سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زارعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تلاش آمریکا و اروپا برای پیروزی نتانیاهو در انتخابات

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با در نظر گرفتن حمایت‌های لابی صهیونیسم در آمریکا و اروپا، شانس پیروزی برای نتانیاهو وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته جاری در سرزمین‌های اشغالی برای انتخاب حزب حاکم و نخست وزیر انتخابات برگزار خواهد شد که در این میان برخی کارشناسان معتقدند، علی رغم پرونده‌های فساد مالی علیه بنیامین نتانیاهو ( نخست وزیر رژیم صهیونیستی) و خانواده‌اش، وی هنوز هم شانس پیروزی در انتخابات را دارد؛ در این گفت‌وگو به بررسی دلایل این موضوع می‌پردازیم.

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتخابات آتی فلسطین اشغالی و درصد احتمال پیروزی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر فعلی این رژیم، گفت: با توجه به حمایت‌هایی که از جانب دولت ترامپ و لابی یهود در ایالت متحده از نتانیاهو صورت گرفته و وعده‌هایی که به حزب حکم اسرائیل داده‌اند، احتمال پیروزی نتانیاهو وجود دارد.

وی در ادامه درباره عواملی که احتمال پیروزی نتانیاهو را در انتخابات افزایش می‌دهد، توضیح داد: با توجه به سیاست‌های افراطی که نتانیاهو در بحث کرانه باختری رود اردن در همین راستا دنبال می‌کند و بعلاوه اعلام کرده به هیچ عنوان با تشکیل دولت فلسطین موافقت نخواهد کرد، مباحث مربوط به نوار غزه و قدس را در پیش گرفته است. یک جریان افراطی و تندرو در لابی صهیونیستی همچنان از نتانیاهو حمایت می‌کند و در داخل رژیم علی رغم اینکه برخی از گروه‌ها مخالفت خودشان را با نخست وزیر فعلی اعلام کرده‌اند، پرونده‌های فساد مالی وی را علنی کرده و در دستور کار قوه قضاییه این رژیم قرار داده‌اند. با این حال می‌توان گفت که بنیامین نتانیاهو هنوز برگ برنده‌ای را در اختیار دارد.

زارعی در ادامه افزود: تنها تردیدی را که می‌توان در مورد پیروزی وی در انتخابات مطرح کرد، بحث ناکامی‌ها و شکست‌هایی است که با وجود محور مقاومت در نوار غزه متوجه رژیم اشغالی شده است که بخشی از این شکست‌ها و ناکامی‌ها را نتیجه برخی از سیاست‌های غلط دولت نتانیاهو می‌دانند. ولی با وجود تمام دلایلی که ذکر شد لابی‌های صهیونیست در اروپا و آمریکا همچنان از نتانیاهو و حزب وی حمایت می‌کنند که همین موضوع پیروزی وی را در شرایط موجود بالا می‌برد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پرونده فساد مالی نتانیاهو و تاثیر آن بر روند انتخابات، تصریح کرد: یک جریانی تلاش کرد در چند ماه اخیر در دادگاه‌های سرزمین‌های اشغالی مسائلی را مانند رشوه دادن نتانیاهو به رسانه‌ها و ایجاد یکسری تسهیلات برای یک جریان خاص به نخست وزیر فعلی نسبت دهد، اما علی‌رغم تمام این‌ها عملکرد نتانیاهو در بحث مقابله با سیاست‌های محور مقاومت در منطقه، حمایت‌هایی که ترامپ از وی به عمل آورد و لابی قدرتمند ایپک در آمریکا احتمال پیروزی بنیامین نتانیاهو را در انتخابات فعلی تا حدود زیادی تقویت کرده است.

وی در پایان در رابطه با اینکه شرایط داخلی رژیم اشغالی بیشتر مناسب یک حزب میانه رو است یا حزب تند رو، توضیح داد: به عقیده من در شرایط فعلی جریان افراطی در سرزمین‌های اشغالی از قدرت بیشتری برخوردار هستند؛ زیرا با توجه به سیاست‌های افراطی‌ای که در آمریکا توسط ترامپ دنبال می‌شود، این گرایش در سرزمین‌های اشغالی هم متوازن با سیاست‌های افراطی ترامپ در منطقه دیده می‌شود؛ ضمن اینکه بنیامین نتانیاهو موفق شده در سال‌های اخیر روابط خود را با کشور‌های منطقه افزایش دهد و صحبت‌های اخیر سلطان قابوس و مقامات عمانی برای بهبود روابط کشور‌های عربی با رژیم اشغالی و اظهار اینکه باید نگرانی‌ها درباره  امنیت رژیم اسرائیل را در هم نظر بگیرند، نشان می‌دهد که نتانیاهو موفقیت‌های قابل توجهی را با حمایت و پشتیبانی دولت آمریکا در ارتباط با کشور‌های منطقه در دستور کار خود قرار داده است که همین موفقیت‌ها برگ برنده‌ای است که می‌تواند به عنوان یک عامل قدرت برای حزب لیکود باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.