سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه آمریکا به محمد بن سلمان برای فرار از اتهامات

به دنبال عدم پذیرش داستان ساختگی عربستان درباره قتل خاشقجی در اذهان عمومی، وزیر خارجه آمریکا از ولیعهد سعودی خواست با سعود القحطانی، یکی از متهمان اصلی این پرونده قطع ارتباط کند.

به گزارشگروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترتی نشریه ­گاردین، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بطور خصوصی از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خواسته تا رابطه خود را با مشاورش که آمریکا وی را به خاطر ایفای نقش در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی مشمول تحریم قرار داده است، قطع کند.

به موجب گزارش گاردین، گفته می‌شود پمپئو نگرانی را خود را بابت رابطه مقامات سعودی با سعود القحطانی، در مکالمات خصوصی با محمد بن سلمان و خالد بن سلمان، برادر وی مطرح کرده است.

مقامات آمریکایی بر این باورند القحطانی، مشاور سابق بن سلمان، بر عملیات تیمی که خاشقجی را به قتل رساند نظارت داشته است. گفته می‌شود القحطانی با وجود تقلیل درجه در ماه‌های اخیر همچنان چهره معتمد و نزدیک ولیعهد سعودی باقی مانده است. توصیه برای کنار گذاشتن وی در شرایطی صورت گرفته که حمایت‌های پمپئو از عربستان سعودی زیر ذره بین موشکافانه کنگره قرار دارد.

با این همه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرسش گاردین در این باره گفت در خصوص جزییات مکالمات دیپلماتیک محرمانه اظهارنظر نمی‌کند. گزارش‌های چند ماه اخیر حاکیست قحطانی هنوز هم با ولیعهد جوان سعودی در ارتباط است و گفته می‌شود وی همچنان فعالانه در دفتر خصوصی ولیعهد در سمت ریاست یگان سایبری بن سلمان حضو دارد. یک منبع آگاه سعودی که نخواست نامش فاش شود به گاردین گفت ولیعهد همچنان از القحطانی حمایت می‌کند و من مطمئن نیستم وی به درخواست آمریکا در این باره توجهی نشان دهد.

سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن نیز از پاسخگویی به پرسش‌ها درباره نقش القحطانی در این کشور یا ادعا‌هایی که دولت آمریکا علیه وی مطرح ساخته است خودداری کرد. بروس ریدل، مدیر پروژه اطلاعاتی اندیشکده بروکینگز و از کسانی که سی سال در سیا کار کرده است به این نشریه گفت تلاش‌های محرمانه و خصوصی پمپئو برای واداشتن بن سلمان به قطع رابطه با القحطانی، ثابت می‌کند «داستان ساختگی برای سرپوش گذاشتن» که سعودی‌ها مطرح کرده اند، کارساز نبوده است.

وی افزود: فکر نمی‌کنم این داستان قانع کننده باشد زیرا همه شواهد نشان می‌دهد القحطانی هنوز هم از نزدیک با بن سلمان در خصوص این عملیات و عملیات‌های دیگر کار می‌کند.

ریدل تصریح کرد: ولیعهد عربستان سعودی در اغلب بخش‌های جهان به جز کاخ سفید «عنصر نامطلوب» تلقی می‌شود. امیدواری‌های واهی دولت ترامپ به اینکه ماجرای قتل وحشتناک خاشقجی به زودی از خاطره‌ها محو و پاک شود، نقش بر آب شده است.

از این‌ها گذشته درباره شاهزاده ریما بنت بندر آل سعود، سفیر جدید عربستان سعودی در آمریکا گمانه زنی‌های زیادی مطرح شده است. وی در ماه فوریه از سوی بن سلمان به عنوان سفیر جدید عربستان در آمریکا معرفی شد ولی هنوز به عنوان دیپلمات جدید مشغول به کار نشده و در خبر‌ها نام او مطرح نبوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
بن سلمان فقط تشنه قدرته
ناشناس
۰۰:۳۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
لعنت خدا بر ترامپ و آل سعود