اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باروند که از یک دوره خشکسالی شدید دچار ترسالی شدیم، اما از دستگاهها و وزارتخانههای مربوطه همچون جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و هواشناسی انتظار میرفت که با ایجاد آمادگی کامل خسارت مالی و جانی در استانهای سیل خیز را به حداقل برسانند.
با وجود آنکه وزیر نیرو نسبت به اعلام دیرهنگام یا اظهارنظر بارشهای نرمال از سوی سازمان هواشناسی در زمان وقوع سیل انتقاداتی دارند، اما مسئولان سازمان هواشناسی معتقدند که هشدارهای لازم نسبت به وقوع سیل در استانهای سیل خیز از بهمن ماه گذشته داده شده بود.
براساس اظهارنظر مقامات مسئول ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آبی، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت جادهای و ریلی و ۲ هزار میلیارد تومان بخش کشاورزی وارد شده است و در مقابل طی این مدت ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شده و ۱۰۰ سد کشور هم از نظر آبی تأمین شده است.
با توجه به آنکه هر یک از کارشناسان اظهارنظر مختلفی مبنی بر کوتاهی دستگاههای مسئول در سیل اخیر دارند، از این رو مستندات سازمان هواشناسی در حال بررسی است که ظرف چند روز آینده گزارش نهایی حاصل از بررسی ها اعلام خواهد شد.
براین اساس مسئولان و وزرای دستگاههای مختلف روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر شدند و موضوع سیل و سیلابهای اخیر به بحث و بررسی گذاشته شد.
در این میان سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کل کشور با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین فعالیت ۳ سامانه جوی منجر به سیلاب و رانش زمین شد، اظهار کرد: سامانه اول در روزهای ۲۶ تا ۲۹ فروردین خسارات بسیاری را در گلستان ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه بارشها ناشی از تغییر اقلیم جهانی است، افزود: بر اساس اطلاعات آماری، بارش کشور تا پایان فروردین قابل ملاحظه خواهد بود.
بیشتر بخوانید: خطای ۱۰ درصدی گزارشهای هواشناسی در پیشبینی سیل/ تصرف غیر کارشناسی رودخانهها از سوی مردم
تابخش ادامه داد: اطلاعیه و اخطارهای سازمان هواشناسی روزهایی که شرایط جوی کمی نامساعد است، ۷۲ ساعت قبل صادر و ۴۸ ساعت قبل از اخطار صادر میشود.
این مقام مسئول گفت: سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاههای اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است. سیلاب اخیر ۷۲ ساعت قبل پیش بینیهای لازم انجام شده بود.
رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه طی سه هفته گذشته شدت بارش، طول بارش و وسعت بارندگی از علل اصلی طولانیترین و پهناورترین وقوع سیل در کشور به شمار میرود، اظهار کرد: میزان بارندگی در ۲ هفته اول فروردین امسال ۵۷ میلی متر شد و این یعنی ۱۹ برابر سال گذشته بارندگی در کشور داشتیم.
وی از رفع مشکل ریزگردها که کانون آن در داخل کشور بود، خبر داد و گفت: اگرچه موضوع تولید برق هم به موجب این بارش حل شده است، اما باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنیم تا پیش بینیها دقیقتر شود به طوریکه با تجهیز سازمان هواشناسی میان پیش بینی و هشدار تفکیکی ایجاد کنیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه پیش بینیها توسط سازمان هواشناسی هر سه ماه انجام میشود، گفت: بر اساس آخرین پیش بینی که در روز ۲۹ بهمن ماه سال ۹۷ انجام و در شورای عالی آب مطرح شد در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شرایط از لحاظ بارشی نرمال بوده و حتی تنها در زمان هشدار احتمال وقوع سیل مطرح میشود که ما در ۲ روز مدت زمان میان فرصت هشدار تا وقوع سیل اقدامات سریع را انجام دادیم.
حال به سراغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی میرویم تا از صحت و سقم صدور اطلاعیههای سازمان هواشناسی به دستگاهها و وزارتخانههای ذی ربط با خبر شویم:
محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هواشناسی پیش از وقوع سیل پیش بینی لازم را داشته است، اظهار کرد: با وجود برگزاری جلسات متعدد در کمیته آب و فاضلاب، روز گذشته جلسهای در کمیسیون عمران برگزار شد تا اظهارنظر وزارت نیرو و هواشناسی بررسی شود.
