سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۰ هزار جمعیت حاشیه نشین چابهار نیازمند ساماندهی اصولی هستند

شهردار چابهار گفت: ۶۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین چابهار نیازمند ساماندهی اصولی و واگذاری اشتراک برق، آب، بهداشت، آموزش و سایر خدمات دولتی هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، محمد یونس حقانی شهردار چابهار در  نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: هزاران نفر از جمعیت روستا‌های همجوار و سایر نقاط سیستان وبلوچستان به امید زندگی بهتر و اشتغال به چابهار عزیمت کرده و به دلیل ارزانی زمین در مناطق حاشیه شهر در مناطق کمب، مرادآباد، عثمان آباد، میرآباد، جنگلوک و هوت آباد سکونت گزیده اند.

وی افزود: ظرفیت روستای کُمب تکمیل و جمعیت سرریز شهر به طرف مناطق میرآباد و مرادآباد هدایت شده بطوریکه شاهد ایجاد روزانه ۱۰۰ کپر جدید در حاشیه شهر چابهار هستیم.

وی بیان کرد: ساماندهی مناطق حاشیه شهر بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ سال می‌تواند بسیاری از دغدغه خدمات رسانی شهرداری را مرتفع و از هرگونه مشکل دیگر اجتماعی جلوگیری کند.

شهردار چابهار ادامه داد: با مسئولان دستگاه‌های مختلف تعامل خوبی داریم و تمام زمینه‌ها را برای خدمات آسان به ساکنان حاشیه شهر فراهم کردیم و امیدواریم با واگذاری اراضی حاشیه شهر از سازمان ملی زمین و مسکن و راه وشهرسازی به بنیاد مسکن کار ساماندهی این مناطق توسط بنیاد مسکن سریعتر انجام شود.

حقانی گفت: عدم مدیریت برخی دستگاه‌های اجرایی نظیر شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در حفاظت و صیانت از حریم و بستر رودخانه در محدوده روستای کُمب هم اینک بیش از ۳۰۰ خانوار با جمعیت هزار و ۵۰۰ نفر در خطر جدی سیلاب قرار دارند و مسیر وبستر اصلی رودخانه‌ها کاملا با ساخت وساز‌ها مسدود شده و قابل شناسایی نیست.

وی به بدهی ادارات به شهرداری چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری از ادارات چابهار ۱۲۰ میلیارد تومان بابت عوارض ساختمانی چندین ساله طلبکار است و اگر این مبلغ وصول شود بسیاری از مشکلات مرتفع و خدمات رسانی تسهیل می‌شود.

شهردار چابهار تصریح کرد: در سال گذشته ۵۴ میلیارد تومان بودجه شهرداری بسته شده، ولی تنها ۳۶ میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرد و امسال نیز ۷۷ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که امیدواریم ۱۰۰ درصد آن عملیاتی شود.

وی افزود: اعتبار عمرانی مصوب شهرداری در سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان بوده که تنها ۱۳ میلیارد تومان آن محقق شده و ما عملا از توسعه پایدار برای چابهار متناسب با اهمیت و جایگاه آن به خاطر کمبود شدید منابع مالی عقب مانده ایم.

شهردار چابهار به لایحه توسعه منطقه آزاد و پیوستن شهر و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته در جلسه شورای عالی مناطق آزاد به ریاست معاون اول رییس جمهوری این طرح تصویب شده است و در این لایحه کل محدوده شهر به اضافه ۲ بندر تجاری و شهر جدید تیس در محدوده چابهار و کنارک به محدوده منطقه آزاد چابهار ملحق می‌شوند.

حقانی ادامه داد: برای اطلاع رسانی و شفاف سازی فعالیت‌ها و عملکرد شهرداری نشست با اصحاب رسانه و مطبوعات بصورت ماهانه برگزار می‌شود تا شهروندان از اقدامات خادمان خود اطلاع پیدا کنند.

وی با اشاره به ساماندهی تاکسیرانی و اتوبوس رانی در سطح شهر چابهار گفت: بزودی با همکاری منطقه آزاد چابهار خط واحد اتوبوسرانی با هزینه ۸۰ میلیارد ریالی راه اندازی و تردد روزانه از شهر تا مراکز تجاری، مسکونی و روستای تیس منطقه آزاد برقرار می‌شود.

وی گفت: امکانات و تجهیزات محدود و انتظارات برای خدمات رسانی مطلوب خیلی زیاد است که به همین سبب برخی مواقع با نارضایتی مردم در خصوص کمبود آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز، کمبود مکان‌های تفریحی، گردشگری، سرگرمی و ورزشی رو به رو هستیم.

شهردار چابهار از بازگشایی مسیر ساحلی دریا کوچک از محدوده گمرک و دانشگاه دریانوردی تا دریا کوچک خبر داد و افزود: بزودی این مکان به قطب گردشگری و ورزش‌های آبی ساحلی و مکان امن شنا تبدیل خواهد شد.

حقانی گفت: دریا کوچک بهترین مکان برای تفریح شهروندان و دسترسی به ساحل است و این منطقه ساحلی و با چشم انداز زیبا (پشت دانشگاه دریانوردی، شیلات و گمرک) بیش از ۴۰ سال در تصرف ارگان‌های اداری بوده و هیچکس حق قدم زدن در این ساحل را نداشته است.

وی به استقبال افراد بومی برای سرمایه گذاری در طرح‌های گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: بزودی چند طرح گردشگری، خدماتی، رفاهی، ورزشی و تفریحی در بهترین مکان‌های تفریحی و گردشگری در محدوده کمربندی شهیدکلانتری، دریا کوچک و پارک بهاران دریا بزرگ ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به تغییر کاربری اراضی بیمارستان سایق سینا اظهار داشت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته شورا‌های اسلامی شهر، شهرداری، فرمانداری و مسئولان دستگاه‌های اجرایی متاسفانه بعد از گذشت چندین ماه از کلنگ زنی توسط وزیر بهداشت، عملیات اجرایی بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی آغاز نشده است.

شهردار چابهار گفت: قرار است ۲ کمربندی منتهی به بنادر شهید بهشتی و کلانتری توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر ساخته تا مشکلات تردد کامیون‌ها مرتفع شود.

وی از نهضت پیاده رو سازی خبر داد و افزود: بزودی برای ساخت پیاده راه‌ها اقدامات لازم انجام شده تا شهروندان با استفاده از پیاده راه‌ها و انجام پیاده روی سلامتی و شادابی را برای خود به ارمغان آورند.

وی تصریح کرد: شهر چابهار به دلیل متصل بودن به آب‌های اقیانوس هند نیازمند سیستم هشدار سونامی است و باید دستگاه‌های متولی و مسئولان مرکز کشور فکری برای این کار بکنند.

شهردار چابهار گفت: خطر وقوع سونامی بیشتر از سیل چابهار را تهدید می‌کند و باید مسئولان نسبت به آموزش نیرو‌ها و تخصیص امکانات و تجهیزات امدادی حساسیت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/ع

 ساماندهی اصولی حاشیه نشینان چابهار 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.