سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیاهان بهاری زینت بخش سفره های مردم استان کردستان

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان گفت: بیش از ۲ هزار گونه گیاهی در مراتع و کوهستان‌های سبز می‌شود که ۲۰ نوع آن خوراکی است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شریفی مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان با بیان اینکه استان کردستان منبعی سرشار از گیاهان بهاری است، گفت: بیش از ۲ هزار گونه گیاهی در مراتع و کوهستان‌های سرسبزاستان می‌رویند که ۲۰ نوع آن خوراکی است.

وی افزود: این گونه‌های گیاهی خوراکی شاخص در استان شامل جعفری کوهی، کنگر، ریواس، اسفناج وحشی، شنگ، گیلاخه، گل گاو زبان، رسقا، قازیاغی، سولان، نعناع کوهی، موسیر، قارچ کوهی، پونه و پیچک است.

 شریفی بیان کرد: بیشترین رویش و برداشت گیاهان بهاره در شهرستا‌های مریوان، دیواندره و سروآباد است.

وی گفت: بر اساس سیاست حفاظت، احیاء و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بهره برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع است و ناآگاهی در چگونگی برداشت گیاهان بهاری زوال تدریجی گیاهان و تخریب مراتع را در پی دارد.

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان گفت: برای حفظ این گیاهان با ارزش بومی، علاوه بر آموزش نحوه برداشت صحیح بهره‌برداران و جوامع محلی، باید درصدد کشت گیاهان بومی چندمنظوره و دارویی، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری برای محصولات مراتع و جنگل‌ها باشیم.

شریفی با اشاره به اینکه اکثر گیاهان خوراکی بهاره دارای خواص دارویی و حتی صنعتی است، اضافه کرد: مسایل اقتصادی و مادی به عنوان انگیزه‌ای قوی، برای برداشت بی رویه و تجاری گیاهان بهاره توسط برخی از مهاجران و روستاییان است.

برچسب ها: اشتغال ، منابع طبیعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.