سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب مطرح کرد:

مقابله جدی با ساخت و ساز در بستر رودخانه/ تخریب هزار و ۷۱۹ ابنیه فنی بر اثر سیل

اسلامی گفت: اکنون بهترین فرصت است که برای همیشه از ساخت وساز در بستر رودخانه جلوگیری کنیم.

به گزارش  خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه طبق آخرین جمع بندی‌های انجام شده در سطح کشور در ۲۴ استان درگیر سیل، ۲۱۳ شهرستان،۲۶۹ شهر و ۵ هزار و۹۰۰ روستا  آسیب دیده اند گفت: در بحث راه‌ها ۱ هزار و ۷۱۹ ابنیه فنی از جمله پل، آبرو و آب نما آسیب دیده اند که از این تعداد ۵۶۳ ابینه فنی کاملا تخریب شده که ۴۴۷ دستگاه آبرو‌های کوچک و پل با دهانه ۶ متر و ۶۰ دستگاه آبنما است.

وی افزود: طبق برآورد‌های صورت گرفته ۳ هزار میلیارد تومان خسارت به جز هزینه‌های کار ارزیابی شده است.

اسلامی توضیح داد: آسیب جدی که هم اکنون در بخش راه‌ها وارد شده مربوط به خرم آباد پل دختر است که طول این مسیر ۱۰۴ کیلومتر است. ۴۰ کیلومتر از این مسیر تخریب سنگین شده و ۱۲ کیلومتر باید ترمیم اساسی و بازسازی شود.

وی تصریح کرد: ۲۰ کیلومتر از این مسیر باید مجددا بازسازی شود و حدود ۹ کیلومتر نیاز به پل و تونل دارد که بدون ساخت آن نمی‌توانیم کار را ادامه دهیم بنابراین ساخت این جاده ضروری است.


بیشتر بخوانید: سیل به ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب زد/ترمیم سریع تخریب‌ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی


وی بیان کرد: ساخت این جاده به معنای آن نیست که بخواهیم جاده جدیدی جایگزین کنیم بلکه این جاده‌ها را از نو بازسازی می‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه نباید مسیر آب را به دلیل تصرفات غیر قانونی ببندیم گفت: مسئله دادن مجوز و یا داشتن مجوز برای ساخت وساز در کنار حریم رودخانه ها همواره مطرح بوده و در سال گذشته با احکام قضائی و حکم دادستان برخی ساختمان های در کنار رودخانه و حتی ساختمانی مانند هتل در بستر رودخانه تخریب شدند.

وی افزود: در دهه های گذشته به دلیل عدم نظارت برخی دستگاه ها و دادن مجوز خلاف، ساخت واحد مسکونی در حریم رودخانه ها افزایش یافته و ما هم اکنون شاهد انباشتگی این موضوع هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به این وضعیت و گستردگی شدت این موضوع در سراسر کشور بهترین فرصت است که به این موضوع خاتمه دهیم و برای همیشه موضوع ساخت وساز در بستر رودخانه را ممنوع کنیم .

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: برخی جاها خشک بوده در حالی که در مسیر سیل قرار داشته طبق قانون باید این مسیرها اصلاح شود و شهر ها را از این وضعیت نجات دهیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با بارش وسیع باران زمین های خشک سیراب و نگرانی مردم بابت خشکسالی برطرف شده و باید امیدوار باشیم که این موضوع به طور کامل رفع شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در ۲۴ استان سیل فراگیر بود و همین موضوع باعث شد که به نوعی همدلی و نوع دوستی در تمامی بخش ها به نمایش گذاشته شود و ما شاهد جلوه های از دوران دفاع مقدس را در این شهرها ببینیم.

اسلامی اظهار کرد: طبق تاکید و مصوبه دولت بازسازی اماکن و واحدهای مسکونی در حریم رودخانه ممنوع شده و مجوزی در این بخش داده نمی شود.

وی درباره دریافت عوارض از خودروها برای عبور از آزاد راه خرم آباد پل زال گفت: از هفته پیش اعلام کردیم از خودروهای که پلاک آنها مربوط به خرم آباد و یا پل دختر است عوارض دریافت نمی شود و عبور تمامی خودروهای امداد رسان رایگان است .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملیات احداث از همان روز آغاز کردیم گفت: تمامی پیمانکاران این مسیر مشغول هستند و قرارگاه خاتم الانبیا و مهندسان هم اکنون مشغول نقشه برداری و مطالعه هستند.

