سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چشم انداز بازار خودرو در سال ۹۸/ چگونه صنعت خودروسازی کشور به رونق تولید می‌رسد؟

بهبود صنعت خودرو در گرو تولید است زیرا ریشه اصلی بسیاری از نارسایی‌های این بازار به شرایط تولیدی خودروسازان داخلی بر می گردد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۷، یکی از سخت‌ترین دورانِ بازار خودرو برای کشور و قشر مصرف کننده بود.

افزایش شدید قیمت ها، کمبود تیراژ، مشکلات متعددی که برای کارخانجات قطعه سازی بوجود آمد خروج برخی از خودروسازان خارجی از ایران و به تبع تنگ‌تر شدن حلقه تحریم ها، همه و همه، مزید بر علت شد تا بازار خودرو دوران دشوار و پر نوسانی را تجربه کند، دورانی که اطلاق عنوان بی سابقه برای آن، اغراق آمیز به نظر نمی‌رسد.

حالا پس از گذشت یکسال پر فراز و نشیب، سوال بخش قابل توجهی از افکار عمومی جامعه، معطوف بر این امر است که وضعیت بازار خودرو امسال  چگونه خواهد بود، سوالی که با قاطعیت نمی‌توان در خصوص آن اظهار نظر کرد، زیرا امسال تعیین و تبیین دقیق و واقعی شرایط حاکم بر بازار خودرو معلول عوامل متعددی است که اظهار نظر در خصوص آن امری دشوار به نظر می‌رسد، اما به هر ترتیب با جمع بندی نظر کارشناسان، صاحب نظران و فعالان بازار خودرو می‌توان به گمانه زنی‌هایی در این خصوص مبادرت ورزید.

نقش تعیین کننده دیپلماسی خارجی ایران در فراز‌ها و فرود‌های بازار اتومبیل

در این میان، برخی از فعالان بازار خودرو، معتقدند یکی از مولفه‌های اثرگذار در تعیین شرایط بازار اتومبیل در کشور، به دیپلماسی خارجی ایران معطوف می‌شود.

به هر ترتیب، می‌باید این واقعیت را پذیرفت که یکی از کانون‌های تمرکز تحریم‌های نظام سلطه با محوریت واشنگتن به صنعت خودورسازی کشور متمرکز شده است.

شهرام عطائی، یکی از فعالان  عرصه خرید و فروش خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح وضعیت احتمالی بازار خودرو در سال ۹۸ اظهار کرد:به هرترتیب تجارب گذشته این واقعیت را ملموس و عیان ساخته که کیفیت مراودات بین المللی ایران با کشور‌های خارجی، نقش موثری در بازار خودرو ایفاء می‌کند و به واقع اگرچه در ظاهر امر، اتومبیل سازی در کشور در قالب یک صنعت قابل تعریف است، اما وابستگی آن به مسائل سیاسی و علی الخصوص سیاست خارجی غیر قابل انکار است.

وی افزود: به زعم بنده، در صورت حصول آرامش در مراودات سیاسی و بین المللی ایران، امکان تحمیل شوک‌های قیمتی به بازار مذکور، به حداقل ممکن خواهد رسید و بالعکس در صورت تشنج در روابط بین المللی، بازار خودرو نیز به تبع روابط خارجی کشور دچار نارسایی‌هایی خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آیا قیمت خودرو در سال ۹۸ افزایش می‌یابد؟


عطائی در ادامه بیان کرد: علت این سطح از وابستگیِ وضعیتِ شرایط حاکم بر بازار خودرو به مسائل سیاست خارجی، به این امر باز می‌گردد که متاسفانه بازار خودروی کشور (حداقل در ارتباط با خودرو‌هایی که داعیه تولید داخلی آن را داریم) نتوانسته آنچنان که باید به استقلال و خودکفایی کامل نائل شود و این موضوع پاشنه آشیلی است که می‌باید برای مرتفع سازی آن تلاش شود.

