سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

امید؛ عنصر اصلی در شرایط بحرانی/ باید با همدلی مشکلات سیل زدگان را رفع کنیم

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان علامه طباطبایی با تاکید بر امید بخشی در شرایط بحران گفت: باید با همدلی مشکلات سیل زدگان را رفع کنیم.

امیرحسین رفعتی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهم‌ترین نیاز مردم در سیل های چند روز اخیر کشور اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مردم مخصوصا جوانان تاکید کردند برای گذشتن از راه سخت و طولانی و رسیدن به تمدن اسلامی، امید عنصر اساسی است.

وی افزود: دلیل تاکید رهبر معظم انقلاب بر عنصر امید این است که وقتی امید نداشته باشیم انگیزه‌ای به وجود نمی‌آید و اگر انگیزه‌ای نباشد عملی شکل نمی‌گیرد.

رفعتی بیان کرد: برخی از ما حوادث طبیعی که در همه جای دنیا رخ می‌دهد را تبدیل به یک درگیری اجتماعی می‌کنیم و آن را به همه چیز از جمله گفتن مرگ بر آمریکا، کم‌کاری دولت و مسئولان ربط می‌دهیم به همین دلیل گاهی به جای آنکه فضای همدلی شکل بگیرد، درگیری پیش می‌آید.

تلاش رسانه‌های غربی برای برجسته کردن نقاط ضعف کشور

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی افزود: البته رخ دادن این درگیری‌ها چند دلیل دارد که یکی از آن‌ها رسانه‌های غربی است، این رسانه ها طبیعتا با ما دشمن هستند و از دشمن هم غیر از دشمنی کردن انتظاری نیست.

وی بیان کرد: این رسانه‌ها در این شرایط روی نقاط ضعف کشور تاکید دارند و یک تصویر کاریکاتوری از نقاط ضعف حوادث ارائه می‌دهند؛ اما در حوادث طبیعی که  در ژاپن و آمریکا بسیار اتفاق می‌افتد و با تلفات زیادی همراه است این رسانه‌ها بیشتر بر نقاط قوت و همدلی مردم تاکید دارند و آن‌ها را بزرگ می‌کنند در حالی که ممکن است نقاط ضعف آن‌ها بسیار بیشتر از کشور ما باشد.

رفعتی ادامه داد: بنابراین باید روی افکار عمومی بسیار کار شود و مردم به درجه‌ای برسند که به حرف رسانه‌های غربی که تلاش می‌کنند نقاط ضعف و دعوا‌های داخلی کشور را بزرگ نشان دهند توجهی نداشته باشند؛ خوشبختانه مردم در این حوادث بسیار خوب عمل کردند و شاهد میهمان نوازی مردم شیراز و در اختیار قرار دادن منزل به مسافران سیل زده بودیم.

نخبگان کشور باید درباره موضع گیری نسبت به مسائل توجیه شوند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: باید برای تزریق امید مخاطبان را به ۲ دسته تقسیم کنیم؛ دسته اول نخبگان و خواص جامعه هستند که باید در این زمینه توجیه شوند و سریعا درباره مسائل موضع گیری نکنند، زیرا انتشار یک عکس یا فیلم در فضای مجازی می‌تواند بی‌اعتمادی زیادی را در بین مردم ایجاد کند.

وی افزود: دسته دوم مخاطبان، عامه مردم هستند که هدایت افکار عمومی به سمت درست وظیفه ماست؛ قطعا اگر در این شرایط بی‌مسئولیتی یا کوتاهی رخ داده است باید با آن برخورد شود، ولی باید اولویت‌ها رعایت شود یعنی در حال حاضر باید روی همدلی و کمک به مردم سیل زده تمرکز کنیم و بعد با مسئولانی که کوتاهی کرده‌اند برخورد شود تا التیامی بر درد‌های مردم باشد.

هزینه‌کرد هنگفت کشور‌های غربی برای مقابله با ایران

رفعتی گفت: کشور‌های غربی سالانه مبالغ هنگفتی را برای مقابله با ایران و تاثیرگذاری بر افکار عمومی هزینه می‌کنند؛ باید به این امر توجه شود و سواد رسانه‌ای مردم افزایش یابد تا در این گونه حوادث مردم سریعا واکنش نشان ندهند و با هم درگیر نشوند و بدانند که این اتفاقات با آمار تلفات بالاتر در کشور‌های دیگر وجود دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: متاسفانه امروزه برخی از سلبریتی‌ها و بازیکنان فوتبال در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کنند و مسئولیت حرف خود را بر عهده نمی‌گیرند؛ این صحبت‌ها باعث ایجاد ناامیدی در بین مردم می‌شود؛ همانطور که یکی از بازیکنان فوتبال علت سیل را مرگ بر آمریکا گفتن مردم می‌داند؛ اینگونه اظهار نظر‌ها زیاد است و باید متوقف شود.

لزوم برخورد با اظهارنظر برخی سلبریتی‌ها

وی افزود: در واقع مردم هستند که این افراد را در رسانه‌ها برجسته و بزرگ کرده‌اند، برای فضای امنیت جامعه شهیدان بسیاری از دست داده‌ایم و خون دل‌ها خورده شده است تا این سلبریتی‌ها در آن رشد و پیشرفت کرده‌اند؛ حال این افراد تمام ارزش‌هایی که باعث پیشرفت خود و جامعه‌شان شده است زیرسوال می‌برند.

رفعتی اظهار کرد: بنابراین باید با این افراد هم برخورد انجام شود تا مسئولیت حرف‌هایشان را بر عهده بگیرند و با طرح یک ادعا باعث ایجاد ناامیدی مردم و ایجاد حاشیه در جامعه نشوند تا رسانه‌ها و افکار عمومی را درگیر جواب دادن به اظهار نظر یک سلبریتی کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.