سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رفعتی: VAR صحت تصمیم‌های داوران را به ۹۸ درصد می‌رساند/ طرح‌های برند‌های داخلی به درد ما نمی‌خورد

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: سیستم کمک داور ویدئویی اشتباهات را از بین نمی‌برد بلکه کمتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود رفعتی رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درباره کمک  اظهار کرد: طبق توصیه ای اف سی هر ماه کلاس هایی برای بازی هایی که انجام شده و بازی هایی که در آینده انجام خواهد شد برگزار می کنیم تا ضمن ارزیابی قضاوت داوران در بازی های گذشته، روی اشتباهات آن ها کار کنیم تا در بازی های آینده عملکرد بهتری داشته باشند. باید از داوران بابت این که در پنج هفته قبل اشتباه تاثیرگذاری نداشتند که نتیجه بازی ها را عوض کند تقدیر کنیم به هر حال نگرش ما نسبت به چیدمان ها عوض شده و در لیگ برتر، لیگ یک و حتی لیگ دو تغییراتی ایجاد کردیم که خوشبختانه نتیجه داده است.

VAR صحت تصمیم های داوران را به 98 درصد می رساند

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون با بیان این که VAR اشتباهات داوری را به صفر نمی رساند اعلام کرد: طبق آمار فیفا، صحت تصمیمات داوران در فوتبال دنیا %93 بوده که با سیستم کمک داور ویدئویی به %98 می رسد یعنی دو درصد امکان اشتباه باقی می ماند و ممکن است داوری که پشت سیستم است یا خود داور بازی که در مانیتور صحنه را بازبینی می کند اشتباه کنند و این طور نیست که این سیستم اشتباهات را به صفر برساند اما تمام تلاش وی ای آر این است که اشتباهات داوران، به ویژه اشتباهات تاثیرگذاری که در محوطه جریمه اتفاق می افتد را کمتر کند.

 می خواهیم با در اختیار گرفتن سیستم VAR به صورت رایگان از کشوری دیگر از ابتدای فصل آینده آن را در کشورمان راه اندازی کنیم

وی در ادامه بیان کرد: ما سعی مان را کردیم که از این تکنولوژی در نیم فصل دوم لیگ استفاده کنیم اما راه اندازی آن پروسه ای دارد که شامل پنج بخش است و تا کنون ما دو بخش ثبت نام و معرفی تیم VAR را انجام دادیم. سه مرحله دیگر باقی مانده که مهم ترین آن آموزش 24 داور است و زمان زیادی می برد. همچنین تست آفلاین را هم انجام دادیم و در تلاش هستیم ابتدا این سیستم را از یک کشور خارجی به صورت رایگان بگیریم تا انشالله از ابتدای لیگ فصل بعد این سیستم را راه اندازی کنیم.

طرح برندهای داخلی به درد ما نمی خورد

رفعتی تاکید کرد: از همه شرکت های داخلی دعوت کردیم اگر می توانند VAR را برای ما راه اندازی کنند ما استقبال هم می کنیم و مجوزات لازم را از فیفا برای استفاده از برند داخلی گرفتیم اما تا الان برندهای داخلی که تست کردیم رضایت بخش نبوده است.هر کسی می‌تواند الان به زمین بیاید و این کار را انجام دهد استقبال می‌کنیم اما بیشتر شرکت ها به صورت طرح و پیشنهاد اعلام آمادگی کردند که این به درد ما نمی‌خورد. ما مجوز داخلی را گرفتیم اما سیستم هایی که آورده شده خیلی کارایی نداشتند. 

باشگاه ها باید از برندی VAR را تهیه کنند که فدراسیون آن را وارد می کند

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون با تایید دریافت دو سیستم کمک داور ویدئویی از کره جنوبی گفت: با توجه به روابط خوبی که با مهدی تاج با چانگ، رئیس فدراسیون فوتبال کره جنوبی دارد قرار شده کره ای ها دو سیستم به ما بدهند. نزدیک به 10 برند برای VAR وجود که فیفا آن ها را معرفی کرده و باشگاه ها باید همان برندی را وارد کنند که فدارسیون وارد می کند زیرا وقتی نمایندگان فیفا برای بازرسی می آیند باید سیستم ها از یک برند باشند که عملکرد یکسانی هم داشته باشند. در بحث مالی واردات سیستم ها، کمیته داوران هیچ نقش و دخالتی نخواهد داشت و فقط ناظر به مسائل فنی آن است.

داوران بازنشسته تا 3 سال می توانند به عنوان کمک داور ویدیوئی فعالیت کنند

وی در پایان افزود: فیفا اجازه داده است داورانی که امسال بازنشسته شدند تا سه سال به عنوان کمک داور ویدئویی به کار ادامه دهند، بقیه داورانی که پشت سیستم هستند نیز می توانند در صورتی که آمادگی بدنی لازم را داشته باشند در زمین هم به قضاوت بپردازند.

یکی از سیستم های اهدایی فدراسیون کره جنوبی در مرکز ملی فوتبال و دیگری دریک ورزشگاه نصب می شود

رفعتی درباره اینکه برندهای اهدایی فدراسیون کره جنوبی قرار است در کدام ورزشگاه ها نصب شوند، بیان کرد: یکی از این سیستم ها در کارگاه آموزشی مرکز ملی فوتبال استفاده می شود و با تشخیص فدراسیون سیستم دیگر هم در یکی از ورزشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

او درباره اینکه آیا اپراتورهای سیستم VAR در هر شهر متفاوت است، بیان کرد: توصیه فیفا این است که آنها داور و فوتبالی باشند. تلاش می‌کنیم در این راستا اپراتورها را آموزش دهیم.  تمام ورزشگاه ها باید با محوریت فدراسیون و سازمان لیگ یک سیستم واحد داشته باشند. 

بیشتر بخوانید

سهرابی: داوران ما اصلا وارد شرط بندی نشده اند 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.