در ارتباط با نحوه دریافت شکایات در مجموع ۱۷۲ هزارو ۲۷۹ فقره (۶۶ %) تلفنی، ۵۴ هزارو ۵۳۵ فقره (۲۱ %) حضوری و ۳۵ هزارو ۸۳۵ فقره (۱۳ %) کتبی بوده است.
از مجموع شکایات رسیدگی شده، تعداد ۱۰۲ هزارو ۵۶۹ فقره (۳۹%) متخلف و ۱۲۷ هزارو ۳۳۲ فقره (۴۹ %) غیر متخلف شناخته شده اند و ۳۲ هزارو ۷۴۸ فقره (۱۲ %) تحت بررسی هستند.
از مجموع شکایات دریافتی طی سال ۹۷، میزان ۸۸ درصد شکایات رسیدگی و پاسخگویی شده و ۱۲ درصد بدلیل استعلامات حقوقی و یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی هستند.
همچنین بررسی وضعیت گزارشات حاکی از آن است که تعداد ۲۲۵ هزارو ۶۵۲ فقره (۸۶%) مربوط به کالا و ۳۶ هزارو ۹۹۷ فقره (۱۴ %) مربوط به خدمات است.
بیشتر بخوانید: وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از وزارت صنعت و معدن جدا می شود
بیشترین شکایت واصله در حوزه کالا مربوط به نان، میوه و سبزی و خوار و بارفروشی بوده و بیشترین شکایت در حوزه خدمات ازرستورانهای غذا خوری، تعمیرگاههای خودروهای سبک و پارکینگ شهری گزارش شده است.
گزارشات دریافتی براساس نوع تخلف، بیانگر آن است که گرانفروشی، تقلب و عدم درج قیمت از بیشترین موارد تخلف بوده است.
همچنین از مجموع شکایات رسیدگی شده در سال ۹۷ که منجر به تخلف شده اند تعداد ۶۲۰۵ فقره (۶ درصد) از شکایات با برآورد ارزش ۱۸۶ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۸۸۶ هزارو ۱۹۳ ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.
انتهای پیام/