سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متخصص جنین‌شناسی حیوانات مزرعه‌ای مطرح کرد؛

کاهش ۵۰ درصدی واردات کره با اصلاح‌نژاد گاو‌های هلشتاین

نادری گفت: اصلاح‌نژاد گاو‌های هلشتاین موجود در کشور و افزایش تولید شیر، نیاز به واردات کره به نصف میزان آن کاهش یافته است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی نادری عضو هیئت علمی پژوهشگاه پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی_ابن سینا و متخصص جنین شناسی در حوزه حیوانات مزرعه‌ای درباره تنظیم بازار محصولات لبنی و خودکفایی در نیاز کشور به کره با اشاره به چالش‌های موجود درباره تولید این محصول و اینکه سالیانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز دولتی به واردات آن اختصاص می‌یابد،‌ اظهار داشت: با افزایش راندمان تولید شیر در واحد‌های دامپروری به راحتی می‌توان در کوتاه مدت چربی مورد نیاز جهت خودکفایی تولید کره را تولید کرد.

وی ادامه داد: گاو نژاد جرزی کوچکترین نژاد گاو شیری جهان است که در روند اصلاح نژاد آن، تولید کره، به عنوان اصلی‌ترین فرآورده از شیر این نژاد محسوب می‌شود. با توجه به چربی بالای شیر نژاد جرزی (حدود %۶)، علی رغم تولید کمتر شیر روزانه نسبت به هلشتاین، کیفیت بالای شیر آن نسبت به نژاد هلشتاین، موجب کسب درآمد مشابه هلشتاین، از فروش شیر این نژاد شده و این در حالی است که با توجه به کوچک بودن جثه نژاد جرزی، هزینه‌های خوراک آن حدود ۲۰%-۳۰% نسبت به هلشتاین کمتر خواهد بود.

نادری در ادامه افزود: در چهار سال اخیر، با اصلاح نژاد گاو‌های هلشتاین موجود در کشور و افزایش تولید شیر، نیاز به واردات کره به نصف میزان آن کاهش یافته و این در حالی است که در صورت توسعه نژاد جرزی که پرچرب‌ترین شیر را در بین سایر نژاد‌های گاو دارد، می‌توان با سرعت حداقل ۲ برابری به خودکفایی در تولید کره دست یافت، زیرا به منظور تولید اقتصادی کره در داخل کشور، نیاز به شیر با چربی حدود %۵/۴ است که همان طور که اشاره شد، این میزان چربی و بیشتر از آن (حدود %۶)، در شیر نژاد جرزی وجود دارد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به جمعیت محدود نژاد جرزی در داخل کشور، نیاز به واردات این نژاد از اروپا یا آمریکا داریم که مستلزم خروج میلیون‌ها یورو ارز از کشور خواهد بود.

وی ضمن اشاره به تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۱۳۹۸ به نام سال رونق تولید، بر لزوم خودکفایی در این فناوری تاکید و اظهار کرد: در سال‌های اخیر پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی موفق به بومی سازی دانش فنی "تولید خارج رحمی جنین از گاو‌های ممتاز" شده است که با استفاده از این فناوری امکان تولید حدود ۷۰-۶۰ جنین با جنسیت ماده از هر گاو وجود دارد. بدین ترتیب با توجه به وسعت بیوفارم این پژوهشگاه با داشتن تعداد ۲۰۰ راس گوساله ممتاز نژاد جرزی، امکان تولید سالیانه ۱۰.۰۰۰ جنین (معادل ۴.۰۰۰ راس گوساله ممتاز جرزی و با جنسیت ماده) وجود دارد که مقدمات گسترش نژاد مذکور در داخل کشور و بهره برداری از شیر آن جهت خودکفایی در تولید کره فراهم خواهد شد.

وی اظهار کرد: پژوهشگاه ابن سینا آمادگی همکاری وارائه خدمات تخصصی تولید جنین از نژاد‌های ممتاز با آبستنی تضمینی برای کلیه دامداران کشور به‌ویژه مجتمع‌های بزرگ صنعتی متعلق به بخش خصوصی و یا سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و عمومی را دارد. همچنین با توجه به هدف جهاد دانشگاهی در گسترش و توسعه فناوری‌های مورد نیاز کشور امکان انتقال و توسعه این تکنولوژی در سطح وسیع در کل کشور فراهم می‌باشد.

انتهای پیام/

خودکفایی در تولید کره 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
اگه دعوا سر چربي شيره خب گاوميشا كه چربي شيرشون ٣٠ -٤٠ درصده و اينجوري به جاي گا, باس گاوميش پرورش بديم