سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

هیچ موسسه‌ای تعطیل نمی‌شود/ بودجه پژوهشکده و دانشگاه‌ها کامل پرداخت می‌شود

غلامی گفت: در طرح ساماندهی هیچ موسسه‌ای تعطیل نمی‌شود، بلکه شبکه علمی میان تمام مراکز علمی استان‌ها ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی با صاحب‌نظران علمی کشور که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: صحبت‌هایی که امروز انجام شد دغدغه‌های بزرگی هستند و بخشی قابل توجه از آنان نگاه نقادانه به آموزش عالی دارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: آنچه به عنوان نقد مطرح شد در زمره پیشرفت پارک‌های علم و فناوری بودند، تلاش ما ساماندهی آموزش عالی به‌صورت عام و هدفمان کیفی سازی مراکز پژوهش و فناوری است.

ایجاد شبکه علمی در بین مراکز علمی استانی

غلامی با بیان اینکه از مراکز کوچک و منفعل نمی‌توان انتظار برون داد داشت، گفت: طرح ساماندهی سال گذشته نهایی شد و برنامه‌ای برای هرکدام از مراکز آموزشی تهیه شده است، اما در این طرح هیچ موسسه‌ای انحلال و تعطیل نمی‌شود بلکه شبکه علمی میام تمام مراکز علمی استان‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: برخی نگرانی‌ها ناشی از ضعف ساختاری است و می‌توان به کمک همکاری‌های علنی آنها را برطرف کرد؛ ضعف اخلاق علمی موضوعی است که تحت عنوان تقلب انجام می‌شود و دانشگاه‌ها در حال جلوگیری از این حرکت غیر اخلاقی هستند ما قدرت ضابط اقتصادی نداریم و نمی‌توانیم یقه فرد متخلف را بگیریم، اما از طریق ارائه گزارشات می‌توان جلوی این موارد را گرفت و تمام امتیازات علمی او را سلب کرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ساختار‌های پیشگیری از این موضوع انجام شده است، گفت: پیش از هرچیزی توجه به موضوع آگاهی مهم‌تر است.

غلامی گفت: باید در یک فضای مناسب به سمت پاسخگویی و حل مسائل برویم و طی سال‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا اثر گذاری دانشگاه‌ها بیشتر شود.

وی با اشاره به سیل گفت: جز دانشگاه‌های مناطق سیل زده چندین گروه علمی برای رفع عوارض این سیل تشکیل شده اند و در حال معرفی میدانی هستند تا برنامه جدی برای پیشگیری از وقوع چنین بلایایی تدوین شود.

مباحث علمی باید به‌صورت موضوعی مطرح شوند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تلاش ما این است که مباحث علمی به‌صورت موضوعی مطرح شوند، گفت: به کمک مطالعات بیشتر می‌توان هر یک از موضوعات علمی را پیش برد.

غلامی گفت: نیازی نیست که تمام دانشگاه‌ها فقط در یک چهارچوب و دیوار بمانند؛ بلکه باید تحقیقات آن‌ها گسترش پیدا کند و ماموری گرا شوند، اینکه تنها چند دانشگاه بزرگ دانشگاهی با دانشکده‌های متعدد داشته باشیم درست است و کشور‌های اروپایی هم همین مدل را طی می‌کنند، اما یک دانشگاه کوچک هیچ تاثیری در رتبه بندی‌ها ندارد.

وی تصریح کرد: تخصیص بودجه پژوهشکده‌ها تا انتهای سال ۹۷ انجام شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.