سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۲۶۰ هزار هکتار اراضی گندم و جو دچار خسارت شدند/ بیش از یک هزار میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت در بخش‌های کشاورزی

ایمانی گفت: براساس پیش‌بینی‌های اولیه ستاد مدیریت بحران در استان گلستان، ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی گندم، جو و سایر محصولات خسارت دیدند.

علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه برآورد دقیقی از میزان خسارت مزارع گندم در دسترس نیست، اظهار کرد: براساس بازدید‌های هوایی و پیش‌بینی‌های اولیه ستاد مدیریت بحران در استان گلستان، ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی گندم، جو و سایر محصولات خسارت دیدند.

وی افزود: اگرچه طبق اعلام ستاد مدیریت بحران در مرحله اولیه حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد خسارت به زیر بخش‌های دام و طیور، زراعت و باغات استان‌های شمالی وارد شد، اما تا برآورد نهایی آمار به هیچ عنوان قابل استناد نیست، چرا که امکان دسترسی کامل به برخی از مزارع، باغات، واحد‌های مرغداری و دام و طیور وجود ندارد.

به گفته ایمانی، با فروکش کردن کامل آب حاصل از سیلاب‌های اخیر در مزارع و باغات و بازدید‌های میدانی می‌توان میزان خسارت در سطح گندم زار‌ها و کلزا را مشخص کرد.


بیشتر بخوانید: آسیب ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا در استان گلستان


این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمک رسانی به مردم آسیب دیده و نجات از سیل اولویت اصلی ستاد مدیریت بحران است، بیان کرد: وقوع سیل در هر شهری بدون تردید مزارع و باغات را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، اما تا کنون میزان خسارت نهایی به استان‌های سیل زده در دسترس نیست.

وی ادامه داد: براساس برآورد‌های اولیه مزارع گندم و کلزا در استان گلستان بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران درباره تأثیر وقوع سیل اخیر در میزان خودکفایی گندم اظهار کرد: وقوع سیل و بارندگی‌های شدید در برخی مناطق خساراتی را به مزارع گندم وارد کرده است و در مقابل مزارعی که دچار سیل نشدند، میزان بارش در افزایش عملکرد تولید گندم تاثیر گذار است به طوریکه می‌توان تا حدی امیدوار بود که بخشی از میزان خسارت مناطق سیل زده جبران شود.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر برداشت نوبرانه گندم در استان‌های جنوبی کمی به تأخیر انداخته است، افزود: براساس پیش بینی‌ها و روال همه ساله، برداشت نوبرانه گندم باید در اسفند از مناطق سیستان و بلوچستان آغاز می‌شد که امسال تحت تاثیر شرایط اقلیمی و بارش‌های اخیر، برداشت گندم کمی به تاخیر افتاده است که در صورت استمرار شرایط مساعد برداشت بتدریج از استان های خوزستان، فارس و گلستان آغاز خواهد شد.

ایمانی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی تمامی تلاش مسئولان در استان‌های شمالی اسکان مردم سیل زده است و با فروکش شدن آب، میزان خسارت ناشی از طوفان و سیل به مزارع و باغات توسط کارشناسان اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

برآوردخسارت نهایی تا فروکش کردن کامل اراضی امکان پذیر نیست

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.