سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حرکت لاک‌پشتی ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک/ پیش‌نیاز تعدیل قیمت خودرو در بازار چیست؟

واردات خودرو از چند ماه گذشته به یکی از پر بحث‌ترین موضوعات تبدیل شده است، به‌طوری‌که در سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی ورود آن به کشور متوقف شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، واردات خودرو از چند ماه گذشته به یکی از پر بحث‌ترین موضوعات تبدیل شده است، به‌طوری‌که در سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی ورود آن به کشور متوقف شد. در ۱۲ دی ۱۳۹۷ خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجوز ترخیص ۱۳ هزار خودرو را صادر کرده است، بر همین اساس دولت مصوبه ای را در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ ابلاغ کرد؛ اما در حدود ۲۰ روز مانده به پایان مهلت ۴ ماهه این مصوبه طبق آمار تنها ۲۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شد.

علاوه بر بلاتکلیف بودن ترخیص خودروهای وارد شده از گمرک، یکی از چالش‌های این موضوع برای مشتریان، قیمت نهایی است. به عنوان مثال خودرویی که در سال ۹۶ با قیمت تمام شده ۹۹ میلیون تومان ثبت نام شده بود در حال حاضر بیش از ۲۷۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده و معلوم نیست در چنین شرایطی مشتری چه مبلغی را باید پرداخت کند.

قوه قضاییه و سازمان بازرسی به پرونده خودروهای وارداتی ورود کردند

عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌ گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پس از جلسات مکرر مقرر شد تا در هفته‌های آینده یک سری از خودروهای دپو شده در گمرک وارد بازار شود، اما خیلی از ثبت سفارش‌های خودروهای وارداتی مشکل حقوقی دارد و سازمان بازرسی به این موضوع وارد شده است.

رضیان افزود: یک پروسه پیچیده‌ای در خصوص خودروهای وارداتی ایجاد شده و تخلفات در ثبت سفارش‌ها بالاست و در برخی موارد قوه قضاییه شخصا وارد روند بررسی پرونده‌ها شده است و باید پس از بررسی‌ها کارهای ترخیص خودرو انجام شود و خودروهایی که مشمول ترخیص نشوند، متروکه می‌شوند یا مرجوع به خارج از کشور خواهند شد.

تعدادی از خودرو‌های دپو شده، خودرو‌های ثبت سفارش شده به صورت جعلی هستند

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران در حاشیه رونمایی از پنجره واحد شروع کسب و کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک آهسته بوده و این مسیر به کُندی طی می‌شود به طوریکه تاکنون از بین ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک تنها ۲۰۰ خودرو یعنی ۲ درصد از کل خودر‌وهای توقیف شده به کشور وارد شده‌اند.

وی افزود: تعدادی از خودرو‌های دپو شده، خودرو‌های ثبت سفارش شده به صورت جعلی هستند که قرار بر انتقال آنها به سازمان اموال تملیکی است.

بخشنامه جدید بانک مرکزی موج تغییر قیمت را به وجود خواهد آورد

کوروش مرشدسلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران گفت: بخشنامه جدید بانک مرکزی در مورد ارز ۱۳هزار و ۳۰۰ تومانی بر مبنای اسکناس (نه حواله)، موج تغییر قیمت را به وجود خواهد آورد و این موضوع سبب نارضایتی افرادی خواهد شد که خودرو پیش خرید کرده و دو سال هم برای تحویل آن منتظر بوده‌اند. با این شرایط، اجرای تعهدات برای شرکت‌ها دشوار خواهد شد. چراکه اگر قرار باشد شرکت‌ها پولی به مشتریان پرداخت کنند، در پرداخت آن درمانده می‌شوند و در نتیجه ورشکستگی واردکنندگان است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران افزود: این اقدام بانک مرکزی محل سوال است، چرا که قول و قرار و تعهداتی که مابین طرفین بوده و امضا شده، بر اساس ارز سنا و حواله‌ای بوده است، در حالی که امروز بانک مرکزی بیان می‌کند که مبنا اسکناس است و تصور می‌کنم از لحاظ قانونی این موضوع زیر سوال باشد.


