سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بر اثر بارش‌های بهاری؛

تالاب‌های چهارمحال و بختیاری سیراب شدند

بارش‌های بهاری، تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری را سیراب کرد.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، از آبگیری و سیراب شدن تالاب‌های این استان بر اثر بارندگی‌های بهاری از ابتدای فروردین ماه جاری خبر داد.

وی گفت: این تالاب‌ها شامل تالاب بین المللی چغاخور و گندمان، تالاب سولقان، و تالاب‌های فصلی علی‎آباد، دهنو، چال َتر و چال خشک است که همگی به صورت زنجیروار از ابتدای ضلع جنوبی شهرستان بروجن در امتداد کوه کلار از رشته کوه‌های زاگرس، به طرف غرب قرار دارد.

احمدی افزود: هم اکنون و بر اثر هدایت و جذب روان‎آب‎ها، ظرفیت سه و ۲ دهم میلیون متر مکعبی تالاب گندمان به طور کامل آبگیری شده و مازاد آب آن هم به صورت سرریز به مناطق پایین دست و نهایتاً رودخانه کارون منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین ۳۲ میلیون متر مکعب آب در تالاب بین المللی چغاخور ذخیره شده که ۸۰ درصد ظرفیت آبگیری این تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تالاب‌های فصلی علی‌آباد، دهنو، چال َتر و چال خشک هم که طی چند سال متوالی و به دلیل کاهش بارش‎ها و منابع آبی، خشک بود، به طور کامل احیا و آبگیری شد.

احمدی یادآور شد: در کنار بارش‌های خوب سال زراعی جاری، اجرای برنامه‌های حفاظتی و هدایت روان آب‌ها برای تغذیه مصنوعی تالاب‎ها که از چند سال گذشته اجرا می‎شود، در احیای آن‌ها موثر بوده است.

وی با بیان اهمیت و ارزش‌های زیست محیطی و اقتصادی و ظرفیت‌های گردشگری تالاب‌ها گفت: این تالاب‎ها، آب چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی روستا‌ها و مناطق پایین دست را هم تأمین می‌کند و زیست بوم و محلی مناسب برای تغذیه و تکثیر پرندگان بومی و مهاجر آبزی و کنار آبزی و همچنین انواع ماهیان و جانوران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ش

باران بهاری تالاب‌های چهارمحال و بختیاری را آبگیری کرد

برچسب ها: تالاب ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.