این فعال در حوزه خرید و فروش خودرو عنوان کرد: متاسفانه سیگنال‌های دریافتی از بازار خودرو و رفتار متقاضیان، حاکی از این موضوع است که افکار عمومی شرایط مطلوبی را برای بازار خودرو در سال ۹۸، پیش بینی نمی‌کنند و برای خروج از این وضعیت ابتدا به ساکن می‌باید وضعیت تولید را بهبود بخشید، زیرا ریشه اصلی بسیاری از نارسایی‌های ایجاد شده در بازار خودروی سال ۹۷، به شرایط تولیدی خودروسازان داخلی معطوف می‌شد.

عطائی تصریح کرد: تحقق شعار سال در صنعت خودروسازی و حصول رونق تولید یکی از ضروریاتی است که باید برای تحقق آن تلاش فزاینده‌ای عملیاتی شود، در غیر اینصورت برون رفت از نارسایی‌های موجود در این حوزه، امری بسیار دشوار، هزینه ساز و شاید ناممکن خواهد بود.

این فعال در حوزه خرید و فروش خودرو گفت: در صورت تحقق رونق تولید در صنعت خودروسازی کشور، کسب و کار فعالان این حوزه در تمامی بخش‌ها (اعم از کارخانجات تولیدی، قطعه سازان، فعالان حوزه خرید و فروش و نمایشگاه داران، کارشناسان فنی و خدماتی این عرصه که در قالب صنوف متعدد در اقصی نقاط کشور مشغول به فعالیت هستند) نیز متحول خواهد شد.

وی افزود: البته نوسانات نرخ ارز، شرایط حاکم بر بازار خودرو‌های خارجی را نیز متشنج کرد، اما با توجه به استراتژی صنعتی کشور که اولویت آن  تولید داخلی است و از دیگر سو در نظر گرفتن این واقعیت که بخش قابل توجهی از جامعه هدف و مصرف کنندگان نیز توان خرید خودرو‌های داخلی را دارند و کمتر به اتومبیل‌های خارجی می‌اندیشند، ضروری است در راستای ساماندهی وضعیت صنعت و بازار خودرو‌های داخلی تلاش افزون تری لحاظ شود.

این فعال در حوزه بازار خودرو گفت: قطع به یقین، مشکلات تجربه شده بازار خودرو در طول ماه‌های گذشته بصورت یکباره و آنی بوجود نیامده است، بلکه این مشکلات به مثابه آتش زیر خاکستری بود که با اندک شوک وارده، شعله ور شد.

وی افزود: متاسفانه، برخی از قطعات اصلی خودرو‌های موجود در ایران، از سوی شرکت‌های خارجی تولید و تامین می‌شوند و به تبع با وجود مشکل نقل و انتقال پول، امکان رفع و حل و فصل معضلات موجود در عرصه خودروسازی و بازار مرتبطِ با آن، در کوتاه مدت بسیار خوشبینانه به نظر می‌رسد.

توجه به تولید و عرضه خودرو، نقش بسزایی در قیمت اتومبیل ایفاء می‌کند

بدون تردید، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های قشر مصرف کننده و متقاضی خودرو در جامعه به قیمت احتمالی آن در سال ۹۸ باز می‌گردد.

در این میان، بسیاری از کارشناسان معتقدند، اُفت و خیز قیمت‌ها به شدت وابسته و تابعی از میزان تولید و عرضه خواهد بود و در صورت رونق تولید و افزایش عرضه، قطعا تعادل منطقی تری در نظام عرضه و تقاضای اتومبیل ایجاد می‌شود و در چنین شرایطی  بروز شوک‌ها و نوسانات قیمتی مسدود خواهد شد.

چندی پیش، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو  در گفت و گویی با رسانه ها، اظهار کرد: در شرایطی که تولید با نارسایی مواجه و همراه شود و میزان عرضه خودروسازان داخلی با ضریب تقاضا همسان و متناسب نباشد به تبع قیمت‌ها با تغییر و نوسان همراه خواهند شد.

