سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنادباشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مواضع تهران _بیروت در قبال اسرائیل یکسان است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌: لبنان هم مانند ایران از جایگاه مهمی در جهان برخوردار است و دو کشور مواضع یکسانی در قبال اسرائیل دارند.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تعاملات ایران- لبنان اظهار کرد: روابط تهران- بیروت ویژه و خاص است و به طور معمول در جهان امروز مشابه آن وجود ندارد چراکه دو کشور اشتراکات  مذهبی و فرهنگی زیادی داشته و از همه این موارد مهمتر  اشتراکات در موضع سیاسی علیه حرکت‌های یک جانبه گرایانه آمریکا و اسرائیل است. همچنین نباید فراموش کرد تنها کشوری که  در زمان اشغال به لبنان کمک کرد ایران بود.

وی در ادامه افزود: دولت لبنان در مقایسه با سایر دولت‌های عربی از لحاظ ساختاری متفاوت بوده و دولتی مبتنی بر آرای مردم است و برعکس اکثر دولت‌های غربی که نظام پادشاهی بر آنها حکومت می کند در این کشور نظامی جمهوری یرقرار است.

قنادباشی اظهار کرد: سه وجه اشتراک تهران- بیروت را می‌توان مواردی چون  مخالفت با اسرائیل ، مخالفت با آمریکا و نظام مردم سالاری دانست؛ بنابراین پیوندهای ما می‌تواند بسیار با دوام و مهم باشد. ایران با بسیاری از کشورها روابط دوستانه ای دارد اما برخی ساختار سیاسی‌شان با ما متفاوت است و حتی برخی مواضع‌شان در مقابل آمریکا و اسرائیل ، تفاوت قابل توجهی با ایران دارد. بنابراین روابط بین تهران و بیروت بسیار مستحکم خواهد بود مخصوصا اینکه انتخابات اخیر در لبنان حاکی از آن بودکه ایران پیروزی مهم سیاسی در مقابل افرادی کسب کرد که انتظار داشتند این انتخابات  یا انجام نشود و یا نتیجه دیگری داشته باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در شرایطی که دنیا تلاش می کند با عناوین مختلف و موانع متفاوت با دولت لبنان مخالفت کند روابط تهران- بیروت اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ کشورهای غربی گاهی به صورت رسمی و گاهی غیررسمی تلاش می‌کنند جنبش انصارالله را تروریست بنامند؛ با این حال لبنان از جهات مختلف حائز اهمیت بوده و شرایط و موقعیت استراتژیکی دارد.

وی درباره روابط ایران و سوریه هم عنوان کرد: قانون اساسی سوریه به عبارت دیگر نقشه راه ادامه حیات سیاسی دولت حاضر در این کشور است؛ به علاوه اینکه در حال حاضر راه حل‌های نظامی در این کشور به پایان خود نزدیک می‌شود و ادامه حل بحران سوریه از طریق سیاسی انجام خواهد شد.

قنادباشی در ادامه در رابطه با تدوین قانون اساسی جدید سوریه توضیح داد: قانون اساسی جدید سوریه باید به صورتی تدوین شود که نظامی که در حال حاضر بر مسند قدرت است و نظامی که پس از آن خواهد آمد، مبتنی بر آرای مردم باشد و هیچ کس در آن دخالت نکند. بنابراین آنچه که در مورد قانون اساسی این کشور در حال روی دادن است مربوط به دیگر کشورها نیست و در همین راستا هم ایران،‌ روسیه و بقیه کشورها علاقمند هستند که مردم،‌ احزاب و دولت سوریه در این زمینه تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.