وی افزود: مهمترین اشتباهی که در بازدیدهای لرستان و در منطقه پلدختر و معمولان مشهود بود، ساخت و ساز در حریم رودخانهها و محدود کردن حریم و بستر رودخانه و عدملایروبی رودخانه بود، اشتباهاتی که منجر به خسارات فراوانی شد که جبران آنها زمانبر و با صرف هزینههای فراوانی همراه است.
نویریان با اعلام اینکه طرح جامع شهرهای پلدختر و معمولان در دست برررسی بوده و در جریان این بررسیها، برخی از اشتباههای شهرسازی و ساخت و ساز توسط مدیران محلی صورت گرفته است، بیان کرد: بررسیها با همکاری معاونت معماری و شهرسازی در دست انجام است تا حد حریم و بستر رودخانهها مشخصا در طرح جامع، پیادهسازی شود.
وی با اعلام اینکه واحدهای مسکونی پلدختر و معمولان که در حریم رودخانهها ساخته شده و در سیل ویران شدند، دیگر در مکان قبلی احداث نخواهند شد، گفت: برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده که در مسیر رودخانهها قرار داشته اند مکانیابیها انجام میگیرد و پس از آن باید زمین مناسبی به آنها تخصیص یابد.
بیشتر بخوانید: حضور ۱۲ هزار نیروی راهدار در استانهای لرستان و خوزستان
این مقام مسئول ادامه داد: در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند با تخصیص زمین و ارایه تسهیلات، ساخت و ساز توسط مردم آغاز خواهد شد و در غیر اینصورت برای مردمی که از نظر مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد که البته همه این موارد، در دست بررسی است.
وی افزود: متاسفانه در پلدختر در خصوص تامین زمین به دلیل رانش، جنس زمین و روان آبهای سطحی مشکلات عدیدهای وجود دارد که امیدواریم هرچه سریعتر برطرف شود.
نویریان همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش نظام مهندسیها در سیل اخیر تا چه میزان برآورد شده است، گفت: هماهنگی کلی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی برای آغاز نوسازیها انجام شده و توصیه این است که آن سازمانها با دقتی بیشتری به تسهیل گری در این زمینه اقدام کنند.
به گفته وی، در بسیاری از موارد، نظام مهندسی ساختمان ورود پیدا کرده، اما همه این مراحل در دست بررسی قرار دارد.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در پایان تصریح کرد: در ساخت و ساز جلسات بیشتری خواهیم گذاشت و همکاری بیشتر را تدوین خواهیم کرد. امیدوارم حادثهای که رخ داده و خساراتی که به جای گذاشت موجب تغییر رفتار با رودخانهها و محیطزیست هم در بین مردم و هم مسئولان شود.
انتهای پیام/