سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشاگری دکتر مارگارت فلاورس در پی سفر هیئت اعزامی سازمان ملل به ونزوئلا

دکتر مارگارت فلاورس که همراه سازمان‌های بین المللی از اوضاع ونزوئلا دیدن کرده بود در سازمان ملل گفت آمریکا و متحدانش از مدت‌ها پیش ونزوئلا را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس، خانم دکتر مارگارت فلاورس به همراه نمایندگانی از سازمان غیرانتفاعی "کهنه سربازار طرفدار صلح Veterans For Peace"، سازمان غیردولتی "مقاومت مردمی Popular Resistance"، "اتحادیه بین المللی زنان برای صلح و آزادی women's intercultural league for peace and freedom"، "ائتلاف ملی ضد جنگ united national antiwar coalition"، "مرکز اقدام بین المللی international action center" و گروه‌های دیگر به سرپرستی بهمن آزاد، دبیر تشکیلات شورای -به اصطلاح- صلح آمریکا و نماینده شورای جهانی صلح در سازمان ملل به ونزوئلا رفته بود تا بحران را از نزدیک بررسی کند.

وی شب گذشته در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «من پزشک هستم و به این علت به ونزوئلا رفتم که می‌خواستم ببینم دولت ونزوئلا برای بهداشت و درمان مردم خود چه اقداماتی انجام داده است، زیرا قانون اساسی ونزوئلا حقوق بشر را تضمین کرده است؛ چیزی که ما در اینجا در آمریکا نداریم (لبخند تمسخر) و خیلی از مطالبی که ما اینجا درباره ونزوئلا می‌شنویم صحت ندارد. همانطور که بسیاری از شما می‌دانید آمریکا و متحدانش از مدت‌ها پیش ونزوئلا را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داده اند.»

وی افزود: «در سال ۲۰۱۴ میلادی کنگره آمریکا، قانونی تصویب کرد، ولی همچنانکه ما می‌دانیم به قوانینی که در کنگره آمریکا تصویب می‌شوند، عنوان‌هایی داده می‌شود که با روح قانون هیچ تناسبی و سنخیتی ندارند. اسم این قانون مذکور "قانون دفاع از حقوق بشر و جامعه مدنی ونزوئلا مصوب سال ۲۰۱۴ میلادی است، ولی این قانون در واقع مبنایی شد تا آمریکا تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ونزوئلا اعمال کند و همانطور که خبر دارید در سال ۲۰۱۵ میلادی هم دولت وقت باراک اوباما اعلام کرد ونزوئلا یک تهدید امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود تا راه برای هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه این کشور باز شود. حال آنکه می‌دانیم ونزوئلا کشور ثروتمندی است.»

ونزوئلا رتبه اول را در ذخایر نفت جهان و طلا دارد. همچنین ذخایر گاز، الماس و مواد معدنی این کشور بسیار زیاد است، ولی متاسفانه آن‌ها نمی‌توانند از این ثروت استفاده و سیستم و نظام خود را تقویت کنند، زیرا تحریم‌های اقتصادی آمریکا و متحدانش مانع این کار شده اند. دولت ونزوئلا بر اساس نظام بولیواری توجه خاص و زیادی به مردم اقشار کم در آمد دارد؛ لذا از زمان اجرای این نظام بولیواری در ونزوئلا، دولت ۶۰ هزار مرکز درمانی در نقاط مختلف این کشور احداث و تجهیز کرده است. همچنین ۱۸ هزار پزشک در این کشور تربیت و فارغ التحصیل شده اند که بسیاری از آن‌ها در همین مراکز درمانی مستقر هستند و خدمت رسانی می‌کنند و در میان مردم این مناطق اسکان دارند.