به زعم وی سیاست گذاران و دستگاه‌های ذی ربط می‌توانند با استفاده از ابزار تعرفه و کاهش آن، شرایط را برای واردات هموار سازند تا به کمک خودرو‌های وارداتی، تعادل لازم در نظام عرضه و تقاضا حاصل شود.

این کارشناس خودرو، لحاظ کردن تنفس برای خودروسازان در ارتباط با معوقات بانکی را، راهکاری دیگر در بهبود وضعیت احتمالی در ارتباط با نامتوازن بودن میزان عرضه به نسبت تقاضا قلمداد می‌کند.

کریمی سنجری می‌گوید: تزریق نقدینگی یکی از متداول‌ترین اقداماتی است که در شرایط بحرانی برای بهبود شرایط خودروسازان در دستور کار قرار می‌گیرد، امری که تبعات و عواقب نامطلوبی برای اقتصاد کشور در سطح کلان خواهد داشت.

سعید مدنی، مدیر عامل پیشین یکی از خودروسازی‌های داخلی و کارشناس حوزه اتومبیل نیز در گفت و گویی با رسانه ها، معتقد است، دستگاه‌های ذی ربط باید آزاد سازی قیمت خودرو را بصورت کامل در دستور کار قرار دهند.

وی معتقد است، هر آنچه فاصله قیمتی میان کارخانه تا بازارکمتر شود، فضا برای دلالان و واسطه‌ها نیز تنگ‌تر خواهد شد و به تبع در چنین شرایطی بازار مذکور از ثبات، تعادل و آرامش افزون تری برخوردار خواهد شد.

این کارشناس خودرو، حرکت وزارت صمت برای قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار را یکی از منطقی‌ترین اقدامات برای ساماندهی بازار خودرو عنوان می‌کند.

کاهش نرخ تورم و سرعت گردش نقدینگی، دو عنصر ضروری در اقتصاد کشور محسوب می‌شود

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت و گویی با رسانه‌ها ضمن اشاره به برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا در بازار خودرو و کاهش قابل توجه میزان عرضه به عنوان عنصری تاثیرگذار در نوسانات بازار خودرو می‌گوید: به زعم بنده در گام نخست می‌باید تورمی را که در اقتصاد کلان بوجود آمده مرتفع کرد و سپس با تغییر سیاست‌های پولی در راستای کاهش نرخ تورم و کنترل سرعت گردش نقدینگی گام برداشت.

وی می‌افزاید: در حال حاضر، مردم میل بسیاری به خرید کالا پیدا کرده اند که می‌باید این رویه و رویکرد اصلاح شود.

زاوه معتقد است، در صورت بازنگری امور در فرآیند تامین اقلام پر تیراژ و عادی سازی شرایط در این عرصه، طبیعتا قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند در غیر اینصورت با وجود مشکل تامین و تقاضا، رکود عمیق و قابل توجهی در صنعت خودروسازی کشور پدیدار می‌شود و به تبع با افزایش فزاینده‌تر قیمت‌ها مردم توان خرید خودرو را نخواهند داشت و محصولات خودروسازان در چنین شرایطی بدون مشتری باقی می‌ماند.

امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، شرایط بازار خودرو برای امسال با تحولات مطلوب و مثبتی همراه شود تا در سایه آن هم جامعه مصرف کننده متحمل هزینه‌های سنگینی نشود و هم بازار صنعت خودروسازی دچار رکود تورمی نشود که یقینا بروز این عارضه، یکی از اشتغالزاترین صنایع کشور را با مشکلاتی مواجه می‌کند که به تبع آن می‌تواند ابعاد هزینه سازی را در اقتصاد کلان کشور ایجاد کند که طبیعتا در چنین فضا و شرایطی، تشدید ضریب بیکاری در جامعه دور از انتظار نخواهد بود.