بیشتر بخوانید: چشم انداز بازار خودرو در سال ۹۸/ چگونه صنعت خودروسازی کشور به رونق تولید می‌رسد؟


مرشدسلوک اظهار کرد: هنوز هیچ خودرویی از مصوبه۱۶دی‌ماه ۹۷ ترخیص نشده و با وجود اینکه از مهلت ۴ ماهه تنها ۲۲ روز آن باقی مانده، همچنان مشکلات سیستمی وجود دارد و حل نشده است. بنابراین انتظار تعدیل در قیمت‌ها با توجه به دپو شدن خودرو‌ها در گمرک و بی‌پاسخ ماندن تقاضای بازار بعید به نظر می‌رسد. این مسئله ناشی از ناهماهنگی سازمان‌هاست، هر یک از بخش‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. به همین دلیل تا کنون این مصوبه اجرا نشده است. در واقع با جود ادعای برخی مسئولان، هنوز مشکلات پرونده‌های خودرو‌های وارداتی پابرجاست. در صورت تداوم این رویه، در سال ۱۳۹۸ نیز مشکلات بازار خودرو همچنان پابرجا خواهد ماند. شاید فی‌البداهه‌ترین مشکل در این بازار مربوط به ممنوعیت واردات خودرو است که نشان می‌دهد با عملکرد خودمان، کشور را در فشار مضاعف قرار داده‌ایم.

اصلی‌ترین پیشنهاد‌های امسال در حوزه واردات خودرو، خروج دولت از صنعت خودرو است

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره ممنوعیت واردات خودرو در بودجه سال آینده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر هیچ ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد. چنانچه دولت نسبت به صدور مصوبه‌ای اقدام می‌کند، باید پیش از آن نسبت به مطالعه لازم و دریافت نظر ذی‌نفعان موضوع اقدام کرده باشد.

دادفر با تأکید بر رقابتی بودن بازار خودرو گفت: بازار رقابتی تنها با خروج دولت از بازار اتفاق خواهد افتاد. تا زمانی که دولت صاحب بنگاه‌های بزرگ است، نگاه به بنگاه‌داران به صورت عدالت محور نخواهد بود و تنها شرکت‌های زیرمجموعه دولت در اولویت حمایت قرار خواهند گرفت، بنابراین لازم است دولت بنگاه‌داری را رها کرده و دست از این فضا بردارد.

وی تصریح کرد: اگر اوضاع به همین شیوه پیش رود؛ بازهم شاهد قیمت‌های بالا در خودرو‌های داخلی خواهیم بود. اما با آزادسازی واردات و قراردادن این خودرو‌ها در کنار خودرو‌های تولید داخل، می‌توان حق انتخاب برای مردم به وجود آورد.

به اعتقاد دادفر، اصلی‌ترین پیشنهاد‌های امسال در حوزه واردات خودرو، خروج دولت از صنعت خودرو است. همچنین دولت می‌تواند با بازبینی در آزادسازی واردات و بازگشت نرخ تعرفه‌ها به قبل، تا حدودی تقاضای بازار را پاسخ داده و قیمت‌ها را کنترل و تعدیل کند.

وی گفت: درخواست‌ها در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آزادسازی واردات به شرط در اختیار قراردادن آن در دست خودروسازان دولتی است که در صورت تحقق این روند، اهداف پیش‌بینی شده محقق نخواهد شد؛ چراکه لازم است واردات در اختیار کارشناسان و واردکنندگان این حوزه قرار گیرد.