وی بیان کرد: مسیرهای مانند تونل و کنار گذر کمی زمانبر و در دست مطالعه است.

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه تنخواهی به تمامی دستگاه ها از جمله وزارت شهرسازی داده شده تا اقدامات‌لازم را انجام دهند.

اسلامی اظهار کرد: یکی از معاونان وزیر را در استان خوزستان به صورت تمام وقت مستقر کردیم که تمامی دستورات ستاد مدیریت بحران را در استان خوزستان انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه عمده خسارت ها مربوط به منطقه خوزستان و نزدیک اهواز است افزود: خط راه آهن آسیب دیده و مرمت شده البته برخی مسیر ها این خط آهن نیاز به کار جدی و بازسازی دارد که بعد از آرام شدن سیل کار بازسازی خطوط ریلی و جادها انجام می شود‌.

اسلامی توضیح داد: باید کار بازسازی ها را امسال به اتمام برسانیم و نکته کلیدی در این زمینه تامین منابع مالی است که با تزریق به موقع تسهیلات این اقدام عملی می شود.

وی اظهار کرد: ساخت ۹ کیلومتر تونل و پل نیاز به زمان بیشتری دارد و در برخی از شهرها مانند یاسوج تعدادی از راه های اصلی بر اثر رانش دهانه زمین باز شده بنابراین باید مسیر جدیدی در این منطقه بسازیم که این امر نیازمند تهیه نقشه بسیار دقیقی است.

وی توضیح داد: حدود۱۲ هزار نیروی راهدار به صورت شبانه روزی از پایان سال گذشته در در تمامی محورها در حال فعالیت هستند.

وزیر راه وشهرسازی درباره آمار واحدهای مسکونی تخریب شده بر اثر سیل گفت: ۱۵۱ هزار و۵۴۴ واحد مسکونی در شهرها و روستاها تخریب شده که ۱۰۵ هزار واحد در روستاها و ۴۶ هزار و۴۸۸ واحد مسکونی برای شهرها است.

وی اظهار کرد: ۵۱ هزار و۶۹۱ واحد احداثی و ۹۱ هزار و۴۴۷ هزار واحد مربوط به تعمیراتی است.

وزیر راه وشهرسازی درباره تسهیلات مصوب شده گفت: برای واحدهای مسکونی احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۲ میلیون تومان بلا عوض، برای واحدهای روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۰ میلیون تومان بلاعوض، برای واحدهای تعمیراتی ۱۵ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: برای واحدهای تجاری که به صورت اساسی تخریب شده و تمامی لوازمشان از بین رفته ۴۵ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن کار ارزیابی را آغاز کرده است گفت: نیروهای ستاد معین بنیاد مسکن در تمامی شهرهای سیل زده از جمله معمولان و پل دختر مستقر شده و در برخی شهرها مردمی که پرونده تشکیل داده تسهیلات را دریافت کرده اند.

وی توضیح داد: واحدهایی که در بستر رودخانه ساخته شده بودند باید جابه جا شوند و برای همین امر اراضی و زمین هایی در نظر گرفته شده و‌ با همکاری دانشگاه تهران اراضی تعریف می شود.

عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه به دبیر خانه شورای عالی شهرسازی و معماری دستور داده شده که طرح جامع شهرهایی که در معرض سیل قرار دارند را بازنگری کند تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از تخریب واحد مسکونی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: حجم بارش ها و آب های که روان شده در برخی از شهرها در دوره بلند مدت ۵۰ ساله بی سابقه بوده و باید در مطالعات هیدرو گرافی تغییراتی را در دستور کار قرار دهیم.

اسلامی اظهار کرد: طرح جامع حفاظت از سیلاب با همکاری وزارت نیرو و وزارت کشور در دستور کار قرار گرفته و در این طرح پل ها جاده ها و مسیرهای که در معرض فرو نشست زمین قرار دارد باید بازنگری شود.

وی گفت: اقدام نابخردمندانه آمریکا و قرار دادن نام سپاه در لیست تروریست از روز گذشته مطرح شده و این باعث شده که صاحبان فکر و قلم تماما علیه آمریکا برخیزند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون در وضعیتی قرار داریم که باید مردم تمامی شهرها در قالب یک رزمایش و و مانور بتوانند شهرها و مناطق سیل زده را بازسازی کنند و کشور را یک گام دیگر ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.