قطعا تلاش حداکثری برای رونق تولید در عرصه خودروسازی و البته تامین پیش نیاز‌های مرتبط با آن، یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که می‌باید در سال ۹۸، مدنظر تصمیم گیران و تصمیم سازان اقتصادی کشور و عوامل ذیربط در عرصه اتومبیل سازی قرار گیرد، امری که با تحقق آن، گشایش‌های خیره کننده‌ای در این صنعت حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
صعنت خودروسازي فقط بايد تعطيل شود و بس مگر اينکه سپاه خودرو بسازد
ناشناس
۱۹:۴۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
بازارداخلی خودرواشباع شده است ولی خودروسازها خودروی قابل صادرات تولید نمی کنند می خواهند باافزایش قیمت خودرونیاز کاذب ایجادکنند قطعا شکست می خورند چون ملت آگاهند ومی دانندقیمت خودروباکیفیت درجهان خیلی کمتراز خودروهای بی کیفیت داخلی است.
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
واردات خودور را ازاد کنید البته با تعرفه پایین زیر ۱۰ درصد. مردم خسته شدند از این همه گرانی و بی کیفیتی
برز
۰۹:۱۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
سزای گران فروشی نخریدنه تازمانی به سایت حمله کنیم همینه
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
تا كي بايد بكشيم از دلال بازيها مردم پول رو با خون دل به دست ميارند دلال نا محترم با يك تلفن يه هماهنگي 30مليون به جيب ميزنه ،
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
تا كي بايد تحمل کنیم ؟
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
خدایا به فریاد این ملت برسه فقط
علیرضا
۰۸:۱۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
کجای اسلام و کجای دنیا دیدید که یک کالایی را بعنوان خودرو 60 برابر گرانتر بفروشند ؟ قیمت واقعی پراید 2 میلیون تومن و 206 قیمتش 4 میلیون تومان است.
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
برفرض قیمت واقعی پراید 2میلیون باشه،60برابرش میشه 120
پس شما دارقوز آباد زندگی میکنی که پرایدتون شده 120
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
اون کارشناسی که میگه قیمت خودرو را آزاد کنین بازار به تعادل میرسه . با این کار دلال حذف میشه و خودرو ساز جای دلال رو در بازار میگیره. برای ملت ایران چه فرقی میکنه دلال سود بگیره یا خودرو ساز . مهم ترین هدف باید پایین آمدن قیمت خودرو باشه.
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
درود بر شرفت
کاظم پور
۰۷:۴۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
مافیای باید تعطیل شوند
مردم را بچاره کردند
جان و مال مردم را بازیچه خود کرده اند
ناشناس
۰۶:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
بی خیال
رویا
۰۳:۱۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
اینا که میگفتن خودمون تولید میکنیمو... همین بود تحریم شدیم مچشونو گرفتیم
ناشناس
۰۳:۱۳ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
این ننگ نیست ک تولید کاهش دادن تا خودرو گرون؟!!!؟
علی احمدی
۰۲:۱۱ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
تو برنامه دیوار سرچ کنیدبزنید حواله خودرو، همه رو دادن به دلالها دارن با سود ۱۰تا۲۰ میلیون به بالا میفروشن این به تحریم وقطعه ساز وگرونی چه ربطی داره
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
ایران خودرو و سایپا دشمن سرسخت تولید و رونق اقتصادی هستند و محصولاتشان سالانه هزاران کشته و زخمی به جای میگذارد و میلیاردها تومان هزینه نگهداری محصولات مزخرفشان است ----یا درست تولید کنند یا برای همیشه تعطیل شوند
ناشناس
۰۰:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
خیلی زشت و مایه تاسف است ولی ارزوی ما سوار شدن تو ماشینهایی است که افغانیهاو عراقیها سوار میشوند بازم معذرت میخوام ولی واقعیت را باید گفت دم همه متولیان و حمایت کنندگان گرم
