سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت اقتصادی؛

فرماندهی اقتصاد از طریق رونق تولید و هدایت اعتبار

یک کارشناس اقتصادی گفت: ۶ عامل در رونق تولید نقش دارد که تحقق آن، موجب رونق اقتصادی می شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، احسان رضایی کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی عنوان کرد: ۶ عامل در رونق تولید نقش دارد که تحقق آن، موجب رونق اقتصادی می شود.

عامل اول: بازار

در همه جای دنیا اولین بازار، بازار ملی آن کشور است کشورهای پیشرفته از بازار ملی جهت تقویت تولید ملی و بالابردن کیفیت کالاها استفاده می کنند که به پشتوانه بازار داخلی تقویت می شود و سپس تولید کالاها وارد بازار خارجی و در نتیجه منجر به صادرات کالاها می گردد.

ایران ۸۵ میلیون جمعیت یعنی ۸۵ میلیون مصرف کننده دارد، این جمعیت بعلاوه ۳۷ میلیون همسایه ایران، در ۱۵ کشور بازار مصرف ایران هستند. این حجم از جمعیت توانایی جذب تولیدات مختلف کشور را دارند.

عامل دوم: نیروی کار

ایران با ۳۳ میلیون نیروی کار جمعیت جوان را تشکیل داده است، در صورت برنامه ریزی مناسب می توان بیشترین بهره وری را از نیروی کار داشت.


بیشتر بخوانید: هدایت منابع صندوق توسعه ملی برای رونق بخشی به تولید


عامل سوم: سرمایه

نقدینگی ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومانی در بازار می تواند موتورِ محرکی قوی، برای تولید باشد. در سال های اخیر به دلیل مدیریت غلط و سرگردان این نقدینگی موجب تورم شده است.

عامل چهارم: مواد اولیه

در اقتصاد جهان سه منبع (نفت و گاز، معادن و کشاورزی) نقش مهمی دارند، ایران در هر سه منبع غنی است اما نیازمند طرح ریزی اهداف متعدد است.

عامل پنجم: دانش و ایده

دانش و ایده در چهارچوب اقتصاد دانش بنیان قرار میگیرد. برای افزایش کمیت و کیفیت تولید، بایستی دانش و نوآوری به فضای تولید تزریق شود.

۱۸۰۰۰ استاد دانشگاه، ۱۵ میلیون دانشجو و ۱.۵ میلیون نخبه در این کشور زندگی می کنند. این افراد، سرمایه اصلی برای تحقق رونق تولید هستند.


عامل ششم: فرهنگ تولید

یعنی همگان قلبشان برای تولید بتپد و هر کسی به این توجه داشته باشد که چگونه می تواند به رونق تولید کمک کند، تنها نقطه ضعف ایران در این بخش است، با ایجاد فرهنگ می توان در آینده ای نزدیک تمام مشکلات را پشت سر گذاشت.

برای هدایت اعتبار، چگونه باید این مدیریت غلتان، سیال شده، روان شده به سمت بخش های اقتصادی را مدیریت کرد؟

حجم نقدینگی از تولید ناخالص ملی هم بالاتر رفته است، میانگین رشد اقتصادی سالانه ۴درصد و حجم نقدینگی سالانه بیش از ۲۵ درصد است که با سرعتی بیش از ۶ برابرِ اقتصاد در حال رشد است.

عامل اصلی رشد نقدینگی در کشور، نظام بانکداری است. بانک ها برای جذب سپرده های بیشتر، بهره زیادی پرداخت می کنند که سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از این طریق، به حجم کل نقدینگی اضافه می شود.

برای هدایت درست نقدینگی، بایستی بخشی از نقدینگی به پروژه های نیمه تمام کشور که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است تزریق شود و پروژه های جدیدی جهت تکمیل زیرساخت های اقتصاد کشور، ایجاد شود.

یکی از راه حل های هدایت نقدینگی اخذ مالیات از حوزه های غیرمولد و پرسود، و حذف مالیات و دادن مشوق به حوزه های مولد در اقتصاد است.

هدایت نقدینگی گام مهمی است که اگر بدرستی برداشته شود می تواند زمینه ای برای گام های بعدی و بطور ویژه اصلاح نظام بانکی گردد.

انتهای پیام/

تشریح راهکارهای ایجاد رونق تولید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.