سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

«مقابله با ایران» برنامه‌ مشترک کاندیداهای‌ انتخاباتی رژیم صهیونیستی/ رقیب نتانیاهو چه مواضعی علیه ایران دارد؟

در شرایطی انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی برگزار شده که مقابله با ایران مشخصه اصلی نامزد‌های نهایی این کارزار است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی در حالی به پایان رسیده که نظرسنجی خروجی‌های حوزه‌های رای‌گیری از رقابت شانه به شانه دو حزب اصلی این رژیم خبر می‌دهد به طوری که هم بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود و هم بنی گانتز  رهبر حزب آبی و سفید خود را پیروز اعلام کرده‌اند.

هم‌زمان با شمارش آخرین آرا در انتخابات رژیم صهیونیستی، رسانه‌ها خبر داده‌اند که دو رقیب اصلی به یک تعداد کرسی در کنست (پارلمان این رژیم) کسب کرده‌اند.

پیش بینی می‌شود که حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اتحاد میانه‌رو «آبی و سفید» به رهبری بنی گانتز، ژنرال بازنشسته، هر کدام ۳۵بیش از کرسی در پارلمان بعدی داشته باشند.

بر همین اساس ائتلاف سفید و آبی به رهبری بنی گانتز شامگاه سه‌شنبه طی اطلاعیه‌ای گفت: «ما پیروز شدیم. این انتخابات یک پیروز مسلم و یک بازنده مسلم داشت».

در برابر، بنیامین نتانیاهو هم در توییتر نوشت: «بلوک جناح راست به رهبری لیکود فاتح نتایج شد. من از همه شهروندان اسرائیل برای رای و اعتمادشان تشکر می‌کنم. من همین امشب با متحدان طبیعی خودمان برای تشکیل دولت (جدید) اقدام خواهم کرد».

در چه صورتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتخاب می‌شود؟

به طور تاریخی هیچ‌گاه احزاب رژیم صهیونیستی موفق به پیروزی قاطع در کسب ۱۲۰ کرسی کنیسه و پارلمان این رژیم نشده‌اند و به همین علت دولت‌های این رژیم همیشه با ائتلاف متشکل از چند حزب شکل گرفته‌اند.

براساس نظرسنجی اخیر سایر احزاب حاضر در انتخابات امسال هر کدام تعداد کمتری از ۴۷-۵۰ کرسی باقی‌مانده کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را تصاحب کرده‌اند.

حزب لیکود؛ تلاش برای بقا و فرار از اتهامات وارده

این روز‌ها عرصه سیاسی در تلاویو  به کارزاری نفس‌گیر برای بنیامین نتانیاهو،  رهبر حزب لیکود و نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، مردی که در یک دهه گذشته نخست وزیر این رژیم  بوده، سخت در تلاش است که برای پنجمین بار هم قدرت را قبضه کند، در حالی که با اتهام‌های گسترده فساد مالی از جمله اختلاس و رشوه مواجه است و همین عامل نقض اعتماد عمومی را برای وی به دنبال داشته. هر چند رهبر حزب راست گرای لیکود این اتهام را ساخته و پرداخته رقبا می‌داند، اما ناظران معتقدند که این اتهامات بر شانس پیروزی نتانیاهو تاثیر منفی می‌گذارد.

در این میان منخم کلاین، استاد علوم سیاسی دانشگاه بارایلان، می‌گوید: «موضوع اصلی این کارزار نتانیاهوست، کسی که خود و حتی خانواده‌اش ارزش‌های اخلاقی را زیر سوال برده و حال خود و خانواده‌اش به اتهامات فساد مالی مرتبط هستند، برای مثال همسر نتانیاهو هم به اتهام فساد به دادگاه فرا خوانده شده و حال موضوع اصلی برای رای دهندگان این است که آیا به او اعتماد دارید یا ندارید». از این  رو اکثر ناظران معتقدند که رقابت‌های امسال در عمل به یک همه پرسی درباره بنیامین نتانیاهو تبدیل شده است.