وی افزود: سازمان هواشناسی مستنداتی ارائه داده است که هشدارهای لازم در استانهای دارای بارش بیش از نرمال به موقع اعلام شده است که هم اکنون این مستندات در حال بررسی است و ظرف چند روز آینده کمیته آب و فاضلاب نظر نهایی خود را به کمیته عمران اعلام میکند.
به گفته دامادی، با توجه به آنکه سازمان هواشناسی مستندات و دلایلی را در برابر اظهارات وزارت نیرو ارائه کرده است، از این رو تا بررسی نهایی نمیتوان گفت که مقصر اصلی سیل اخیر سازمان هواشناسی بوده است.
عضو کمیسیون عمران ادامه داد: با توجه به آنکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانهها در مدیریت سیل تأثیر گذار است، از این رو کم کاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در حادثه سیل اخیر بی تأثیر نبوده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه وقوع سیل در تمامی کشورها اتفاق میافتد، تصریح کرد: با توجه به اقدامات سایر کشورها در برابر مدیریت وقوع سیل باید بپذیریم که دستگاههای ذی ربط در این زمینه طی سالهای اخیر که با خشکسالی روبهرو بودیم، تعلل کردند.
عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در جریان بررسی موضوع سیلهای اخیر اظهار کرد: در پیش بینی هواشناسی تا اعلام هشدار هواشناسی، تعیین وضعیت سد و هخوانی و هماهنگی با پیشبینی هواشناسی باید تصمیم گیری به هم پیوستهای میان وزارت نیرو با سازمان هواشناسی صورت گیرد، چرا که هماهنگی و اتخاذ تصمیم دو دستگاه با یکدیگر بهترین اقدام برای مدیریت سیلاب به شمار میرود.
وی افزود: طی سالهای اخیر هماهنگی لازم میان وزارت نیرو با سازمان هواشناسی به درستی انجام نشده است که در نهایت همین موضوع آسیب جدی را به همراه داشته است.
پاپی زاده ادامه داد: هم اکنون تحقیق و تفحص نسبت به اظهارات وزیر نیرو و سازمان هواشناسی در حال انجام است تا مقصر اصلی و دستگاههای کم کار در حادثه سیل اخیر شناسایی شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حادثه سیل اخیر مقصر بوده است، بیان کرد: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی به صورت مشخص حریم بستر رودخانهها را مشخص نکرده است، از این رو در سیل اخیر خسارت قابل توجهی از این ناحیه به کشور وارد شد.
وی بخشی از خسارت سیل اخیر را ناشی از سهل انگاری و بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی به تجاوز در مورد حریم و بستر رودخانهها دانست و گفت: در یک اقدام به هم پیوسته امیدواریم که وزارت جهاد کشاورزی طبق موازینی که وزارت نیرو اعلام میکند حریم بستر رودخانهها را رعایت کند، ضمن آنکه سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در خصوص تصمیم گیری و نحوه مدیریت سدها باید مورد رصد و پایش قرار گیرند.
به گفته پاپی زاده، با توجه به آنکه بخشی از خسارت سیل اخیر ناشی از تجاوز به حریم رودخانهها بوده است، از این رو وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و شهرداری باید نسبت به مجوز احداث در بستر رودخانهها جوابگو باشند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: در سازمان هواشناسی همانند شرکتهای هواپیمایی باید سیستم شناسایی مخاطره آمیز شناسایی شود تا نشان دهد که در چه مراحلی چه کسانی اطلاعات درست تهیه نکردند یا در صورت تهیه اطلاعات درست اقدامی برحسب آن توسط وزارتخانههای ذی ربط صورت نگرفته است.
انتهای پیام/
اسیب شناسی بحران سیل irna
عوامل بروز سیل در خوزستان و عکس های هوایی
طرج جامع مدیریت سیل کشور وزارت نیرو
ولی دولت .هم پای مردم باید تمام استان های مصبیت دیده را صد برابر بهتر از گذشته .مقاوم در مقابل زلزله .سیل وووو. اینشالله بسازند .و مردم عزیزمان خوشحال تر از قبل بشوند .و از نعمت های باران بنحو احسن استفاده کنند
ما ملتی هستیم که هزاران دستگاه ماشین سنگین و راهسازی را روانه مناطق سیل زده کردیم
در صورتی که میتوانستیم قبل از حادثه از همین ماشین آلات برای احداث سد و تونل استفاده کنیم و آب را به جاهای خشکیده ببریم..........
