سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند بهینه سازی شبکه‌های برق

کهگیلویه و بویراحمد که در سال‌های اخیر بویژه در تابستان با خاموشی دست و پنجه نرم می‌کند از جمله استان‌هایی است که به بهسازی شبکه‌های برق نیاز دارد و ایجاد اصلاحات در این زمینه ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، تامین برق مطمئن برای مصرف کنندگان، کاهش خاموشی‌ها و افزایش بهره وری در سایه اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های توزیع امکان پذیر است.

لازمه توسعه و پیشرفت حفظ امکانات موجود، منابع و زیرساخت هاست.

تاسیسات برق با گذر زمان و تحت تاثیر تغییرات شرایط جوی دچار زنگ زدگی و پوسیدگی تدریجی قطعات می‌شود و این امر علاوه بر خرابی شبکه، تلفات سیستم توزیع برق را نیز افزایش می‌دهد.

به همین منظور خطوط شبکه‌های توزیع برق برای کارکرد درست و حفظ پایداری خود نیاز به اصلاح و بازسازی دارند.

پژوهشگران معتقدند که به دلیل وسعت شبکه‌های انتقال برق، همواره این احتمال وجود دارد که این خطوط در اثر بروز خطا‌های مختلف، دچار شرایط اضطراری شوند، در این حالت اگر اقدامات اصلاحی مناسب بر روی شبکه مذکور صورت نگیرد این شبکه دچار ناپایداری شده و خاموشی سراسری اتفاق می‌افتد.

یک کارشناس که در این زمینه به پژوهش پرداخته است بیان می‌کند: یکی از بارزترین تاثیرات عوامل مختلف بر روی تاسیسات برق شامل فساد تدریجی یا خوردگی در اثر عوامل جوی است که مهمترین شکل این نوع تاثیرات پدیده زنگ زدگی و پوسیدگی تدریجی اجزا و قطعات چدنی و فولادی خواهد بود.

ناصر ابوالقاسمی می‌گوید: در اثر میل ترکیبی زیاد آهن با اکسیژن، اکسید آهن تشکیل می‌شود که به صورت لایه‌های متخلخل بتدریج پیشروی کرده و در نهایت باعث خوردگی کامل می‌شود، سرعت این پدیده در مکان‌های دارای رطوبت بالا و در خاک به مراتب بیشتر است.

ابوالقاسمی تصریح می‌کند: نوع دیگر عوامل موثر بر کاهش کیفیت تاسیسات، تاثیر آلودگی‌های موجود در مناطق شهری و صنعتی است که این آلودگی‌ها می‌تواند در شرایط عادی روی قسمت‌های مختلف تجهیزات رسوب کرده و موجب ایجاد تغییرات و یا ترکیباتی شود که در نهایت منجر به کاهش کیفی مشخصات فنی شده و یا در شرایط بارش باران در آب محلول شده و بصورت باران‌های اسیدی باعث خوردگی در تجهیزات شود.

مهدی معلم استاد دانشگاه که در این زمینه پژوهشی انجام داده معتقد است که اجزای شبکه‌های توزیع برق به دلیل گذر زمان، عوامل طبیعی و آلودگی‌های محیطی دچار فرسودگی شده و همچنین در اثر نوسانات ناشی از باد و طوفان اتصالات آن دچار لقی و فرسایش می‌شود در اثر فرسایش و تغییرات فیزیکی دیگر مقاومت الکتریکی اجزا و اتصالات تغییر می‌کند و بنابراین باعث افزایش تلفات سیستم توزیع می‌شود.

کارشناس شبکه‌های توزیع برق معتقد است: در شبکه فشار متوسط توزیع برق جلوگیری از بوجود آمدن تلفات بسیار مهم است و در این راستا مهندسی کردن سیستم و استفاده از تجهیزات مناسب از اقدامات موثر خواهد بود.

