سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرید اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه موجب انتقاد شخصی مقامات آمریکایی از ترامپ شد

برخی مقامات وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا، دونالد ترامپ را به دلیل بی‌توجهی به قرارداد سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ میان ترکیه و روسیه سرزنش کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی‌ ای بی سی نیوز در مطلبی نوشت برخی مقامات وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا به طور خصوصی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به دلیل بی‌توجهی به قرارداد سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ میان ترکیه و روسیه انتقاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ ای بی سی، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا؛ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و پارتیک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا از افرادی هستند که بار‌ها در خصوص فروش سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه ابراز نگرانی کرده‌ و از ترامپ خواسته‌اند تا با دادن اولتیماتومی به آنکارا ضمن لغو قرارداد خرید اس-۴۰۰ روسیه، سامانه پاتریوت آمریکا را جایگزین این معامله کند.

همچنین به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید، مقامات ارشد آمریکایی طی ماه‌های گذشته همواره نسبت به انتخاب ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه به دونالد ترامپ هشدار داده‌اند و آن را مغایر با سیستم‌های دفاعی ناتو عنوان کرده‌اند.

این منابع اشاره کردند روسای جمهور آمریکا و ترکیه در تاریخ ۲۲ فوریه در خصوص قرارداد خرید سامانه اس ۴۰۰ و جایگزینی آن با سامانه آمریکایی پاتریوت با هم گفتگوی تلفنی داشته‌اند. ترامپ پس از این گفتگوی تلفنی متعهد شده است این موضوع را به کنگره ارجاع دهد.

این در حالی است که تلاش‌های ترکیه برای پیشبرد قرارداد خرید اس-۴۰۰ روسیه حاکی از عدم موفقیت مذاکرات دو طرف بوده است.

کاخ سفید هنوز به گزارش‌ ای بی سی واکنشی نشان نداده است.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اعلام کرد روند خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ به پایان رسیده است و آنکارا در مرحله پرداخت پول آن قرار دارد. به گفته اردوغان، آنکارا پیشتر پیشنهاد خرید سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت را به آمریکا داده بود، ولی آمریکایی‌ها شرایط مناسبی تعیین نکردند، به همین دلیل تا مشخص شدن زمان آن آنکارا از خرید پاتریوت صرف‌نظر کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.