دلیل این اظهار نظر این است که از روزی که این دولت مستقر شد یعنی 15 مرداد 92 سازمان برنامه بودجه طرحهای عمرانی را محقق نکرد و وزارت نیرو به دستگاه های اجرایی ذیربط تکلیف کرد تا طرحهای مروبطه را به بهانه های واهی متوقف کنند. واین از سوی وزارت نیرو ابلاغ رسمی شد.
بعنوان مثال سد بختیاری که در سال 92 بیش از 80 درصد از زیر ساختهای آن تکمیل شده بود و بدنه سد در فروردین 92 توسط دولت وقت کلنگ زنی شد. در شهریور 92 تنها یک ماه پس از روی کار آمدن دولت فعلی به بهانه بازنگری مطالعات تا امروز متوقف است درصورتی که مطالعات این سد بیش از 25 سال توسط بهترین مشاوران داخلی و خارجی بررسی و به تصویب رسیده بود. سدی که نجات بخش سد دز بود و اگر آن روز این سد شروع شده بود ممکن بود امروز این فاجعه در خوزستان بوجود نمی آمد و آب را قبل از رسیدن به دز کنترل می کرد. برای لرستان هم مثال تنگ معشوره و سیمره را دارم که خارج از حوصله است!
U شکل بتنی که مانند پازل پشت سرهم در هم قفل میشوند با ارتفاع20متر و عرض20مترو طول بدنه2متری و چینش آنها در مسیر و رساندن آب به دشتهای لم یزرع و خالی از سکنه و یا پشت سدها و سیل بندهایی با هسته خاکی رسانده میشد( کاری که سپاه پاسداران در اوج بحران در خوزستان در مسیر طغیان رود دز و رود کارون در عرض 24تا48ساعت آنهم فقط با بیل مکانیکی و کمپرسیهای خاکبرداری وخاکریزی انجام داد عنایت داشته باشید که از چند شهرستان بالا دست و با توجه به ارتفاعات و سطح تراز بالاتر از سطح آبهای آزاد وسر ریز شدن تمام روان آبها با سرعت گرفتن و افزایش لحظه ای به سمت خوزستان سپاه و نیروهای بسیج مردمی با همین کار ساده از بسیاری از خرابیها جلوگیری کردند همین کارهای ساده را هر استاندار و فرماندار و بخشدار با همآهنگی اگر در حوزه های آبریز و روان آبهای خود انجام میدادند هم از آب که نزول برکت بود استفاده میشد و هم از خاکهای آبرفتی برای مصارف کشاورزی و باغداری و.....) و یا در مسیر مخزن سدهای آبی-برقی هدایت میشد و یا به نقاط دور دستی مانند حاشیه شهرهائی مانند یزد-کرمان-سمنان-سیستان و بلوچستان هم میتوانستیم از آب بهره برداری صحیح کنیم( مبارزه با ریز گردها و شنهای روان...) و هم میتوانستیم با ایجاد پوششهای گیاهی با استفاده از آب و خاک آبرفتی همراهش چندین بهره برداری کنیم و حتی اگر اینهمه آب را میتوانستیم به سمت زمینهای شور و لم بزرع برسانیم میتوانستیم با ایجاد مزارع پرورش محصولات دریائی آب شور تولید و صادرات داشته باشیم.....آیا استانداری با امکاناتی که در اختیار دارد برای رسیدن به این اهداف برای رونق تولید قادر به انجام اینکارها نیست؟ اگر یک استان ضعیف باشد نمیتواند از استانهای معین برای ایجاد و برنامه ریزی این هدفها جهت رونق تولید کمک بگیرد به والله الآن هم دیر نشده وقتی استانها در حال بازسازی هستند و امکانات مکانیزه و نیروی انسانی جهادی-سپاهی-بسیجی در مناطق حضور دارند میتوان راه چند ساله را در عرض چند ماه پیمود و شعار عزیز زهرا(س) را که شعار سال و "رونق تولید" است را بصورت عملی اجراء کرد با توجه به نقاط قوت و ضعف سازه های هر استان و مسیرهای حادثه خیز- حاشیه رودخانه ها و پوششهای گیاهی و......درس عبرت گرفت و هنگام بازسازی دوباره راه خطای گذشتگان را ادامه ندهیم بلکه بازسازی با روشهای اصولی و مهندسی شده و زیربنائی و......انجام شود تا با هر تلنگر حوادث طبیعی میلیاردها ریال برای جبران ضرر از جیب دولت و ملت بودجه صرف بازسازی خرابی ها نشود.....
