سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایام نوروز ۹۸ انجام شد؛

غربالگری بیش از ۲ هزار نوزاد در مراکز غربالگری نوزادان

۲ هزار و ۳۰۶ نوزاد در ایام نوروز امسال، در مراکز غربالگری نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، غربالگری شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: غربالگری نوزادان ۳ تا ۵ روز پس از تولد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا با درمان به موقع و صحیح از بروز عوارض بسیاری بیماری‌ها می‌توان جلوگیری کرد.

وی افزود: از اسفند ۹۷ در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علاوه بر ۴ بیماری کم کاری تیروئید، فنیل کتونوری، گالاکتوزومی و فاویسم؛ نوزادان از نظر ابتلا به ۲۰ بیماری متابولیک ارثی نیز غربالگری می‌شوند که با تشخیص زودهنگام بیماری‌های متابولیک ارثی در نوزادان و تجویز دارو و رژیم غذایی ویژه، این بیماران می‌توانند به روال عادی زندگی خود ادامه دهند.

او ادامه داد: برای ارائه خدمات غربالگری نوزادان در ایام تعطیلات نوروزی، بر اساس پیش بینی و برنامه ریزی صورت گرفته در اسفند سال پیش، مراکز کشیک شیراز و قطب‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشخص و با اطلاع رسانی گسترده به ارائه خدمات در ایام تعطیل و غیر تعطیل پرداختند.

همتی اضافه کرد: در ایام نوروز امسال، ۲ هزار و ۳۰۶ نوزاد از نظر ۴ بیماری کم کاری تیروئید، فنیل کتونوری، گالاکتوزومی و فاویسم و ۷۲۵ نوزاد علاوه بر این، از نظر بیماری‌های متابولیک ارثی نیز در فاصله ۳ تا ۵ روزگی پس از تولد مورد ارزیابی قرار گرفتند که پس از تکرار نمونه گیری ۶۰۴ نوزاد، والدین ۶۵ نوزاد فراخوان با انجام مشاوره و بررسی تخصصی ۹ مورد، ۲ نوزاد بیمار شناسایی و به موقع تحت درمان قرار گرفتند.

معاون بهداشت دانشگاه بر آموزش مادران باردار و حساس کردن خانواده‌ها نسبت به اهمیت غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی تاکید و ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد غربالگری همه نوزادان از نظر ابتلا به بیماری‌های متابولیک ارثی همانند ۴ بیماری کم کاری تیروئید، فنیل کتونوری، گالاکتوزومی و فاویسم باشیم.

انتهای پیام/چ

غربالگری نوزادان در ایام نوروز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.