دولت ونزوئلا دانشگاه‌های زیادی راه اندازی کرده است. دولت ونزوئلا دو میلیون واحد مسکونی برای اسکان مردم کم درآمد احداث کرده است. حتی برخی از این واحد‌های مسکونی دارای تمام لوازم خانگی مورد نیاز یک خانواده هستند. آن‌ها در خصوص برنامه تامین مواد غذایی مردم کار‌های زیادی انجام داده اند. طی سال‌های گذشته به دلیل برخورداری از ثروت عظیم (نفت) مقادیر زیادی مواد غذایی مورد نیاز مردم را وارد کرده اند، ولی حالا که قادر به واردات این کالا‌ها نیستند، به دنبال یافتن راه‌های برای تولید مواد غذایی مورد نیاز خود هستند.

در این رابطه، ما از مزارع و مجتمع‌های کشت و صنعت در مناطق روستایی ونزوئلا دیدن کردیم؛ مزارعی که محصولات آن‌ها ۱۰۰ درصد ارگانیک هستند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند در این مزارع از کود‌های شیمیایی و آفت کش‌های شیمیایی استفاده شود؛ بنابراین می‌بینیم که دولت ونزوئلا برای بهبود سلامت و بهداشت مردم خود کار‌های بسیار زیادی انجام داده است. شما می‌دانید که سرانه دارویی مردم ونزوئلا به علت درآمد‌ها و ثروت بالا طی سال‌های گذشته همواره بالا بوده است، ولی از زمانی که تحریم‌های اقتصادی علیه ونزوئلا تشدید شده است، این سرانه به شدت کاهش یافته است.

طبق آماری که در ونزوئلا دریافت کردم سرانه دارویی مردم ونزوئلا ۸۶ درصد کاهش یافته است و مردم با کمبود شدید دارو مواجه هستند. به طوری که در لابلای برنامه‌های تلویزیونی آگهی‌های "نیاز‌های دارویی مردم" با ذکر نام و شماره تلفن بیماران نیازمند پخش می‌شود تا شاید اگر کسی دارو دارد بتواند در اختیار افراد نیازمند قرار بدهد. واقعیت این است که ونزوئلا قادر است و می‌تواند نیاز‌های خود را برآورده کند، ولی هربار که مجالی به دست می‌آورند، آمریکا مانع تراشی می‌کند. ما تحریم‌هایی داریم که مانع از مبادلات مالی و بانکی ونزوئلا می‌شود.

درآمد‌های نفتی این کشور مسدود شده است. حتی وقتی ونزوئلا برای رهایی از بند این تحریم‌ها به ارز‌های دیجیتال یا ارز‌های رمزی روی آورد، آمریکا شرکت‌های فعال در این بخش را تحریم کرد. آن‌ها سعی کردند از ذخایر طلای خود استفاده کنند، ولی آمریکا بانک انگلیس را از آزاد کردن ذخایر طلای ونزوئلا منع کرد. وزیر بهداشت ونزوئلا به ما گفت که سعی شده است از کشور‌هایی مانند هند و ترکیه مواد دارویی خریداری و تامین شود، ولی آمریکا آن کشور‌ها را نیز تهدید به تحریم کرده است. خب البته خوشبختانه روسیه به کمک ونزوئلا آمده است و مواد دارویی این کشور را تامین می‌کند.

مادورو هفته پیش اعلام کرد که تولید مواد دارویی در ونزوئلا افزایش یافته است. البته تولید این دارو‌ها به واردات مواد اولیه خارجی نیازمند است. خوشبختانه آن‌ها توانسته اند این کار را بکنند. ولی گمان می‌کنم نکته‌ای که باید بگویم این است که ونزوئلا ذخایر و منابع لازم برای تامین خدمات بهداشت و سلامت خوب را در اختیار دارد و موارد مورد نیاز مردم را نیز به خوبی درک کرده است، ولی به علت تحریم‌های آمریکا و همکاری متحدان آمریکا با واشنگتن در این خصوص، این تحریم‌ها به شدت توان مردم ونزوئلا به منظور دستیابی و استفاده از خدمات درمانی تاثیر گذاشته است. به اعتقاد من، این تحریم‌ها مغایر با اساسنامه رم می‌باشند و باید به آن‌ها خاتمه داده شود و متوقف شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.