علی
۲۳:۵۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
راهکار حله تمامی مشکلات ورود صد در صد سپاه توی اون حوزه هست هر جا سپاه وارد شده موفقیت چشم گیری در اون حوزه شاهد بودیم مثلا موشک -عمران و غیره
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
حمایت از مافیای خودرو به قیمت جون مردم
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
جمع کنین این مافیای خودرو‌سازی رو. چرا کارخونه های خودروسازی احداث نمیشه تا شاهد رقابت و ارتقا کیفیت بشیم.
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
اینا خودرو نیستن
سعید
۱۹:۴۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
این همه به چه درد مردم میخوره جوابش یه اره یا نه گرون میشه یا نه
سلما
۱۹:۳۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
ایشالا ایران خودرو و سایپا تعطیل بشه تا حساب کار دست بعضی تولیدکنندگان داخلی بیاد
محسن
۱۹:۲۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
حرفی ندارم
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
ادم تعجب میکنه جنس بی کیفیت تولید کنی،به قیمت سرسام اور وبه زور به خرد ملت بدی ،مردمو بدون هیچ پاسخگویی تو جاده ها بکشی .
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
این ینی مردم سالاری ، اگر راست میگویید رفراندوم بگذارید ببینیم چند درصد باتعطیلی کارخانه های خودرو موافقند
T.J
۱۷:۰۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
تو ماشین داخلی را در این سیلی که آمد نگاه کن 10 سانتی متر آب خاموشش می کنه . اما ماشین هایی که وارد شده بر خلاف جهت آب حرکت می کند
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
بنظرمن خودرو اصلا نیاز اساسی نیست.من خودم تو خودروسازی کار میکنم داریم طی سال جدید بیکار میشیم با این وضع افتضاح.ولی به نظرم به خودروساز نباید باج داد. عین یه بچه تنبل درس نخون شده که فقط پول خوره داره. بازدهی صفر علی برکت الله
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
به یاری خداشاهدورشکستگی خودروسازهای بی انصاف باشیم
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
مردم پول ندارن هزینه خوراک شان را تامین کنند آمدن سیل هم زمینهای کشاورزی استان های حاصل خیز رو نابود کرد و غلات هم قحطی میاد..اونوقت فکر رونق تولید خودرو هستید؟
مهدی
۱۶:۲۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خدا بخیر کنه شرکتی که من توش کار میکنم تولید کننده قطعات خودرو که گفتن از امروز (98/01/17)تا آخر اردیبهشت تعطیله.واقعا باید چکار کنیم؟؟؟؟؟!!!!!!!!!کیه جواب بده چطور باید زندگی هامون بچرخه با این گرونی ها و بیکاری ها
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
توکلتون بر خدا باشد
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
دست از این همه بی انصافی وگران فروشی بردارید از خدابترسید
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
تا زمانیکه ضرر وزیان مدیریتی صنعت خودرو با حمایت دولتها مستقیماً با گران فروشی وتحویل خودروهای فاقد آپشنها لازم و بی کیفیت از جیب مردم تعمیین می شود هیچ انگیزه و خواستی برای افزایش کیفیت و قیمت منصفانه وجود نخواهد داشت وتا زمانیکه مردم بدون درک واقعیت در یک چشم بر هم زدن هر تعداد خودرو را با هر قیمتی می خرند ملت منتظر کاهش قیمت به هیچ وجه نباشد
حسن
۱۴:۰۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
یه عمر شعار شنیدیم عمل نیست
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
یه عمر داریم میشنویم
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
رونق تولید !!!!!!!
ملکوت