اسیب شناسی بحران سیل irna
عوامل بروز سیل در خوزستان و عکس های هوایی
طرج جامع مدیریت سیل کشور وزارت نیرو
واقعا که خسته نباشین .
بفرض اینکه هشداری داده نشده است؛ایا نباید دستگاههای مسئول وظیفه خودشان را انجام بدند؟!
این یعنی بی مدیریتی.
این یعنی بی تدبیری.
و یعنی.....
وباید مردم تاوانش را بدند.
هواشناسی مقصر اصلی هست که بی خیال و خواب و بی انگیزه عمل کرد
تا هم جلو خسارات مالی و جانی را بگیریم
هم ذخیره آب برای فصل تابستان داشته باشیم
هم کشاورزی رونق گیرد
هم هوا تلطف شود
هم برای زیبا سازی و دریاچه مصنوعی استفاده شود
و هم از آن برای آب شرب استفاده شود با ذخیره شدن در دل زمین
چیزی که نباید اتفاق می افتاد، شد؛ مقصر جستجو میکنید!
حداقل فردا را بسازید، شخم زدن
بی تدبیری مسئولین مرتبط در سراسر کشور همه و همه
اینکار شما تشویش اذهان عمومی و تخریب یک مجموعه عمگرا و فرار از پاسخگویی سایر بخش های دخیل در این حوادث است که طبق قانون کشور این وظایف گفته شده شما شامل وظایفش نمی باشد.
سواد نداشته خودتون رو به رخ دیگران نکشید یا حداقل به سایت پدافند غیر عامل مراجعه فرمایید سپس نظر بدهید.
این وظایف این سازمان پدافند غیر عامل است:
تهدیدات ذیربط پدافند غیرعامل شامل تهدیدات نظامی و تهدیدات سایبری ، زیستی (انسان،دام،کشاورزی،مواد غذایی و دارویی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی)، پرتوی، شیمیایی و اقتصادی می باشد که سیاستگذاری، هدایت و برنامه ریزی مقابله با تهدیدات یاد شده در قرارگاه های (پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند پرتوی، پدافند شیمیایی، پدافند اقتصادی و پدافند مردمی) تشکیلاتی سازمان پدافند غیرعامل کشور انجام می پذیرد ، قرارگاههای یاد شده در سطوح استانی هم تشکیل شده و در حال فعالیت می باشند.
اینها وظایف سازمان مدیریت بحران است.
مقابله با تهدیدات طبیعی (زلزله، سیل، آتشفشان، خشکسالی، سرما و...)که جزء حوادث طبیعی و غیر متقربه می باشند، در حوزه مسئولیتی سازمان مدیریت بحران کشور وابسته به وزارت کشور می باشد و در حوزه مسئولیتی سازمان پدافند غیر عامل کشور قرار نمی گیرد.
چگونه دشمن علیه قسمت های حساس و عمگرا داخلی توطئه شایعه و فرافکنی و خیانت می کند با همین روش های مانند نمونه بالا استفاده از جملات عام یا خاص پیام های مثلا عملی با شرح و عکس و بحث یعنی وظایف نهادهای مسئول را سر شکن می کند بر روی دوش سایر بخش هایی که مسئولیت دیگر دارند.
حواسمان به ضد انقلاب و ضد ملت و وطن باشد
دشمن اصلی ما آمریکا انگلیس اسرائیل است و سربازانش عربستان امارات و برخی حاشیه ما مثل آذربایجان و کشورهای اروپایی است
سوره مائده را بکبار فقط ترجمه اش را بخوانید تا به هشدار خداوند در اعتماد به این افراد و کشور ها که 1400 سال پیش هشدار داده است به نتایج جالبی برای این روزهای وطن عزیزمان ایران برسید.
کاش همه یکبار قرآن را با چشم دل می خواندند و به آن فکر می کردند
یا علی مدد
نمی رفت....مراتع هینطور...پروژه های کوچک و بزرگ همینطور و...و...
بنابراین این سیکل معیوب چند سال است که با تکرار هر بحرانی همه جای تقصیر و مقصر را با هم عوض میکنند و همدیگر را ضربدری متهم و مقصر میدانند این روند در انواع جلسات و نشستها و کمیته های بررسی آنقدر بین سایش حقیقت و دروغ در هم ادغام میشوند که مرز حقیقت و دروغ دیگر قابل تشخیص نیست و بعد از مدتی ملت خسته شده خودشان کم کم و آرام آرام موضوع را فراموش میکنند.....
بزرگ می شی یاد می گیری