلکرده از فضای کارمندی خارج شوند و به سمت تولید بیایند

باشگاه خبرنگاران جوان: پس بنابر این می‌توان گفت کارآفرینی در روستا‌ها به جایگاه مطلوبی رسیده است؟

گرجی: اگر  بگوییم به کمال رسیدیم و نیازی به حرکت نیست نقض غرض است؛ حتماً  باید این  حرکت باشتاب و بانگیزه را ادامه دهیم، اما با توجه به صحبت‌های آقای  امید باید زیرساخت‌های لازم در روستا‌ها شکل بگیرد و وظیفه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که علم و دانشی فرا گرفته‌اند این است که از فضای کارمندی خارج شده  و به فضای تولید روی بیاورند و از امکانات سرمایه‌گذاری چند دهه‌ای که به برکت انقلاب در کشور و مناطق محروم صورت گرفته نهایت بهره‌برداری را برای ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی مناطق محروم به کار بگیرند.

رونق تولید بدون جلوگیری از واردات کالاهایی که نمونه داخلی دارند محقق نمی‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان:  به نظر شما تعامل دولت و کارآفرینان تا چه اندازه‌ جای رشد دارد؟

گرجی: به طور قطعی جای رشد دارد و فکر می‌کنم ارتباط فعال‌تری بین انجمن‌های صنفی و بخش‌های خصوصی با مدیریت دولتی باید انجام شود؛ با صراحت می‌توان گفت که بسیاری از روستا‌های ما ظرفیت فعالیت‌های دانش‌بنیان را دارند؛ فعالیت‌های که ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کند، از این رو معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری خوشبختانه بسته‌های حمایتی را  ایجاد کرده است؛ از یک طرف صندوق شکوفایی و نوآوری تسهیلاتی در شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کند که پروژه‌های عملیاتی را به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر با روش‌هایی مثل ایجاد کریدور صادرات درصدد افزایش بازار فروش محصولات هستند، ضمن اینکه رونق تولید بدون رونق تولید بازار مصرف به سرانجام نمی‌رسد. ما باید به موازات اینکه از تولید ملی حمایت می‌کنیم سیاست‌های دولت هم در همین سطوح به گونه‌ای باشد که مانع از واردات محصولات مشابه با مالیات‌های گمرکی باشد و  سرمایه ملی (بازار داخلی) در اولویت و در اختیار تولید داخل باشد و به راحتی این موضوع را در اختیار تولید کننده خارجی قرار ندهیم و در این راستا مدیران دولتی با تولید کنندگان داخلی  بایستی جلسات و تعاملات مناسبی داشته باشند.

اشتغالزایی برای مردم آسیب دیده در جریان سیل جزو اولویت‌های دولت است

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره برنامه‌های معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در حوزه اشتغال‌زایی  در سال هم توضیح می دهید؟

امید: یکی از برنامه‌های محوری که در سفر‌های استانی طراحی شده است و تقریباً جزو برنامه ثابت به حساب می‌آید، تشکیل کارگروه‌های اشتغال استانهاست و به اصطلاح موتور محرکه و حرکت اصلی اشتغال در همین کارگروه استان رقم می‌خورد.در کلیه‌های استانهایی که تا پایان سال ۹۷ بازدید داشتیم محور جلسات ما همین کارگروه اشتغال است که قطعا در سال ۹۸ این کارگروه فعال تر می‌شود؛ به این دلیل که ما  منابع سال گذشته را در اختیار داریم و بخش قابل توجه آن باقی مانده که باید جذب شود و  تلاش داریم که تا پایان شهریور ماه سال جاری این منابع جذب شوند، از سویی اوایل سال هم سیل  که در برخی از نقاط کشور دامن شهر‌ها و روستا‌های ما  را گرفت، طبیعتا باید منابع جدیدتری برای اشتغال به ویژه اشتغال‌ها مردم آسیب دیده در مناطق سیل زده پیش‌بینی و تزریق کنیم و در این رابطه کار‌های مناسبی صورت گرفته است که در این میان خوشبختانه رسانه ملی حضور فعال و کاملی در پوشش اخبار داشته است؛ یک سری تفاهم‌نامه‌های بین ما و  برخی از دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های حاکمیتی کشور با محوریت اشتغال است که در آنجا هم  اتفاق فوق‌العاده‌ای را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به صحبت‌های مهندس گرجی لازم است توجه بیشتری بین بخش‌های حاکمیتی، دولت و بنگاه‌های اقتصادی کشور ایجاد شود، با توجه به تجربه‌ایکه بنده در بسیاری از مسائل دارم به نظرم  اگر دولت دخالت نکند وضعیت بهتر می‌شود چرا که این آرزوی بخش خصوصی است. به این دلیل که  در بعضی از مواقع دخالت‌های دولت در بخش اقتصادی  باعث کندی روند کار می شود  و یکی از مطالبات جدی ما این است که نقش دولت در اقتصاد کشور کمرنگ‌تر شود و  تی بنگاه‌های خود را واگذار کند که این‌ها جزو سیاست‌های کلی در کشور است، به نظرم دولت قطعا به دنبال این موضوع خواهد بود. قطعا در بخش روستایی با توجه به منابعی که در اختیار داریم دو محور را مد نظر داریم، ابتدا اینکه کار‌ها را از تمرکز مرکز (تهران) به استان‌ها و شهرستان‌ها منتقل کنیم و دیگری توجه بیشتری به توان بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی کشور داشته باشیم، امیدوارم با این ظرفیت و فرصت‌های ایجاد شده در سایه رونق تولید توفیقات بیشتری داشته باشیم.