گزارش از رامین بختیاری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
بهمن
۰۷:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
در صنعت خودرو باید خودکفا شویم و خودرو را به دست مصرف کننده واقعی برسانیم
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
خرید هرچیزی برا مردم رویاشده حتی خرید یه ledیا یه یخچال هرروز بازار کالاها درنوسان و التهابه .امیدرااززمردم گرفتید همه چیزرا خانه.خودرو وسایل زندگی رابرای مردم دست نیافتنی وارزو ی محال کردید.
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
افزایش در تولید یک برگ برنده است.
عبدالهی
۱۶:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
پیشاپیش روز ارتش را تبریک عرض میکنم .
ورود نیروهای توانمند و اثبات شده مسلح به خودروسازی سبب خودکفایی و پیشرفتهای بزرگی در این صنعت روز و راهبردی خواهد شد.
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
خودروسازان هیچگاه نباید بفکر افزایش تولید و پیشرفت و نه کاهش تولید و پسرفت !!! در خودروسازی باشند
زیرا عمر شان در صورت خیانت در تولید تا ابد طول نخواهد کشید و همانند خودروسازان معروف ورشکسته روزی زمین میخورند.
پس بهتر است از همکنون بفکر تولید انبوه و ساخت صفر تا صد و گرفتن بازار و بدست آوردن همه سلیقه ها و رنگ ها و نظرها بود.
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
خودروسازان هیچگاه نباید بفکر کاهش تولید باشند.
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
همیشه بفکر افزایش تولید و کیفیت و تزریق زیاد خودرو به بازار تشنه باشند.
طهماسب بختیاری
۱۶:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
قیمت خودرو بالاست ما در کشوری زیست میکنیم که ادعای استقلال و خودکفایی در صنعت و پیشرفت مطابق روز جهان را با اینهمه دشمنی‌های شرق و غرب داریم .
چرا خودتحریمی!!!؟؟؟
کارخانجات خودروسازی را به ربات‌ها مسلح و مجهز کنیم و کیفیت را بالا و قیمت را با این شگرد پایین و قدرت خرید و توان مردم و بدست گرفتن بازار متنها ایران ،بلکه بازار نیم میلیاردی اطراف را هم بدست بگیریم ،انموقع خواهید دید که چگونه از کره و چین و ژاپن هم بهتر و پیشرفته تر می‌سازیم .
پس بر روی قیمت ارزان و منطقی و بدست آوردن بازار منطقه و بازار کشور عزیز و مردم خوبمان و کیفیت خودرو و تیراژ بالای پنج ملیون تلاش کنید.
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
خودروهای دپو شده در انبارهای گمرگ بجای خاک خوردن و فرسوده شدن بهتر است در خیابانها و جاده های کشور تردد کنند و مشکلی را از مردم حل کنند .
بختیاری
۱۶:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
واردات را آزاد کنید اگر قرار است تولید نداشته باشیم و فقط کارمان در بیش از نیم قرن گذشته فقط مونتاژ و سر هم بندی باشد .پس بگذارید مردم به انتخاب خود خودرو وارد کنند .
خودروساز کارش خودروسازی است نه واردات!!!!؟؟؟؟
میلاد
۱۴:۰۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
اگر گمرک رو بردارن، با همین دلار 14 هزارتومنی میشه سوار ماشین های خیلی بهتری تا پراید، پژو یا اون دنا مناها شد. مثلا با 11 هزار دلار (150 میلیون تومن) میشه یه هیوندای i10 مدل 2019 گرفت ولی اون خودرو الان اینجا زیر 300 بعید میدونم باشه
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
من ماشینم بنزه
رضایی
۱۴:۰۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
وارد میشوند ولی دوباره خارج میشوند و هیچ اتفاقی نمی افتد. هرگز با گران فروشی خودرو برخورد نخواهد شد!
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
فعلانخریدن خودروتوسط ملت باعث شده دولت خودروهای خارجی راترخیص کند شاید ملت خودروبخرند تا قیمت ها پایین نیاید کسی خودرو نخواهد خرید
کسی خودرونمی خرد خودروساز هاکلافه شده اند
حمید
۱۳:۰۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
در حال حاضر مردم قربانی مافیای خودروسازی می شوند. خودروسازی دنیا در اروپا و آمریکا هوشمند سازی و ایمنی،حفظ جان سرنشینان و کیفیت را اولویت کار خود قرار می دهند. استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در حال افزایش است. .
در ایران 30 سال پراید و 405 تولید می کنیم در این 30 سال 400 هزار نفر کشته شدند ،زنان زیادی بی سرپرست شدند ، هزاران نفر معلول و مصدوم شدند.