۱۳:۴۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
این مسئولین دارند مردم اذیت میکنند از هر نظر که نگاه کنی .
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
صنعت خودرو کاش رونق نداشت ولی کیفیت داشت ، خودرو بی کیفیت واقعا خیانت است باید مسئولان جوابگو باشن .
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
همه چقدر ثبت نام می کنن صود داره
منصور
۰۵:۳۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
مجید جان // صود را با (ط ) دسته دار مینویسن / نه با (ص)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
بعداز چهل وچندسال خودروسازی رسیده ایم به تولیدخودروهای ازرده خارج باقیمت نجومی
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
دلار هفت تومانی را کردید ۱۳۰۰۰تومان نرخ تورم مسکن از اول انقلاب تا الان هزاران برابر شده خودرو هزاران برابر ارزش پول ملی هزار هزار برابر ارزشش رو از دست داده در حوزه خارجی صفر با چه امیدی به آینده نگاه کنیم
T.J
۱۶:۴۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
دلار هفت تومانی چیه دلار فقط 1000 تومان بود
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
منظورم هفت تا یک تومانی بود
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
منظورش 45 سال پیش بوده که هفت تا تک تومن بود
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
ما خواستار کاهش قیمت هستیم
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
اگر تقاضا زادریکسال درنظر بگیر تفاوت تولید وتقاضا خودروواردکنن مطمئن باشید خودروسازی اژ مونتاژ به خودکفایی میرسد بشرطی که مافیادولتی نباشه
دلسوز
۱۲:۴۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام، به امید آنکه امسال سیستم ساخت خودرو در ایران بطور سالم رقابتی بشه
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
انشالله
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
بله وحالا مشاهده میکنیم که ایرانخودرو در افزایش قیمت با سایپا کورس میزاره ولی این سایپاست که خودشو داره جلو میکشه و سایپا قهرمان میشه هورااااااااااااااااا
در انتظار ظهور امام زمان
۱۲:۴۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
اگر نمایندگان مجلس به وظایف خود عمل کنند که نمیکنند. کافیست دولت را مکلف نمایند که واردات خودرو را با تعرفه صفر درصد وارد کند . آنوقت است که خودروساز داخلی و التماس می افتد که بیایید خودورهای مرا بخرید. ولی چون نمایندگان مردم خودشان یا سهامدار هستند و بهیچ وجه به فکر مردم نیستند. و این مردم باز هم به آنها رای میدهند.
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
موافقم با حرف شما
T.J
۱۶:۵۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
کاملا درست می گویید
اکبریان
۱۲:۳۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
وزیر صنعت باید استیضاح شود و به دادگاه کشیده شود که با طرح 5 درصد زیر حاشیه بازار قیمت خودرو را به طور سر سام آوری در بازار است و جیب دلال ها و خودروسازها را پر پول و جیب مردم را خالی کرد و کشور انگار صاحب ندارد که جلوی این ها را بگیرد از زمان شروع وزارت آقای رحمانی قیمت خودرو جهش 2برابری را تجربه کرده و قیمت گوشت میوه و همه چیز افزایش 100 تا 200 برابری داشته است
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
صنعت بی کیفیت سازی ن خودرو سازی
واقعا از خود رئیس ایرانخودرو بپرسین این سمند ۸۰ ملیون ارزش داره واقعا
بن
۱۲:۱۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
پسر من که دوسالشه وقتی فهمید وزارت صمت قیمت خودرو را حاشیه بازار تعیین کرده و از طرفی تولید خودرو کاهش پیدا کرده کلی به من و امثال من خندید که همچین وزیر و نمایندهای در مجلس داریم ...