مدیریت جهادی راه عبور از سختی‌هاست

باشگاه خبرنگاران جوان: همانطور که مستحضرید در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب به «مدیریت جهادی» تاکید شده است. در ساختار این معاونت، جایگاه مدیریت جهادی چگونه است؟

امید: موضوع مدیریت جهادی در کشور به نظرم نزدیک به ۳ دهه مطرح است،  ما در حال حاضر با نسلی برای اشتغال کشور مواجه هستیم که جمعیت جوان جویای اشتغال کشور ما نسبت به کشور‌های دیگر استثنا است، از یک طرف منابعی که  داریم  با امتیازات ویژه در اقتصاد کشور مطرح است و اگر بخواهیم آن‌ها را پیوند بزنیم یکی از بهترین فرصت‌ها حرکت جهادی است در غیر این صورت با فرمول‌های عادی و روزمره بسیار سخت است که به نتیجه برسیم و نمی‌توان به رونق تولید دست یافت، از این رو  باید فعالیت‌های ما افزایش پیدا کند و به نظرم یکی از مواردی که در مدیریت جهادی مهجور واقع شده موضوع بهره‌وری است و یکی از مسائلی که باعث کاهش جمعیت روستایی شده پایین بودن بهره‌وری است.

در حال حاضر سیاست‌هایی که دولت برای افزایش بهره‌وری در بالا بردن بخش کشاورزی دارد سیاست‌های مناسبی است؛ توجه ویژه‌ای که در بخش آبیاری تحت فشار گلخانه‌ها داریم و در این توجه به فرآوری‌های جدید و کشاورزی مدرن جزو اولویت‌های اصلی است و عملیاتی شدن این موارد مستلزم مدیریت جهادی است، مدیریتی که وقت و زمان نشناسد و اعتلای ایران برایش مهم باشد و کشور ما این ظرفیت را دارد و اگر هم نگاه مناسبی داشته باشیم می‌توانیم از شرایط اقتصادی و بحرانی عبور کنیم، همانطور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند سال ۹۸، بر خلاف ادعاهایی که مطرح است سال سختی و گرفتاریست، اما ایشان می‌فرمایند: امسال سال فرصت‌هاست و اگر ما هم به همین دید به امسال نگاه کنیم می‌توانیم از شرایط اقتصادی عبور کنیم هرچند که ما هم در میان مردم هستیم و بر مشکلات مردم واقف بوده، ولی اگر در این شرایط به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته باشیم و به طور مناسب به کار بگیریم می‌توانیم انشاءالله دوران سخت را پشت سر بگذاریم و برای کشور گشایش‌های خوبی بوجود بیاوریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در مورد موضوع سیل آیا  برنامه‌ ویژه‌ای در دست اقدام دارید؟

امید: بله، در حال حاضر مهمترین اولویت کشور موضوع سیل است و بر همین اساس بیشترین ظرفیت سازمان‌های دولتی ما متوجه سیل است. هر چند سیل در چهار استان کشورمان ایجاد ضایعات و مشکلات شدیدی بوجود آورده، اما تقریبا همه کشور را  تحت تاثیر خود قرار داده است. در بخش مدیریت کلان جلسات مختلفی در حوزه معاونت اول ریاست جمهوری برگزار و طبق آمار‌های مطرح شده در بخش مسکن روستایی، عمده تخریب‌ها و خسارات در روستاهاست و در بخش اشتغال شامل دامداری‌ها، زراعت، باغداری، زنبورداری، پرورش آبزیان آسیب‌های فراوانی دیدیم و مقرر شد بین معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور چارچوبی برای نوع کمک به دستگاه‌ها و بنگاه‌های آسیب دیده و اشتغال در منطقه سیل‌زده منابع خوبی طراحی شود.

