سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا مطرح کرد؛

اقدامات بهداشتی در کمپ‌های نگهداری سیل زدگان/ لیست بیماری‌های واگیر در مناطق سیل زده

مطلق درباره اقدامات بهداشت در پناهگاه‌های سیل زدگان و بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل زه توضیح داد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا اظهار داشت: در هنگام وقوع بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و آتش سوزی که انسان‌های بسیاری مجبور به سکونت در اردوگاه‌ها و زیر چادر‌ها می‌شوند، مراقبت از بیماری‌های واگیر که ظرفیت اپیدمی شدن را دارند اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی افزود: وبا، اسهال خونی (شیگلایی و آمیبی)، هپاتیت‌های A و E، تیفوئید، مالاریا، مننژیت، سرخک، لپتوسپیروز و (ARI عفونت‌های حاد تنفسی و ILI) شبه آنفلوانزا، بیماری‌های واگیری هستند که در این راستا قرار می‌گیرند و مراقبت سندرومیک از این بیماری‌ها که مشمول قوانین بین المللی یا IHR نیز هستند در شرایط اضطراری راهکار مناسبی است که به تیم بهداشتی امکان واکنش سریع در پیشگیری و مهار طغیان‌ها را می‌دهد.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا با بیان اینکه در حوادث و بلایای طبیعی ابتدا ارزیابی خطرات به منظور واکنش سریع و مناسب باید انجام شود، افزود: به تناسب مرکز بهداشت استان و شهرستان، تیم فرماندهی متشکل از رئیس مرکز و کارشناسان مسئول بیماری ها، آموزش بهداشت، بهداشت محیط، بهداشت خانواده، تغذیه، بهداشت روان، اورژانس و آزمایشگاه به اتفاق و همراهی متخصص بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژیست تشکیل می‌شود. چون ممکن است در سطوح پایین تر، کارشناس به اندازه کافی نباشد و آموزش‌های لازم برای مسئولیت بیش از یک وظیفه یا فرآیند انجام شود.

وی ادامه داد: پزشک عمومی به عنوان سرپرست در هر تیم عملیاتی به همراه کارشناسان مربوطه متناظر با تیم فرماندهی وظیفه استقرار در اردوگاه و انجام خدماتی نظیر ویزیت بیماران و درمان مناسب و در صورت لزوم اعزام به بیمارستان، نظارت بر کار همکاران تیم، تهیه گزارش روزانه و ارائه آن به مسئول تیم فرماندهی شهرستان، شرکت در جلسات و هماهنگی و ارتباط با عوامل ذیربط، ثبت گزارش بیماری‌های مشمول مراقبت سندرومیک ذکر شده، گزارش وضعیت واکسیناسیون و توجه ویژه به پوشش واکسیناسیون سرخک (با توجه به موارد طغیان‌های اخیر درب عضی کشورها) جمعیت تحت پوشش را دارد.

وی افزود: تهیه فهرست افراد نیازمند مراقبت مانند نوزادان، کودکان زیر یک سال و زیر پنج سال، افراد سالخورده، بیماران دیابتی، قلبی، فشارخونی، نارسایی کلیه و کبدی، نقص ایمنی، زنان باردار به تفکیک پر خطر و بیش از ۳۴ هفته که نیاز به مراقبت ویژه دارند، گزارش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و پنج سال، گزارش مرگ مادران، دیگر وظایف پزشک محسوب می‌شود.

ضرورت تهیه نقشه جغرافیایی منطقه با پراکندگی بیماری‌ها

مطلق تاکید کرد: در هر تیم مراقبت باید نقشه جغرافیایی منطقه با پراکندگی بیماری‌ها موجود باشد. تقسیم کار و شرح وظایف کاردان و بهورز به تفکیک، تجزیه و تحلیل بیماری‌های گزارش شده روزانه، فرم‌های تکمیل شده بیماری‌های قابل گزارش، بیماریابی اکتیو اسهال، مالاریا و سرخک هر روز گزارش شود.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: موجودی دارو و اقلام ضروری دارو‌های مورد نیاز بیمار‌های واگیردار و واکسن، محل نگهداری دارو در شرایط مناسب، واکسن‌های مصرف شده و برآورد واکسن مورد نیاز، حفظ زنجیره سرد و گراف برودتی یخچال و وجود کولد باکس برای نوسانات برق منطقه از دیگر اقداماتی است که باید در این شرایط انجام شود.

وی در پایان گفت: فعالیت‌های آموزش بهداشت و حفظ روحیه نشاط به خصوص در کودکان، وجود بسته غذایی مورد نیاز بیماری‌های عفونی و گروه‌های سنی، نظارت بر سلامت آب آشامیدنی و مواد غذایی از تولید تا بسته بندی، حمل و نگهداری در اردوگاه و مصرف آن، اندازه گیری کلر باقیمانده، تهیه آب بسته بندی در بطری، دفع بهداشتی فاضلاب و زباله، وجود کافی توالت‌های بهداشتی و سیار و نظارت بر تمیزی و بهداشتی و وجود صابون مایع در دستشویی‌ها نیز باید به صورت ویژه در دستور کار تیم‌های سلامت قرار گیرد تا از شیوع بیماری‌ها پیشگیری شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.