مدیر عامل سایپا با خودرو پراید و مدیر عامل ایران خودرو با خودرو 405 با سرعت 80 کیلومتر با هم شاخ به شاخ تست تصادف کنند ببینند می توانند ادامه زندگی دهند و به دفتر کارشان برگردند؟
تا با درک شرایط خودروهای تولیدی خودشان تصمیم بهتری در زمینه تولید خودرو با کیفیت بگیرند.
ناشناس
۰۲:۴۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
چرا با سرعت 80؟ با سرعت 50 شاخ به شاخ بشن ببینیم چیزی ازشون می مونه
محرمعلی
۱۲:۵۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
این جلوگیری دولت از واردات خودرو بدون تعرفه برخلاف منافع ملی است و مستقیم مردم را نشانه گرفته است و اقتصاد خانواده ها را از هم پاشیده است. آخر به خودروساز چه ارتباطی دارد تا واردات را در دست بگیرد؟! خودرو را کشور دیگری تولید کرده آنوقت خودروساز داخلی مثل راهزن سرگردنه، خودش را انداخته وسط تا چند برابر قیمت خودرو، پول بادآورده به جیب بزند؟!!!!
سعید
۱۲:۳۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
همانطور که مردم از کشورهای خارجی لباس و پوشاک می آورند، واردات خودرو رو هم آزاد کنید. به چه حقی باید واردات دست خودروساز باشه؟؟!! مگه خودمون چلاقیم که مستقیم بیاوریم؟!
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
تعرفه ها برای واردات خودرو خوب یعنی برقی و هیبریدی و پیشرفته صفر شود در عوض واردکننده متعهد به از رده خارج کردن خودرو فرسوده بجای هر عدد واردات خودرو خارجی شود.
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
خواهرم در نمایندگی کار میکنه قسم میخوره میگفت از قبل از عید شرکتها دارن دستو پا میزنن که هر چه میشه قیمتها رو بچسبونن بالا و فروش داشته باشن به هر ترفندی ولی از بعد از عید مشتری فوق العاده کم شده حتی نزدیک به صفر خواهرم داخل دیوار و شیپور آگهی فروش خودرو میزنه برای نمایندگی و فامیلیش هم میگه و میگه بیایین پیش خودم برای این که رو حقوقش اثر داره ولی مشتری نیس بنده من نه خریدارم نه فروشنده بخدا برای رضایی خدا میگم خبرها رو که میخونم دلم برای مردم میسوزه
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
مدیریت غلط در حوزه اقتصاد و نبود فرهنگ جامع اقتصادی در کشور ، موجب بوجود آمد اینگونه مشکلات میشود. باید یک فرهنگ اقتصادی درست در کشور باشد :
> مسئولین باید در زمینه عرضه یک نگاه ملی مردمی داشته باشند ، نه فقط برای قشر خاص و به آن عمل کنند. ،<
> مردم هم باید در زمینه تقاضا ، با مدیریت زمان و انتخاب ، با صبر و عجله نکردن در خرید ها ، جلوی بالا رفتن قیمت های بی حساب و کتاب و بی دلیل را بگیرند
مصطفی
۱۰:۴۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
اگر دولت ورود نکند بازهم متعاقبا واردات در دست یک سری افراد و واردکنندگان خاص خواهد افتاد که منافع ملت را در نظر نخواهند گرفت .
ناشناس
۰۲:۵۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
هر چه میکشیم از دولته دوست گرامی
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
ملت فهیم ایران خودرو نخرید تا شرکتهای خودرو ذلیلانه قیمت را تعدیل کنند خودرو ها روی دست کارخانه مانده وانمود می کنند که خودرو نیست و گران است لطفاً به همه خبر دهید نخرند
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
احسنت
فرهاد
۱۰:۱۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
گزارش خوبیه ولی متاسفانه به کی بر میخوره؟؟؟
سفره براشون بازه و دارن رانت می کنن
حمید
۰۹:۵۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
مردم به قول امام خمینی ولی نعمت اند ولی در حال حاضر مردم فقط قربانی اند. خودروسازی دنیا به سمت هوشمند سازی و خودران پیش می رود. استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در حال افزایش است. کیفیت و حفظ جان سرنشین در اولویت خودروسازهای اروپایی و آمریکایی است. در ایران 30 سال پراید و 405 تولید می کنیم. مدیران سایپا و ایران خودرو هر کدام سوار پراید و 405 شوند و با سرعت 80 کیلومتر با هم تصادف کنند ببینند می توانند ادامه زندگی دهند؟
مردم را درک کنیم
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
اگه ماشين وارد کنن هيچکس ماشين هاي داخلي سوار نميشه
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
اگه واردات خودرو ازاد بود ساپيا وايران خودرو انقدر به مردم ظلم نميکردن