مدیریت جهادی در کارآفرینی یعنی به دنبال بومی‌سازی تولیدات خارجی باشیم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای گرجی  در مجموعه شما  هم آیا موضوع مدیریت جهادی به مرحله عملیاتی رسیده و تا چه اندازه این مسئله را در دستور کار خود قرار دادید؟

گرجی: شرایط تاریخی که در حال حاضر ما با آن مواجه هستیم ایجاب می‌کند همه آحاد ملت تمام نیرو و ظرفیت خود را به کار بگیرند تا از مشکلاتی که دشمن برای ما ایجاد می‌کند به راحتی عبور کنیم؛ به طور طبیعی  فعالان بخش خصوصی در این چارچوب عهده‌دار مسئولیت سنگینی هستند و از نظر ما تعریف مدیریت جهادی در مجموعه ما به این ترتیب است که بسیاری از فرآورده‌های طبیعی ما که از خارج از کشور وارد می‌شد در دستور اولویت کار تحقیقاتی و توسعه ما قرار گرفته که این فرآورده‌ها در داخل کشور تولید شود و با تمام توان خود سعی کنیم در تأمین مواد اولیه در صنایع غذایی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی که مرتبط با گیاهان دارویی است وقفه ایجاد نشود و قطعا این رویکرد، اشتغالزایی بزرگی را به دنبال خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان: و اما سخن پایانی...

گرجی: من فقط می‌خواهم این را عرض کنم کشوری مانند سوریه برای واردات محصولات مشابه داخلی، ۱۲۰ درصد گمرکی می‌گیرد این نشان می دهد ما باید از بازار خود محافظت کنیم بازار ایران، ثروت ایران محسوب شده  از این رو باید برای  ۸۰ میلیون مصرف کننده برنامه داشته باشیم که  برای مصرف کالای ایرانی ترغیب و تشویق شود. به این دلیل که با مصرف کالای ایرانی اشتغال ایجاد می‌شود راه دیگری هم ندارد و ما با ارائه خدمات و دلالی نمی‌توانیم این بحران اقتصادی را طی کنیم.

 

امید: با توجه به جایگاه رسانه ملی که در کشور دارد، به همین دلیل باید توجه این رسانه به بخش تولید و رونق اشتغال و کارآفرینان موفق کشور بیشتر از قبل شود، از طرفی مردم هم نسبت به برنامه‌سازی در این زمینه اقبال خوبی نشان می‌دهند و هر چقدر که ما بتوانیم فضای داخل کشور را به سمت حمایت از تولید داخلی و توجه به رونق تولید ببریم، می‌تواند اثر خوبی داشته باشد و اگر ظرفیت‌های داخلی و جوان را باور کنیم و آن‌ها را به کار بگیریم، می‌توانیم بحران‌ها را پشت سر گذاشته و کشورمان  همانند گذشته بتواند در عرصه جهانی حضور داشته باشد.

این اطمینان را به مردم خوبمان به ویژه مردمی که در روستا‌ها ساکن هستند و سرمایه‌گذاران فعال در بخش  روستا‌ها، می‌دهیم که  توجه دولت به بخش روستا، توجه ویژه‌ای است و همه بضاعت خود را بکار گرفته تا بتواند از زیرساخت‌های روستایی به نفع تولید استفاده کند و یکی از برنامه‌هایی که در سال جاری مدنظرمان است؛ راه اندازی یک مجموعه مشاوره‌ای با بخش خصوصی به صورت فعال  است که دیدگاه‌های بخش خصوصی به دولت منتقل شود و من در اکثر سفر‌هایی که به استان‌ها رفتم با کارآفرینانی که از منابع معاونت استفاده می‌کنند نشست‌های مجزایی داشتم، ولی حساسیت موضوع ایجاب می‌کند که در مجموعه خودمان گروهی داشته باشیم که بتواند مشکلات را از طریق کارآفرینان به ما منتقل کنند و به نظرم با منابعی که در حال حاضر وجود دارد و خلق منابع جدیدی که می‌توانیم در آینده داشته باشیم.

اگر یک انسجامی بوجود آید می‌توانیم شاهد یک اتفاقات خوبی در سطح روستا‌ها داشته باشیم و حتی می‌توانیم نرخ بیکاری را در روستا‌ها در سال ۹۸ حداقل بین ۳ تا ۴ درصد کاهش دهیم و شرایط خوبی ایجاد کنیم. با توجه به گرایش کارآفرینان به بخش روستاییان می‌توانیم نرخ مهاجرت معکوس را کم کم رقم بزنیم و این دستاورد‌ها جزو آرزو‌های نظام است که می‌تواند به آن برسد و امیدواریم در سایه توجهات ویژه از سوی مردم سال خوبی را در پیش داشته باشیم و توفیقات خوبی را در عرصه تولید کشور رقم بزنیم؛ از شما هم بابت تشکیل این میزگرد صمیمانه تشکر می کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
همانطور که در این چند سال برای اشتغال جوانان ، مسکن و اقتصاد برنامه داشتید
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما برای سیل زده ها هم هیچ برنامه ای ندارید ؟؟
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
در سال رونق تولید یک کارگاه تولیدی بازحمت ایجاد نموده ام چرا برای برق آن و وام و... سنگ اندازی می کنند . خواهشا شعار نباشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
خداروشکر