سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هوشیار زیباری خطاب به سعودی‌ها: خیلی دیر به عراق آمدید

وزیر خارجه پیشین عراق با اشاره به سفر‌های اخیرا مقامات سعودی به عراق اعلام کرد برای بازتوازن روابط بغداد و ریاض خیلی دیر شده و نفوذ ایران در عراق چند سال جلوتر از سعودی‌ها انجام شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر خارجه پیشین عراق با اشاره به سفر‌های اخیرا مقامات عربستان و ایران به عراق در حساب توئیتری خود نوشت: «سفر اخیرا هیات وزرای عالی‌رتبه سعودی به بغداد مورد استقبال است، اما برای بازتوازن روابط بغداد با تهران و ریاض خیلی دیر شده است.»

هوشیار زیباری در ادامه توییت خود نوشته که «نفوذ ایران در عراق چند سال زودتر از سعودی‌ها انجام شده و آن‌ها (سعودی‌ها) خیلی دیر بغداد را به آغوش کشیدند.»

اشاره هوشیار زیباری به سفر هیات بزرگ اقتصادی عربستان سعودی به بغداد در روز ۱۴ فروردین است. این در حالی است که عربستان ۲۵ سال روابط خود را با عراق قطع کرده بود و در سال ۲۰۱۵ مجددا سفارت خود در بغداد را بازگشایی کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اواخر اسفند گذشته طی یک سفر سه روزه به بغداد رفت و در این کشور مورد استقبال مقامات و رهبران سیاسی و مذهبی مختلف قرار گرفت. چند هفته بعد در نیمه فروردین، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز به دعوت ایران به تهران سفر کرد. دو طرف در این دیدار‌ها ده‌ها طرح بزرگ اقتصادی و تجاری را امضا کردند.

نخست‌وزیر عراق در تهران از حمایت‌های ایران از بغداد در مبارزه با تروریسم تشکر کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به ما کمک کرد و توانستیم پیروزی‌های زیادی کسب کنیم تا جایی که امروز به جایی رسیده‌ایم که ثبات و صلح بیشتری را در عراق مشاهده می‌کنیم.»

هوشیار زیباری بهمن ماه گذشته نیز در یک موضع‌گیری دیگر، اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره حضور نظامی این کشور در خاک عراق برای زیر نظر داشتن ایران را مایه شرمساری و خجالت دولت بغداد عنوان کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، عربستان ، تروریسم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
با سلام
عربستان سعودی بواسطه عقاید مذهبی ظاله وهابیت دشمن درجه یک کشورهای شیعه مذهب مثل عراق ، بحرین ،ایران و لبنان بوده و خواهد بود لذا نزدیکی ظاهری عربستان به این کشور ها درنهایت برای ضربه زدن و ویرانی این کشورها منجر خواهد شد لذا ملتهای این کشورها بایستی همیشه هوشیارانه حرکات عربستانی ها را زیر نظر داشته باشند.
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
اره خوبه .ولی خداکنه نمک خورده نمکدان نشکند .یادتون نره ما چقدر جوان برای کمک به مردم عراق و مبارزه با داعش از دست دادیم و یهو نروند دست برادر عرب خود را فشار بدهند