سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم ارائه آموزش در زمینه خود مراقبتی/ جامعه به سمت کهنسالی حرکت می‌کند

معاون اجتماعی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: یکی از موضوعات اصلی امروزه پزشکی بحث خود مراقبتی است.

عبدالرحمان رستمیان معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت دانشجویان در زمینه‌های اجتماعی اظهار کرد:‌ فضای مجازی بستری بسیار مناسب برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و ارائه آموزش‌های لازم در سطح جامعه فراهم کرده است؛ در واقع شاید کنار هم جمع کردن بیش از ۵۰۰ نفر در فضای حقیقی امکان پذیر نباشد اما شما می‌توانید به‌راحتی با فعالیت در فضای مجازی میلیون‌ها نفر را از موضوعی مطلع کنید.

رستمیان گفت: معاونت اجتماعی آمادگی آن را دارد تا با قرار دادن امکانات مناسب در دست علاقمندان به انجام این گونه فعالیت‌ها به کاهش آسیب‌های اجتماعی و آموزش خود مراقبتی در سطح جامعه کمک کند؛ تأسیس صفحات مرتبط با موضوعات تخصصی و ساخت اپلیکیشن‌ها می‌تواند کمکی زیاد به بهبود روند اطلاع رسانی خواهد کرد.

معاون اجتماعی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: یکی از موضوعات اصلی امروزه پزشکی بحث خود مراقبتی است؛ عواملی زیان بار زیادی در سطح جامعه وجود دارد که باید آموزش‌های لازم در زمینه کنترل آنها ارائه شود و یکی از مهمترین این عوامل مصرف سیگار و دخانیات است که می‌تواند عوارض زیادی برای افراد مصرف کننده به همراه داشته باشد.

نبود کنترل مناسب بر واردات دارو

وی ادامه داد: موضوع سیگار یکی از مهمترین درگیری‌های امروزه جامعه پزشکی است، چرا که علی رغم ضرر و زیانی که برای مصرف کنندگان به همراه دارد واردات آن کنترل نمی‌شود و یکی از کمترین درصدهای مالیات را دارد؛ توزیع و فروش نامناسب سیگار در سطح کشور باعث می‌شود تا به طور سالانه چیزی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به دست دلالان و توزیع کنندگان سیگار برسد.

رستمیان اظهار کرد: از دیگر زمینه‌های مهم برای ارائه آموزش در سطح کشور بحث خودمراقبتی است؛ همان طور که همه می‌دانید قرن ۲۱ قرن بیماری‌های غیرواگیر است و به راحتی می‌توانیم با اصلاح سبک زندگی و ارائه آموزش در سطوح مختلف جامعه آن را کنترل کنیم.

معاون اجتماعی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به افزایش متوسط سن جامعه و حرکت کردن جمعیت کشورمان به سمت سالمندی باید به دنبال آن باشیم که سالمندانی سالم در آینده کشور وجود داشته باشد، همچنین باید همه کارخانه‌های تولیدی در سطح کشور پیوست سلامت داشته باشند و دلیلی ندارد برخی کارخانه‌ها ضایعات خود را در طبیعت رها کرده و یا از مواد اولیه غیراستاندارد استفاده کنند.

بیماری‌های غیر واگیر جایگزین بیماری‌های میکروبی شده اند

وی تشریح کرد: در حال حاضر شاید میکروب‌ها تنها با میکروسکوپ‌های الکترونی قابل تشخیص باشند، اما وجود عوامل مخرب مانند مصرف سیگار و دخانیات و سبک زندگی ناسالم، افراد در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر قرار خواهند گرفت.

رستمیان تأکید کرد: متخصصین به نصیحت و توصیه کردن عادت کرده‌اند، در حالی که باید به دنبال آن باشیم تا مردم کشور به ضرر و زیان برخی عوامل مانند سیگار باور پیدا کنند و فعالیت دانشجویان خوش ذوق در زمینه‌هایی مانند ساخت فیلم و مستند می‌تواند در بهبود سطح اطلاعات جامعه کمک کننده باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.