این سیاستمدار  ۶۹ ساله صهیونیستی، در مبارزات انتخاباتی خود بیش از هر چیر بر امنیت اسرائیل تاکید کرده و این موضوع به یکی از محور‌های اصلی در تبلیغات انتخاباتی او تبدیل شده است. همچنین وی برای منحرف کردن افکار عمومی از پرونده فساد خود و خانواده‌اش، در روز‌های نزدیک به انتخابات با دادن وعده‌ای جنجالی از جنس اشغالگری تلاش کرده تا آرای رأی‌دهندگان راستگرا را به نفع خود جذب کند. نتانیاهو در این باره اعلام کرد که در صورت پیروزی، شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری را ضمیمه رژیم صهیونیستی خواهد کرد. از سوی دیگر نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی‌اش هدف اصلی خود را مقابله با ایران توصیف کرده چنانچه در روزهای اخیر نیز صراحتا اعلام کرد  به در خواست وی بوده که ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جزء سازمان‌های تروریستی معرفی کند.

با این تفاسیر از آنجا که رقابت‌های انتخابات برگزار شده است، حتی جا به جایی اندک آرا می‌تواند نتیجه را به نفع نتانیاهو یا رقیب اصلی اش بنی گانتز تغییر دهد.

رقیب نتانیاهو کیست؟
بنی گانتز فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی یک نظامی با تجربه است، اما به همان اندازه، سیاستمداری تازه کار است؛ که با «یایرل لاپید» رهبر حزب «یش اتید» ائتلاف آبی و سفید را تاسیس کرده، این اتحاد امیدی تازه در بین مخالفانی به وجود آورده که به دنبال یک گزینه جدی برای کنار زدن بنیامین نتانیاهو هستند، رهبر آبی و سفید‌ها به ویژه در میان سکولار‌های تلاویو طرفداران زیادی دارد.

او می‌گوید: «اسرائیل به رهبری نیاز دارد که به مردم دروغ نگوید، بین شهروندان یهودی و عرب اختلاف نیاندازد و منافع شخصی اش را به مصالح کشور ترجیح ندهد».

وی با اشاره به فساد گسترده نتانیاهو نیز افزود: «شما نمی‌توانید در شرایطی که تا این اندازه کیفر خواست علیه‌تان باشد هنوز دنبال آن باشید که از خودتان دفاع کنید و همزمان نخست وزیر باشید، برای همین من می‌گویم نتانیاهو در چنین شرایطی نمی‌تواند در مقامش باقی بماند، فکر می‌کنم دوره اش تمام شده و نوبت به فرد دیگری رسیده، که حدس می‌زنم آن یک نفر من باشم، نتانیاهو باید برود، چون آینده اسرائیل را به خطر می‌اندازد.»

در اردوی آبی و سفید جنرال‌های برجسته دیگری هم دیده می‌شوند. یکی از آن‌ها موشه یعلون است که در گذشته وزیر جنگ و فرمانده ارتش دولت نتانیاهو بوده و چندی پیش در اظهار نظری نژاد پرستانه گفت که هیچ کسی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) پیدا نمی‌شود  اندازه او عرب و فلسطینی کشته باشد. وی همچنین اعلام کرده که ایران اصلی‌ترین دشمن ما است و اگر قرار باشد میان این کشور و داعش یکی را انتخاب کنم، بدون شک داعش را انتخاب خواهم کرد.

اما در این میان نکته تامل برانگیز درباره روی کار آمدن این حزب تا بدین جا حاکی از آن است که ساکنان سرزمین‌های اشغالی ژنرال‌های خود را به عنوان جایگزین سیاستمداران می‌بینند که نظر منفی عمومی نسبت به سیاستمداران و نهاد‌های سیاسی را نشان می‌دهد.

مقابله با ایران هدف مشترک نتانیاهو و گانتز

گانتز نیز در کارزار انتخاباتی خود مقابله با ایران را هدف اصلی خود قرار داده و اعلام کرده است که در صورت به قدرت رسیدن، اجازه نخواهد که ایران به قدرت منطقه‌ای تبدیل شود، همچنین  مدعی شد که در صورتی که لازم شود هیچ تردیدی در استفاده از زور به خود راه نمی‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۳:۴۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۸
تمام مقامات کودک کش و غاصب رژیم اشغالگر قدس از این گنده گویی ها و اراجیف زیادحرف میکنن . خودشون خوب میدونند که با دم شیر بازی کردن چه آخر و عاقبتی براشون رقم خواهد خورد ..