سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افغانستان چهارمین شریک صادراتی ایران

سفیر ایران در افغانستان: توسعه تعاملات استانی و دو کشور ایران و افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  بهرامی ، سفیر ایران در افغانستان، با اشاره به اهمیت توسعه تعاملات استانی و دو کشور گفت: افغانستان چهارمین شریک صادراتی ایران است و ما اولین شریک تجاری افغانستان هستیم و درصدد هستیم تا شرایط موجود را با نگاه مقامات ارشد دو کشور تسهیل کنیم تا روابط متقابل خصوصا در حوزه اقتصاد حفظ شود.

وی بر تاثیر تحریم های فعلی ایران و نقش آن بر توسعه روابط با کشورهای همسایه، برپایی نمایشگاه ها برای توسعه تعاملات تجاری، تسهیل روادید و ویزا برای حضور تجار افغانی در ایران، گسترش ظرفیت حضور دانشجویان افغانی در ایران، اتمام جاده ترانزیتی به استان فراه افغانستان و از سرگیری کشت فراسرزمینی و منافع آن برای ایران تاکید کرد.

سفیر ایران در افغانستان همچنین مخالفت افغانستان با حقوق و عوارض گمرکی را علت فعال نبودن سه بازارچه مرزی خراسان جنوبی دانست و در خصوص اهمیت بازگشایی میل 73 برای تسهیل صادرات سیمان به افغانستان گفت : این موضوع نیازمند توافق در پایتخت های دو کشور است و کار در هفته آینده آغاز می شود و با پیشنهادات آقای استاندار امیدواریم بتونیم یک پنجره جدید را در این موضوع باز کنیم.

معتمدیان استاندار خراسان جنوبی هم بر پیگیری سفیر ایران در افغانستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور تاکید کرد.

وی افزود : مرز مشترک با افغانستان یکی از فرصت های استان است و زیر ساخت های خوبی از گذشته ایجاد شده و تجارت رونق گرفته اما موانع و فراز و نشیب هایی وجود دارد که شناسایی کردیم تا بتوانیم به مرور رفع کنیم و سفر سفیر هم برای آشنایی با پتانسیل های استان بوده تا بتوانند موانع موجود را رفع و شرایط تجارت را تسهیل کنند.

سلامی مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی  از آمادگی ایرلاین افغانستان برای راه اندازی خط هوایی بیرجند –افغانستان خبر داد.

وی از سفیر درخواست پرواز خراسان جنوبی به افغانستان را کرد و افزود: دو شرکت افغانستانی برای این پرواز اعلام آمادگی کرده اند. وی خاطرنشان کرد: فرودگاه ولایت فراه زیرساخت های بین المللی ندارد و ایرلاین های داخلی تضمین وضعیت صندلی را خواستار هستند. سلامی گفت: بعد از ولایت فراه استان کابل دیگر گزینه ما است اما پروازهای با ظرفیت کوچک نیاز داریم.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان هم با بیان اینکه تراز تجاری ما با افغانستان مثبت است گفت: با وجود ممنوعیت هایی که کشور افغانستان برای ایران ایجاد کرده سهم ما از تجارت با کشور افغانستان 21 درصد و معادل با 2 و 7 دهم میلیارد دلار است

در این نشست برخی از مسئولان حاضر در جلسه پیشنهاداتی همچون ایجاد صرافی در مرز ماهیرود برای تسهیل مبادلات پولی و بانکی، اعزام پزشکان متخصص برای برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی و برقراری پرواز های هوایی مطرح کردند که سفیر ایران در افغانستان قول پیگیری داد.

انتهای پیام/ک

آمادگی ایرلاین افغانستان برای راه اندازی خط هوایی بیرجند –افغانستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.