سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش در اسفند ۹۷؛

از آمار نگران کننده خروج دانشجویان ایرانی تا افزایش حقوق معلمان در سال آینده

آموزش در اسفند با اخباری حول آمار نگران کننده خروج دانشجویان ایرانی و افزایش حقوق معلمان در سال آینده گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  آموزش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه‌های بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

آمار نگران کننده خروج دانشجویان ایرانی از کشور طی ۵ سال اخیر

منصور کبگانیان دبیر ستاد جامع نقشه علمی کشور با اشاره به اینکه گزارشی درباره مسائل علم و فناوری کشور مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: روند خروج دانشجویان ایرانی از کشور و ورود دانشجویان خارجی به کشور مورد بررسی قرار گرفت که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ آمارنگران‌کننده‌ای حاصل شد و این آمار را با دیگر کشور‌های دنیا مقایسه کردیم.

دبیر ستاد جامع نقشه علمی کشور با اشاره به بررسی موضوع اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی که طی چندین جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: برای رفع آسیب‌ها و بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی سند سیاست‌های اجرایی پیشنهاد شد و پیش‌نویس این سند شامل ۹ ماده از بند اول آن مصوب شد همچنین وزارت علوم و وزارت بهداشت موظف به اجرای این برنامه شدند.

افزایش ۴۵ درصدی حقوق معلمان تازه وارد

حجت‌الاسلام والمسلمین تیمور علی عسگری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش حقوق کارکنان دولت و تاثیر آن در دریافتی معلمان گفت: با افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان به حقوق ثابت معلمان اضافه می‌شود که با حفظ درصد افزایش به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد به طور پلکانی رشد دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این افزایش خصوص برای معلمان تازه وارد افزایش ۴۵ درصدی دریافتی‌ها را به دنبال دارد و برای رفع پرداختی ناعادلانه به معلمان حمایت خوبی بود.

وی با اشاره به اینکه دولت برای رتبه بندی فرهنگیان ۲ هزار میلیارد تومان در بند ۹ قانون بودجه در نظر گرفته است، گفت: اجرای این طرح اولویت وزارت آموزش و پرورش است.

تاسیس ۱۶ مرکز نوآوری در دستور کار دانشگاه فنی و حرفه‌ای

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در تمام رشته‌ها چه در صنعت، کشاورزی و خدمات ما توانایی ایجاد شرکت‌های مختلف را داریم باید به جوانان فارغ التحصیل و دانشجو کمک کنیم تا به سمت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان بروند؛ یکی از برنامه‌های تشویقی ایجاد سراهای نوآوری است آنها می‌توانند کمک به سزایی به تجاری سازی محصولات کنند و بر اساس توافق نامه انجام گرفته مقرر شد ۱۶ مرکز نوآوری ایجاد شود و بنا داریم در آینده نزدیک این مراکز به به پیشبرد برنامه‌های دانشگاه کمک کنند و در استان‌ها ایجاد شوند.

وی بیان کرد: در سال جاری حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه برای ارتقای آزمایشگاه‌های خود خرج کردیم و البته از خیرین می‌خواهیم تا بیایند به ما کمک کنند؛ به دلیل آنکه بودجه ما کم است تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا متصدیان مختلف توجه ویژه‌ای به بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشته باشند و از خیرینی که در بحث آموزشی فعالیت می‌کنند می‌خواهیم تا به ما کمک کنند.

دولت بنا ندارد هزینه آموزش و پرورش را بر عهده مردم بگذارد

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دولت بنا ندارد هزینه آموزش و پرورش را بر عهده مردم بگذارد و تلقی درستی از خصوصی سازی نیست.

وی ادامه داد: گاهی از کنترل کیفیت مدارس غیردولتی سوء استفاده می‌شود و گاهی یک اتفاق در یک مدرسه غیردولتی زحمات مدارس غیردولتی دیگر را زیر سوال می‌برد تا آن زحمات نادیده گرفته شود پس باید از این موضوع مراقبت شود.

افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی سقف وام شهریه و ضروری دانشجویی

ذوالفقار یزدان مهر از افزایش سقف وام شهریه و ضروری برای سال تحصیلی آینده خبر داد و اظهار کرد: جلسه هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان با حضور وزیر علوم برگزار شد.

