سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دلار‌های آمریکایی برای بازرسی از یک قالیشویی در ایران/ نتانیاهو آژانس را به تور قوز آباد فرستاد

اظهارات نتانیاهو ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی را به انباری که ادعا شده بود ایران در آن مواد هسته‌ای نگهداری می‌کند،کشاند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری «رویترز»  به نقل از منابع آگاه  در روزهای  گذشته مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی از ساختمانی در ایران بازرسی کرده‌اند که در سخنرانی سال گذشته «بنیامین نتانیاهو»  در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مهرماه سال  گذشته در جریان نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با نشان دادن نقشه و عکس، به محلی در کوچه «ماهر» واقع در تورقوزآباد کهریزک، در جنوب غربی تهران، اشاره کرد و مدعی شد که این محل انبار هسته‌ای مخفی ایران بوده است.نتانیاهو گفته بود  اسرائیل  درباره وجود این انبار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است. مقام‌های آمریکایی نیز مدتی بعد اشاره کردند که از وجود این محل اطلاع داشته‌اند، اما چیز مهمی در آن پیدا نشده است. در پاسخ  هم مقامات ایرانی به این اظهارات واکنش نشان دادند و  محلی که نتانیاهو در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در تورقوزآباد کهریزک معرفی کرده بود را  یک کارگاه ساده قالی‌شویی دانستند تا جایی که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، همان زمان در واکنشی طعنه‌آمیز به آن گفت: «به نظر می‌رسد کسی باید نتانیاهو را سرکار گذاشته باشد!»

رویترز در ادامه  نوشت یک دیپلمات که خواسته نامش فاش نشود ادعا کرده  بازرسان آژانس در ماه گذشته میلادی بیش از یک بار در این محل حضور پیدا کرده‌اند.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای مفاد هسته‌ای برجام را بر عهده دارد، تاکنون از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده است. این در حالی است که یک مقام ایرانی گفته؛ «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و هر دسترسی‌ای که تا الان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده، در چارچوب مقررات و قواعد بوده و نه چیزی فراتر از آن».  در این میان ادعای رویترز هم مطرح شد که نوشته بود هرچند هنوز نتیجه نمونه‌برداری‌ها از سایت(!)  مورد اشاره مشخص نشده، اما صرف بازرسی از این محل نشان می‌دهد که ایران همچنان به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند است و  پیش از این نیز آژانس پایبندی ایران را برای  چهاردهمین بار تایید کرده بود.

با توجه به تایید های مکرر آژانس مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش این سئوال مطرح می شود که آیا بازهم  دلیلی برای بازی آژانس در زمین نتانیاهو وجود دارد؟ شاید بتوان مهم ترین دلیل در این زمینه را تلاش تل آویو  و واشنگتن برای فشار بیشتر بر آژانس دانست تا با این روش هجمه‌های بی اساس علیه کشورمان را افزایش دهند و اهداف خود را  پیش ببرند.

 

تایید از آژانس  و انکار از آمریکا !

در ماه‌های گذشته رژیم صهیونیستی و آمریکا به صراحت از لزوم فشار به آژانس صحبت کرده‌اند؛ فشار واشنگتن به آژانس در حالی صورت می‌گیرد که  آمریکا نزدیک به یک سال پیش با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تعهدات خود در برجام، به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد.با این وجود، نماینده این کشور در نشست اخیر شورای حکام آژانس بار دیگر بر لزوم ادامه بازرسی‌های گسترده از برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد .در این میان، یوکیا آمانو که در روزهای گذشته  برای شرکت در نشست شورای امنیت با موضوع پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی به نیویورک سفر کرده بود،  در شورای امنیت بار دیگر اجرای تعهدات ایران تحت برجام را تایید کرد و گفت؛ از سال ۲۰۰۹ به بعد هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده است.

همچنین آمانو  مدعی شد در گزارش‌هایش  به شورای حکام، تاکید کرده  ایران در حال اجرای تعهدات خود است؛ آمانو  با بیان اینکه بازرسان آژانس به همه سایت‌ها و مکان‌های مورد نیاز در ایران دسترسی داشتند،  خاطرنشان کرد که ضرورت دارد ایران همچنان تعهدات خود را به طور کامل اجرا کند.به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات ژاپنی در سفر خود به واشنگتن با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ایران و کره شمالی دیدار و گفت‌وگو داشته است و در این دیدار «مایک پمپئو» تاکید کرده که باید  «راستی‌آزمایی در ایران»  ادامه یابد و در عین حال آمانو هم ادامه دیدارهایی از این جنس را برای از بین بردن سوءتفاهمات مفید دانسته است. 

 

 بازرسی تورقوزآباد؛ بازی در زمین توهمات نتانیاهو!

در این میان کارشناسان نظرات متعددی را در خصوص استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی هم چون آژانس انرژی اتمی توسط کشورهایی مانند آمریکا  مطرح  کرده اند به طوری که حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به بازدید بازرسان آژانس از تورقوز آباد و بازی در زمین توهمات نتانیاهو گفت، ایران بر مبنای توافقی که با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد این نهاد می تواند از تاسیسات هسته‌ای بازدید داشته باشد. کشور ما  همچنین به صورت دواطلبانه  پروتکل الحاقی  را قبول کرده و  این موضوع نیز بر روند بازدید ها افزوده است. بهشتی پور تاکید کرد دیدن  از یک منطقه و یا ساختمانی که نظامی نیست  و فعالیت هسته ای  هم در آن وجود ندارد و تنها بر اساس شک و تردیدها مورد بازرسی قرار گرفته است نمی تواند چندان حساسیت زا باشد و خلاف عرف نیست زیرا  آنکه حساب پاک است از محاسبه چه باک!