یه پیش بینی هم کرد :
با این راهکار وزارت صمت قیمت پراید سال 1400 صد میلیون تومن میشه

ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
مردم مرتب ثبت نام کنن همه چی حله
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خیال راحت خودرو سازی انحصاری مونتاژ و تامین کننده مناقع دولت نباشد بهتر است تا هم سلامتی مردم و هم محیط ریست حفظ شود
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
اولا تولیدخودرو کلمه غلطیه مامونتاژ می کنیم ثانیا مگه فرمانده محترم هوا-فضای سپاه نگفت مشکلات تولیدخودرودرمقابل تولیدموشک ناچیز است وماحاضریم دراین عرصه ورودکنیم ولی بشرطی که چشم ازخارج بردارید؟ خب چرانمی گذاریداینکارانجام بشود؟؟!!!
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
چرا سپاه مگر بخش خصوصی وجود ندارد ،
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
واقعا
محسن
۱۱:۰۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
قیمت ماشین ها باید کاهش یابد
منصور
۱۱:۴۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
امر دیگه ایی ندارید؟؟
احمد
۱۳:۳۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
چشم
حسین
۱۱:۰۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خیالتون راحت باشه. نه دولت و نه مجلس هرگز واردات خودرو با تعرفه صفردرصد و حتی 7 درصد انجام نمیدهند. چون به فکر مردم نیستند. حتی کشوری مثل افغانستان و عراق نیز بهترین ماشینهای خارجی را با پایین ترین قیمت سوار میشوند ولی اینجا ماشینها چون پراید و 206 را باید 30 برابر گرانتر بخری و هیچ ارگانی هم برایش مهم نیست که مردم را اذیت می کنند
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
نماینده های لیستی که وارد مجلس می شوند و برای ثبت در لیست میلیاردی خرج میکنن اصلا به فکر مردم نیستن
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
زمانی که کمبودی در کالای داخلی مصرفی مردم احساس می شود راه حل اول و سریعترین پاسخ واردات آن کالا با تعرفه تقریبا صفر و به تعادل رساندن بازار است. کاری که بدلیل حمایت اشتباه دولت از خودرو سازان و یا سهامدار بودن دولتیان در خودروسازی ها و یا کسب سود از این بخش انجام نمیگیرد و در صورت انجام نیز تعرفه نجومی قیمت را بالاتر از قیمت خودروهای داخلی تعریف میکنند. با توجه به ادعای الکی خودروسازها مبنی بر تولیدات تمام ملی مثل سمند، و واردات قطعات و عدم تولید تمام قطعات در داخل به دلیل کسب سود بیشترو بیشتر به قیمت آسیب به اقتصاد کشور و حاکمیت نظام سرمایه داری و نادیده گرفتن سرنوشت اقتصادی ملت و کشور، اوضاع صنعت خودرو در آینده از حال حاضر نیز بدتر خواهد بود. برای اصلاح نیاز است که سپر دولت از مقابل خودروسازان کنار رود تا ضرری که خود خودروساز باعث آن است متوجه بی مسئولیتی خودشان شود تا بفکر جبران و رفع و رقابت و تولید در داخل شوند یعنی قیمت و کیفیت و تنوع را در سایه تولید کامل در داخل و در نتیجه ایجاد اشتغالی مضاعف شوند نه اینکه شاغلین فعلی صنعت خودرو را سپر بی مسئولیتی های خود و عامل تهدید قرار دهند. تحریم فقط بهانه است.
سید حسین کاظم پور
۱۰:۳۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
فقط و فقط
1- حذف رانت انحصاری واردات
2- رساند تعرفه واردات به حداکثر 7 درصد
3 - دانش بینان و رقابت پذیر کردن تولیدات داخلی هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت
4 - عدم حمایت رانتی از تولیدات بنجل و اصلا عدم حمایت از آنها
عباس گودرزی
۱۰:۱۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
