سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نقش اقتصاد دانش بنیان در رونق تولید/ارزش افزوده، مولفه‌ای تاثیرگذار در شکوفایی عرصه تولیدی کشور

اقتصاد دانش بنیان و کسب ارزش افزوده منطقی از محل تولید، نقش بسزایی در شکوفایی تولید ایفاء می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه سلسله گزارش های مربوط به شعار سال و بررسی راهکار‌های دستیابی به رونق تولید و ثمرات و مزایا آن در اقتصاد کشور، در ذیل این گزارش به موضوع اقتصاد دانش بنیان و کسب ارزش افزوده حداکثری از محل تولید و نقش آن در تحقق شعار سال پرداخته خواهد شد.

آنچنان که مطالعات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد یکی از عارضه‌ها و نقاط ضعف عرصه تولیدی کشور به ارزش افزوده پایین آن باز می‌گردد.

با نیم نگاهی به اقتصاد، تولید و صنعت کشور‌های توسعه یافته جهان، این واقعیت عیان می‌شود که اکثر قریب به اتفاق جوامع پیشرفته از محل تولید و فعالیت‌های صنعتی خود، سود و ارزش افزوده قابل توجهی کسب می‌کنند.

پیش از این از سوی دلسوزان نظام و انقلاب و در راس آن مقام معظم رهبری به کرات بر ضرورت توسعه اقتصاد دانش بنیان و تقویت هر چه بیشتر آن تاکید شده است، مقوله‌ای که در صورت تحقق شایسته آن، ارزش افزوده قابل توجهی از محل تولیدات، عاید کشور خواهد شد.


بیشتر بخوانید: رونق تولید، رشد اقتصادی به همراه دارد/ظرفیت تولید کالا‌های وارداتی در کشور موجود است


به واقع، اقتصاد دانش بنیان یکی از ارکان اصلی و مهم در سیاست‌های موسوم به اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

لزوم استفاده از فناوری‌های روز در عرصه‌های تولیدی و صنعتی

سید جواد طباطبائی، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی، در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به ضرورت حرکت هر چه بیشتر کشور به سمت استفاده از دانش و فناوری‌های روز، در عرصه‌های گوناگون، علی الخصوص در بخش‌های صنعتی و تولیدی اظهار کرد: علی رغم رشد علمی فزاینده کشور در طول دهه‌ها و سالیان اخیر، متاسفانه در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، تولید بر همان پایه‌های سنتی گذشته و پیشین استوار است و به واسطه این عارضه، هزینه‌های بسیاری متحمل کشور شده است.

وی افزود: بدون تردید، هر آنچه در راستای نهادینه سازی اقتصاد دانش بنیان و لحاظ کردن آن در عرصه‌های صنعتی و تولیدی تلاش شود، دستاورد‌های اقتصادی افزون تری برای اقتصاد کشور در حوزه‌های خرد و کلان حاصل می‌شود و در سایه آن تولید نیز از رونق قابل توجهی برخوردار خواهد شد.

طباطبائی در ادامه بیان کرد: توفیقات استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی روز دنیا در عرصه صنعتی و تولیدی، در ابعاد گوناگون قابل بررسی است و در زیر چتر موفقیت های  حاصل شده، کشور با سرعت و شتاب فزاینده تری در مسیر توسعه و شکوفایی قرار می‌گیرد.

وی افزود: امروزه شاهد هستیم کشور‌های جهان با بهره گیری از دانش و فناوری روز دنیا در بخش‌های متعددی همچون نساجی، پوشاک، صنایع‌ های تک، صنایع تکمیلی، کشاورزی، زراعتی، تولید تجهیزات و ادوات عظیم صنعتی، مکانیکی و تولیدی به سود‌های قابل توجهی نائل می‌شوند.

طباطبائی در ادامه بیان کرد: طبیعتا در چنین شرایطی سود آوری تولید به میزان قابل توجهی ارتقاء پیدا می‌کند و قطعا این موفقیت، رونق افزون‌تر تولید را به عنوان شاه کلید باز شدن بسیاری از قفل‌ها و انسداد‌های اقتصادی به همراه خواهد داشت.

رونق اقتصاد دانش بنیان، مستلزم مدیران شجاع و ریسک پذیر است

یکی از مشکلات و نارسایی‌های فعلی در عرصه اقتصاد دانش بنیان معطوف به این واقعیت تلخ می‌شود که متاسفانه برخی از مدیران و شرکت‌های دولتی فاقد جسارت لازم در خرید کالا‌ها و محصولات دانش بنیانِ داخلی هستند.

پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به مطلب فوق بیان کرد: مشکلات و موانع متعددی در پیش روی شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد و متاسفانه آنچنان که باید تقاضای لازم برای خرید کالا‌ها و محصولات تولیدی از سوی شرکت‌های دانش بنیان دیده و مشاهده نمی‌شود و شرکت‌های مذکور (که در عرصه تولید محصولات دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند) در این خصوص گلایه‌های بسیاری دارند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از شرکت‌های مصرف کننده کالا‌های دانش بنیان، اطمینان کافی و لازم برای خرید تولیدات دانش بنیان داخلی ندارند و به تعبیر رئیس جمهور می‌باید مدیران شجاع و ریسک پذیر، استفاده و خرید از اقلام دانش بنیان داخلی را در دستور کار قرار دهند.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در شرایطی که خرید کالا‌ها و محصولات دانش بنیان خارجی در اولویت قرار می‌گیرد، طبیعتا عرصه برای نشان دادن تولیدات داخلی، تنگ و محدود خواهد شد.

وی افزود: اقتصاد دانش بنیان و رونق آن نیازمند مدیران شجاع و جسورتری است و تا زمانی که فرصت عرض اندام به مدیران ایرانی در داخل کشور داده نشود، تبعا امکان ظهور و نمود کارآمدی آن‌ها در عرصه‌های جهانی و بین المللی کمرنگ خواهد شد.

افزایش جذابیت کالای تولیدی برای سازنده و مصرف کننده با بهره گیری از تولید دانش بنیان

محمد علی تفرشی، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی غرب استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم فاصله گرفتن از تولیدات سنتی اظهار کرد: ذات برخی از اقلام و محصولات تولیدی، سنتی بودن آن است و اساسا جاذبه و جذابیت آن برای جامعه هدف در همان سنتی بودن آن نهفته شده که تولیدات مرتبط با صنایع دستی از نمونه‌های بارز این امر به شمار می‌رود.

وی افزود: فارغ از چنین تولیداتی، باید از تولید سنتی فاصله گرفته شود و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، از مزایای تولید دانش بنیان بهره بُرد.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: با حصول این امر، جذابیت کالا برای تولید کننده و مصرف کننده تقویت می‌شود و طبیعتا در چنین شرایطی هر دو طرف از محاسن این توفیق بهره مند می‌شوند.

وی افزود: یکی از مزایای چنین تولیداتی به ارزش افزوده بالای آن باز می‌گردد که همین موضوع انگیزه فعالان حوزه تولید را مضاعف می‌سازد و به موازات آن با افزایش تیراژ تولید، ارتقای کیفیت آن و صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش حداکثری پرتی تولید، باعث می‌شود تولید با رونق فزاینده تری همراه شود.

تفرشی در ادامه بیان کرد: بدون تردید، برای کسب ارزش افزوده هر چه بیشتر و نزدیک‌تر شدن به اقتصاد دانش بنیان، نقش آفرینی مراکز علمی و دانشگاهی و قرابت آن با مراکز و کارخانجات تولیدی و صنعتی بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: یکی از نارسایی‌هایی که در طول سالیان و دهه‌های گذشته شاهد آن بوده ایم به عدم پیوند و همگرایی کافی دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی باز می‌گردد که می‌باید برای رفع آن تلاش هر چه بیشتری لحاظ شود.

این فعال صنعتی و تولیدی در پایان یادآوری کرد: تلاش برای واردات دستگاه‌های مولد و پیشرفته به جای واردات اقلام و محصولات مصرفی یکی دیگر از ضروریاتی است که می‌باید در راس برنامه‌ها و دستور کار‌های دستگاه‌های متولی قرار گیرد و یقینا با حصول این امر، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان بیش از پیش تسریع می‌شود و نقطه ایده آل در این عرصه زمانی خواهد بود که با کمک مراکز صنعتی و دانشگاهی به توفیق تولید تجیهزات و ادوات پیشرفته تولیدی و مُوَلِد نیز نائل شویم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۰۷:۱۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
تا زمانیکه دزدی ،اختلاس،بی عدالتی ، هست؛ رونق وپیشرفت فقط میشه توی خواب دید،مگه میشه با این فرمول که اول نیاز بعد قانون بعد انسانیت به توسعه وپیشرفت رسید؟!.
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
خدایا به فریادمان برس