 

وی سپس عنوان کرد که بازرسی های این چنینی مخل امنیت و استقلال ما نیست و بر اساس توافقات صورت گرفته است. در ادامه این کارشناس هسته ای با اشاره به وابستگی مالی آژانس به کشورهایی مانند آمریکا، امکان هر گونه سوگیری های سیاسی در تصمیم گیرهای این نهاد بین المللی را رد کرد و گفت  آژانس انرژی اتمی در چارچوب انجام نظارتها برجامی بودجه ای را مصوب کرده است که هر ساله این بودجه از اعضای این نهاد دریافت می شود. لذا اظهار نظر پمپئو در خصوص  کمک های دواطلبانه  در راستای همین موضوع است. وی تاکید کرد که کمک های مالی نمی تواند تاثیری در تصمیم گیری های آژانس علیه ایران داشته باشد زیرا از سال 94  آمریکا حداکثر فشار را بر آژانس وارد کرده است تا گزارش هایش را  خلاف آنچه که می بینند رد کند اما بازرسان هیچگاه چنین کاری را انجام نداده اند. بنابراین کمک مالی واشنگتن را نمی توان زمینه ساز  هجمه سازی علیه ایران دانست.

اما در مقابل  این اظهارات  فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل  که جز منتقدان برجام  نیز محسوب می شود در گفت‌وگو  با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به   بازرسی ماموران آژانس از مراکز  نامرتبط در ایران بر اساس شک و تردید و درگیر شدن این نهاد در اوهام نتانیاهو، گفت که در اینکه سازمانی هایی نظیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت نفوذ آمریکا هستند شکی نیست و این امر به دلیل وابستگی مالی این نهاد  است. ایزدی تاکید کرد کمک های مالی کاخ سفید  بر تصمیم گیری های این سازمان بی تاثیر نیست و  هجمه سازی علیه کشورمان  متاثر از این موضوع است. این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تاریخ پرونده هسته‌ای  و  بازرسی های پی درپی و فضاسازی علیه برنامه صلح آمیز اتمی ایران مدعی شد  از زمانیکه برنامه هسته‌ای کشورمان در آژانس مطرح شده لابی آمریکا همواره تلاش داشته  پرونده هسته‌ای کشورمان  به بدترین شکل ممکن  ادامه پیدا کند.

 

وقتی صدای آمانو هم زیر بار فشارها در می آید!

آمریکا مهمترین حامی مالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و برای سال آینده میلادی نیز مبلغی را برای «کمک داوطلبانه» به آژانس از جمله در زمینه بازرسی از ایران اختصاص داده است! با جمله ای تحت عنوان کمک دواطلبانه می تواند فهمید که چرا یک نهاد بین المللی هم چون آژانس مجبور و ملزم است  هر از گاهی در زمین  اوهام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران  بازی می کند.عدم استقلال مالی نهادهای بین المللی ضعف جدی آنها برای تصمیم گیری های فارغ از سوء گیری محسوب می شود، این موضوع یک امر طبیعی است و هر جا که پول باشد منافع تسهیل می شود. می توان گفت هر نهاد در جامعه بین الملل امروز درگیر سیاسی بازی است و متاسفانه این امر خلاف اصول و منشور تصویب شده توسط کشورهاست.

فشار و فضاسازی برای بازرسی از یک قالیشویی با اتکا بر اوهام یک شومن سیاسی علامت سوال بزرگی  را در خصوص  عملکرد و کارکرد آژانس به وجود می آورد. این فشارها تا جایی بر آژانس وارد شده است که حتی صدای آمانو را نیز درآورده است، چنانچه در یک نشست درسرزمین های اشغالی به یکباره خبری به عنوان یک خبری فوری از مانیتورها پخش می شود تحت این عنوان که ایران از برجام خارج شده است و به زودی بازرسان را اخراج خواهد کرد و این موضوع موجب شد حاضران در این نشست تا چند دقیقه در یک بهت خبری فرو بروند و پس از آن اعلام شد که خبر جعلی است. این امر اعصبانیت نمایندگان آژآنس و آمانو را موجب شد تا جایی که پنجمین مدیر کل آژانس انرژی اتمی  خطاب به آمریکا و تل آویو نشینان گفت؛ استقلال آژانس نباید تضعیف شود چراکه تلاش برای به‌دست گرفتن کنترل این سازمان  و یا اعمال فشار بر آن در زمینه بررسی توافق هسته‌ای، نتیجه معکوس داشته و بسیار خطرناک است. بنابراین بازرسی از یک قالیشویی در حاشیه شهر تهران با اتکا به داده ها و اطلاعات نتانیاهو نشان می دهد  علاوه بر اینکه این نهاد بین المللی باید در خصوص فشارهای وارده کمی با تامل بیشتر تصمیم گیری کند؛ فضا سازی و ارائه اطلاعات اشتباه  علیه ایران  نیز ریسمان پوسیده ای در سیاست های مشترک ترامپ- نتانیاهو محسوب می شود.

گزارش از : آزاده تهرانی
انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.