مشاور وزیر علوم اظهار کرد: وام شهریه مقطع دکتری تخصصی پیوسته ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۵۰۰ هزار تومان به ۷۵۰ هزار تومان و وام شهریه مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته با ۴۰ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

فعالیت مشروط مدیران مدارس برای سال تحصیلی آینده

فریبرز حمیدی سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره سیاست‌های این مرکز برای اجرای دوره‌های آموزشی ویژه معلمان و مدیران اظهار کرد: با توجه به اجرای سیاست مدرسه محوری و به منظور تفویض اختیار به مدارس، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت مدرسه محور می‌شود و هر مدرسه متناسب با نیاز و برنامه‌ریزی آموزشی دوره‌هایی را برای معلمان اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته هم ۳۰ ساعت از ساعت درس پژوهی به مدارس واگذار شد تا تدابیر لازم را برای برگزاری این دوره داشته باشند.

وی بیان کرد: مدیران مدارس برای ادامه فعالیت باید گواهی سنجش صلاحیت حرفه‌ای را کسب کنند و چنانچه آن گواهی دریافت نشود، مشمول طرح توسعه حرفه‌ای می‌شوند که باید در نهایت منجر به دریافت گواهی سنجش صلاحیت شود.

افزایش ۴۰۰ هزارتومانی حقوق اعضای هیئت علمی در سال ۹۸

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد گفت: برخی دانشجویان به دلیل دفاع نکردن از پایان نامه خود باید بخشی از شهریه ثابت را پرداخت می‌کردند که این موضوع اکنون بخشیده شده و دانشجویان تنها با پرداخت هزینه ترم می‌توانند درس خود را به پایان برسانند.

رئیس دانشگاه آزاد درباره میزان جریمه‌ها گفت: جریمه این دسته از دانشجویان حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود که از سوی دانشگاه بخشیده شد، همچنین کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه هم ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

تکلیف استخدام نیرو‌های حق‌التدریس تا چند روز آینده مشخص می‌شود

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آیین نامه استخدام حق التدریسی‌ها با همکار‌ی آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی تهیه می‌شود و اکنون در مرحله هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی هستیم و باید به همکاران بگوییم که آیین نامه به زودی تا هفته‌های آینده ابلاغ می‌شود و همکاران نگران نباشند.

وی ادامه داد: در آیین نامه تهیه شده نیرو‌ها چند نوع هستند برخی باید دانشگاه فرهنگیان بروند و برخی باید دوره‌های آموزشی ببینند، اما به طور کلی از بلاتکلیفی فاصله می‌گیرند.

بطحایی تصریح کرد: مجلس قانون استخدام حق التدریس‌ها و آموزشیاران نهضتی را تصویب کرده است و تدوین آیین نامه بین آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی با نظارت ۲ نماینده مجلس خواهد بود.

واکنش آشنا به لو رفتن سوالات آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

عزیز آشنا مدیر مرکز آزمون جهاد دانشگاهی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر لو رفتن سوالات آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: این موضوع را قویا تکذیب می ‌کنم.

وی ادامه داد: گزارش های مبسوطی از سوی ناظران و سازمان مدیریت مبنی بر برگزاری صحیح آزمون برای ما ارسال شده، داوطلبان ممکن است هر ادعایی را مطرح کنند.

آشنا اظهار کرد: اگر فردی در آزمون تقلبی کرده باشد ناظران ما تقلب او را صورت جلسه کرده‌اند و مواردی بوده است که توسط ناظران دریافت و نمره آن‌ها صفر منظور شده است.

اعتبارات فعلی کفاف اجرای کامل رتبه بندی فرهنگیان را نمی‌دهد

رضا مددی رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بیان اینکه همه امکانات در حوزه نیروی انسانی، منابع مالی و تجهیزات در خدمت اجرای سند است، بیان کرد: وضعیت کنونی کفاف اجرای تمام برنامه‌ها را نمی‌دهد که از جمله آن می‌توان به طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و برای اجرا در سال ۹۸ اعتبارات کافی در اختیار نیست.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد: اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان با هر میزان اعتبار سال آینده اجرا خواهد شد البته برای تکمیل این فرآیند نیازمند منابع بیشتری هستیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۳:۵۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
معلمان بیچاره با مدرک ارشد و دکتری برای تدریس و تربیت بچه های شیطون دهه هشتادی همینجوری از کارمندان سوم راهنمایی و دیپلم ادارات و نهادهای دیگه خیلی کمتر می گیرند. مگه اینها نباید زندگی کنند. سیب زمینی پیاز هم دیگه نمیشه خرید .