سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رأی الیوم گزارش داد؛

هدف ترامپ از به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی چپاول نفت سوریه است

روزنامه اینترنتی رأی الیوم در گزارشی به موضوع سیاست‌های تحریک‌آمیز اخیر آمریکا در منطقه و مشخصاً علیه سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت سیاست‌های تحریک‌آمیز اخیر آمریکا در منطقه و مشخصاً علیه سوریه و تغییر نقشه‌ها نشان‌دهنده ترس و وحشت آمریکا و رژیم صهیونیستی است و نشان‌دهنده قدرت نیست.

عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: در حالیکه ساکنان جولان اشغالی روز”عید جلاء“ (روز استقلال سوریه و خروج آخرین سرباز فرانسوی از این کشور) را جشن می‌گرفتند، جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه نقشه‌ای جدید از اسرائیل منتشر کرد که جولان اشغالی را هم شامل می‌شود و آن را بخش اساسی از اسرائیل می‌داند.

گرینبلات در حساب توییتر خود نوشت: «سیستم نقشه‌های بین‌المللی ویژه دولت آمریکا نقشه جدید اسرائیل را منتشر کرده است که جولان را هم شامل می‌شود.“


بیشتر بخوانید: اولین نقشه آمریکا از جولان به عنوان منطقه تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی + عکس


این اقدام تحریک آمیز در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا تحریم‌ها علیه سوریه را افزایش داده است و اجازه نمی‌دهد نفت و گاز از طریق کانال سوئز یا مرز‌های اردن به سوریه برسد تا مشکلات مردم این کشور را افزایش و آن‌ها را به سمت اعتراض علیه دولت سوریه سوق دهد.

اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی با این هدف صورت گرفت که سوریه را از ذخیره راهبردی نفتی و گازی خود محروم کند و آن را به اسرائیل و شرکت‌های نفتی آمریکا هدیه دهد که امتیازات حفاری و صادرات نفت را کسب خواهند کرد درست مانند اینکه اجازه نداد نیرو‌های سوریه، مناطق غنی از ذخایر گاز و نفت در شرق دیرالزور را باز پس بگیرند و نیرو‌های کُرد سوریه دموکرات را به عنوان نگهبان این ذخایر منصوب کرد.

مسئله دردناک این است که کشور‌های عربی در تحریم‌های آمریکا علیه سوریه به شکلی بی‌سابقه مشارکت دارند. وقاحت و بی‌شرمی به حدی رسید که وابسته تجاری آمریکا در امان بازرگانان اردنی را فراخواند و به آن‌ها هشدار داد در صورتیکه تبادلات تجاری با سوریه داشته باشند آن‌ها در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت و بازرگانان اردنی هم پذیرفتند.

با توجه به آنچه گفته شد عجیب نیست که دولت آمریکا، پشت پرده عقب نشینی گام‌های گشایشی کشور‌های عربی در برابر سوریه قرار داشته باشد و اجازه ندهد این کشور کرسی خود را در اتحادیه عرب باز پس بگیرد و سفارت خانه‌ها در دمشق بازگشایی شود. حتی موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست اخیر سران کشور‌های عربی در تونس مطرح هم نشد.

در ادامه این یادداشت آمده است: بار‌ها گفته و باز هم تکرار می‌کنیم جولان منطقه سوری-عربی است و سوری-عربی هم باقی خواهد ماند و تغییر نقشه‌های آمریکا و اسرائیل به هیچ عنوان این واقعیت را تغییر نخواهد داد و قاطعانه می‌گوییم این گام‌های تحریک آمیز آزادی جولان و همه سرزمین‌های عربی اشغالی را تسریع می‌کند زیرا باعث می‌شود مقاومت مسلحانه به صحنه برگردد و علیه نیرو‌های اشغالگر، چه اسرائیلی باشند و چه آمریکایی، دست به عملیات بزند.

امت عربی و در رأس آن سوریه تسلیم نخواهد شد و پرچم سفید را بلند نخواهد کرد. کشوری که حاکمیت خود را بر بخش عمده خاک خود بازپس گرفت و با شجاعت هشت سال علیه آمریکا و متحدان آن جنگید، حتما جولان را هم آزاد خواهد کرد. رژیم نژادپرست اسرائیل دیگر دست بالا را در منطقه ندارد و مانند گذشته هم برتری نظامی ندارد و این سیاست‌های تحریک کننده در تغییر نقشه‌ها فقط نشان دهنده ترس و وحشت است نه قدرت. ساکنان منطقه، عرب‌ها و مسلمانان هستند و بقیه هر قدر هم مدعی قدرت باشند، بیگانگانی بیش نیستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.