مهدی مظفری معتقد است: ارزیابی میزان فرسودگی خطوط انتقال علاوه بر تعیین تاثیرگذاری بر تلفات و هزینه تحمیلی آن به شبکه می‌تواند زمان بهینه تعویض هادی‌های شبکه و برنامه ریزی دقیق فنی و اقتصادی در طراحی شبکه را مشخص کند.

به باور وی هادی‌های خطوط انتقال و توزیع انرژی که یکی از مهمترین قسمت‌های سیستم قدرت هستند به طور عمده وظیفه انتقال و توزیع انرژی در پهنه‌های وسیع مناطق مصرف و ارتباط بین قسمت‌های مختلف سیستم را به عهده دارند.

طبق یافته‌های این پژوهشگر مسیر‌های خطوط انتقال تحت تاثیر شرایط گوناگونی از نظر عوارض و عوامل طبیعی و مصنوعی مانند عبور از دشت، پهنه و کوهستان و با شرایط اقلیمی متنوع و عبور از مناطق صنعتی، مسکونی و کشاورزی است به دلیل تنوع شرایط محیطی هادی‌های انتقال از فلزات و آلیاژ‌های مختلفی ساخته می‌شوند، زیرا تحت تاثیر عوامل محیطی و جوی ممکن است دچار تخریب شوند.

 شبکه‌های برق کهگیلویه و بویراحمد اصلاح و بهینه سازی می‌شوند

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: شبکه‌های برق مناطق مختلف این استان تا قبل از فصل تابستان امسال اصلاح و بهینه سازی می‌شوند.

نادر جانی پور اظهار داشت: اولویت اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های فشار متوسط برق براساس برنامه‌های زمان بندی شده مربوط به خطوط ۲ مداره با فاصله‌های طولانی است.

وی با بیان اینکه شبکه‌های برق در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط خاص جغرافیایی در مناطق سخت گذر با مسافت طولانی قرار دارند، افزود: شرکت توزیع نیروی برق این استان عملیات تعمیر، اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های فشار متوسط برق را آغاز کرده است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طول شبکه برق فشار متوسط در شهرستان کهگیلویه به میزان ۶۰۰ کیلومتر بوده که برای برق رسانی به مشترکین با این میزان مسافت، تلاش فراوانی لازم است.

جانی پور بیان کرد: ۹ گروه ویژه عملیاتی به همراه تعدادی از پیمانکاران بخش خصوصی، کار اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های فشار متوسط برق را برعهده خواهند داشت.

وی ابراز داشت: طول شبکه‌های فشار متوسط و ضعیف برق در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر بوده که همگی هوایی و کار اصلاح و بهینه سازی آن‌ها نیاز به زمان و شرایط مساعد جوی دارد.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد، شبکه‌های برق پایدار، جلوگیری از نوسانات و قطعی‌های مکرر و کیفیت بخشی به برق رسانی به مشترکین را از مهمترین فواید اصلاح و بهینه سازی کردن شبکه‌های برق برشمرد.

جانی پور عنوان کرد: گاهی اوقات دمای هوا در برخی از مناطق گرمسیری استان به بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد به همین منظور داشتن برق پایدار برای روشن بودن وسایل سرمایشی ضرورت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه اصلاح نشدن شبکه‌های فشار متوسط برق تعمیر باعث نوسان و قطعی مکرر برق می‌شود، گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان برای جلوگیری از این مشکلات هم اکنون فعالیت گسترده خود برای تامین برق پایدار را شروع کرده است.

جانی پور افزود: همه شهرستان‌های استان دارای خطوط ۲ مداره برق هستند که تعمیر و اصلاح این خطوط با رعایت اولویت‌ها توسط تیم‌های عملیاتی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

تعداد مشترکین برق در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۶۰ هزار اشتراک بوده که حدود ۱۹۰ هزار اشتراک از نوع خانگی و مابقی را نیز مشترکین تجاری، صنعتی، کشاورزی و عمومی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/غ

 

برچسب ها: برق ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.