سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

ترامپ جولان را بهانه ای برای راه اندازی جنگ کرده است

کارشناس مسائل بین المللی گفت: ترامپ می‌خواهد تحت عنوان جولان در منطقه جنگ به راه بیاندازد.

سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین المللی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان گفت: این هم یکی از سلسله اقدامات غیر قانونی ترامپ است لذا قطعنامه شورای امنیت بلندی‌های جولان را برای سوریه به رسمیت شناخته است.

وی افزود: طبق قطعنامه شورای امنیت اسرائیل باید بلندی‌های جولان را تخلیه کند، ولی اسرائیل به بهانه اینکه اگر این منطقه در اختیار سوریه باشد برای اشراف امنیت صهیونیست خطرناک است آن را تخلیه نمی‌کند و اکنون کشوری که قدرت بالایی داشته است می‌خواهد این بلندی‌ها جزء متصرفات اسرائیل به حساب بیاورد.

ساداتیان ادامه داد: این کار خلاف قوانین بین المللی است و ترامپ با این اقدامات به تعبیری به سیم آخر زده است چرا که از طرفی قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد و اکنون حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را به رسمیت می‌شناسد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به توافقاتی که اسرائیل قرار بوده است به آن عمل کند، توضیح داد: صهیونیست به هیچ کدام از توافقات خود پایبند نبود چرا که شروع به ساخت واحد‌های مسکونی در جا‌هایی که نباید این اتفاق می‌افتاد، کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اسرائیل با لجبازی به توافقاتی که با حضور روسای جمهور پیشین آمریکا نظیر کلینتون، کارتر و به خصوص در زمان اوباما عمل نکرد تا به رئیس جمهور آمریکا در زمان بی اعتنایی کند و اکنون تمام آن‌ها توسط ترامپ در حال انجام است.

ساداتیان گفت: تمام اقداماتی که ترامپ به اعتبارقدرت و زورگویی در حال انجام آن است، حقوق بین الملل، قطعنامه‌های سازمان ملل، شورای امنیت و همچنین به لحاظ رویه‌هایی که مذاکرات چند ساله گذشته بین فلسطین و اسرائیل اتفاق افتاده است، بی نتیجه ماند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ترامپ به دنبال بهانه‌ای است که جنگی را در منطقه شکل دهد، اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا تصور می‌کند اگر جنگی شکل بگیرد آن‌ها هم می‌توانند برای آن‌ها سود خوبی دارد چرا که می‌توانند اسلحه‌های خود را بفروشند، طرف‌های مقابل را زمین گیر و به شکست بکشانند تا حاکمیت خود را برقرار کنند.

وی در ادامه یادآورشد: این ظاهر قضیه است در حالی که واقعیت قضیه می‌تواند برای آمریکا از جهت رأی مردم در داخل و موقعیت ایالات متحده در دنیایی که به سمت چند قطبی در حال حرکت است، فاجعه آمیز باشد.

ساداتیان مطرح کرد: کشور‌های غربی علی رغم اینکه منافع خاص خود را دنبال می‌کنند، اما نمی‌توانند در برابر افکار عمومی دنیا بی تفاوت باشند در نتیجه یک دوره بحرانی را پیش رو خواهیم داشت و اینکه چگونه بتوانیم از این بحران خارج شویم، جای تأمل و سوال بسیار دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان توضیح داد: ترامپ و مشاورانش در صدد این هستند که در سایه این بحران و وضعیتی که ایجاد می‌کنند اقتصاد خود را شکل بدهند همچنین در داخل آمریکا ایجاد اشتغال و وضعیت خود را در سایه بحران تثبیت کنند؛ در حالی که به نظرم اشتباه محاسباتی خواهند داشت و این وضعیت نمی‌تواند برای آن‌ها عاقبت خوشی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.