سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اسبق سازمان هواشناسی:

یکسان سازی داده‌های مکانی، سرعت مدیریت بحران را بالا می‌برد/ در مخاطرات سیل تنها یک دستگاه مقصر نیست

نوریان گفت: مجموعه عظیمی از داده‌ها با دیدگاه‌های متفاوت در سازمان‌های مربوطه وجود دارد و ما با خلأ عدم یکپارچگی اطلاعات همراه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمد نوریان، رئیس اسبق سازمان هواشناسی و رئیس انجمن هواشناسی در نشست مدیریت سیلاب‌ها و اطلاعات مکانی اظهار کرد: مجموعه عظیمی از داده و اطلاعات با دیدگاه‌های متفاوت در سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت کشور، راه و شهرسازی، هواشناسی و وزارت نیرو وجود دارد و ما با خلأ عدم یکپارچگی اطلاعات همراه هستیم.

وی ادامه داد: امکانات زیادی وجود دارد که می‌توان با یک نرم افزار اطلاعات را ردیابی و استفاده کرد، اما ما در شناسایی ریسک بلایا کوتاهی کرده ایم که در شرایط مختلفی اثبات شده است.

نوریان بیان کرد: پیشرفت یک نهاد و یک سازمان برای جلوگیری از مخاطرات طبیعی کافی نیست، بلکه تمام نهاد‌ها با پیش آگاهی باید همکاری کنند. شاید سازمان‌های نظیر هواشناسی تعداد زیادی هشدار را برای بروز مخاطرات طبیعی صادر کرد، اما نهاد‌ها برای مقابله با آن برنامه‌ای نداشتند.

وی ابراز کرد: کشور‌های توسعه یافته تنها با یک مدل هواشناسی به بررسی مقابله با مخاطرات طبیعی نمی‌روند، بلکه از دیدگا‌ه‌های مختلفی به فرایند‌های اجرایی می‌پردازند. اینکه بگوییم تنها یک نهاد مثل هواشناسی مقصر است، درست نیست. تعداد زیادی از دستگاه‌های مرتبط با پیش آگاهی به‌طور یکسان در به‌روزرسانی تجهیزات عمل نکردند.

رئیس اسبق سازمان هواشناسی به عوامل ریسک بلایای طبیعی اشاره کرده و گفت: سیل رخ داده و تلفات و مخاطرات سوای اتفاق طبیعی بودن، نتیجه عدم برنامه ریزی علمی دستگاه هاست.

وی خطاب به مسئولان سازمان‌های مرتبط گفت: کشور نیازمند تهیه نقشه‌ها و داده‌های مکانی مناطق بحران خیز است.

رییس اسبق سازمان هواشناسی و رییس کنونی انجمن هواشناسی گفت: چطور اکنون، بصورت آنلاین نقشه راهها را می‌بینیم، با همین سرعت و آنلاین هم باید بتوانیم نقشه مدیریت سیل را بصورت آنلاین ببینیم.

وی با اشاره به اینکه حجم کثیری از اطلاعات و Big Data روبرو هستیم، ادامه داد: مشکل ما عدم سیستم یکپارچه تهیه و پردازش اطلاعات است.

نوریان از سیستم‌های کنترل و مدیریت سیل جدید سخن گفت که کار سه روزه نیروهای امداد ایران را ظرف نیم ساعت انجام می‌دهند و گفت: به جای سیل بند با شن و گونی باید از تکنولوژی روز استفاده کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.