سلام اگر شیوه تولید خودرو و استفاده نادرست از خودرو تغییبر کند . قیمت خودرو نیز واقعی می شود . همچنین اگر دست سود جویان دولتی از افزایش قیمت خودرو کوتاه یا از رانت انها استفاده نشود قیمت خودرو باز هم متعادل خواهد شد . اگر شفاف سازی قیمت خودرو کارشناسی شود و میزان مواد مصرفی ، نفر کار ساعت ،سود و مالیات مشخص گردد باز قیمت خودرو کاهش خواهد یافت . . مگر نمی گویید 90 تا 95 درصد قطعات خودرو بدون وابستگی به کشور های دیگر است ؟ پس 5 تا 10 درصد قیمت خودرو هم می تواند وابسته به ارز باشد . نه اینکه خودروی 20 میلیونی 40 میلیون شود . مردم می فهمند !!!!!
امیر
۰۹:۴۴ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
رونوق تولید ؟
بازار انحصاری و بی کیفیت صادرات نمیشه که نتیجه تولید بی کیفیت هست که جون مردم رو میگیرید باهاش
محمد نصیری
۰۹:۴۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
واردات خودرو را آزاد کنید ، پول مفت به این دو خودرو ندید این میشه رونق تولید ... خودکار کلی شغل ایجاد میشه بیشتر از کل دو تا کارخونه تازه کلی خانواده هم بی سرپرست نمیشن هر سال
علیرضا
۱۲:۲۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
دقیقا. کجای اسلام و کجای دنیا دیدید که یک کالایی را بعنوان خودرو 60 برابر گرانتر بفروشند ؟ قیمت واقعی پراید 2 میلیون تومن و 206 قیمتش 4 میلیون تومان است
پدرام
۰۹:۳۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
بخدا تعطیل شدن این دو کارخانه از باز بودنش سودش بیشتره....تعطیل کنید بره ماشین نمیخایم البته ماشین میخایم ن بی کیفیت....
حسین
۱۲:۱۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
موافقم. شرکت خودروسازی که پول مردم را غارت میکند و خودرو را 30 برابر گرانتر میفروشد نمیخواهیم.
T.J
۱۶:۵۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
دقیقا
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
فقط خودرو بنز
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
به نظرم کشور به سمت سرمایه داری پیش میره
باعث میشه مردم عادی گرفتار فقر بشند
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
چگونه صنعت خودروسازی کشور به رونق تولید می‌رسد؟
با حمایت از تولیداااات داخل و مرگ هموطنا
T.J
۱۶:۵۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
واقعا....موافقم
R
۰۹:۰۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
با این حساب و بعلاوه افزایش حقوق کارگر حق بیمه و... میتوان نتیجه گرفت که دوباره گرونی در راهه وزارت صمت هم که اسرار داره رو حاشیه بازار تکلیف مشخصه منتظر ارزونی نباشیم.
کاظم پور
۱۰:۳۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
حاشیه بازار کاملا درست است ولی با شرایط ذیل
1- حداکثر تعرفه واردات از 7 درصد بیشتر نباشد
2- انحصار واردات از بین برود و هرکسی که بخواهد مشکلی بابت واردات نداشته باشد و فقط عوارض گمرکی را پرداخت کند کفایت نماید
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
همونطور كه تا الان رسيده،از حالا به بعد هم ميرسه.
علی
۱۰:۱۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
گل گفتی
امیر عباس
۰۸:۵۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
حمایت بی چون و چرا و کور کورانه از خودرو داخلی بمدت 40 سال این بلای خانمان سوز(کشته شدن بسیار زیاد هموطنان در جاده ها بعلت کیفیت پایین) را بر سر مصرف کنندگان آورده و موجب رفتار طلبکارانه ی تولید کنندگان و قیمت های نجومی شده است .
کره جنوبی فقط بمدت 4 یا 5 سال از تولید داخلی خودرو حمایت کرد و سپس واردات با تعرفه بسیار پایین را آزاد کرد همین امر باعث ایجاد رقابت و پیشرفت نا باورانه در صنعت خودرو این کشور شد بطوریکه به بسیاری از نقاط دنیا صادرات دارند .
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
گل گفتی
قربان
۰۷:۳۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خودرو خارجی وارد کنید
ملکوت
۰۷:۳۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خودرو خارجی وارد کنید تا مشکلات مردم بر طرف شود.